2026-03-30, 14:06
Medlem
Offerviljas avatar
"Sverige är ett av de länder där antidepressiv medicin använts mest för behandling av barn. Nu avslöjar Aftonbladet att förskrivningen till barn upp till nio år har ökat med 600 procent de senaste tio åren."

https://nordfront.se/600-procent-okning-av-lyckopiller-till-barn

Fasansfullt vidrig läsning. Våra svenska barn lider och plågas. Jag är ganska säker på varför det ser ut så här. Den främsta anledningen är att barnens föräldrar inte sätter sina barn främst, utan bryr sig mer om att förverkliga sig själva. Sveket mot barnen är så avskyvärt. Sluta plåga era egna barn, egoistjävlar! Vad tror ni är anledningarna till att svenska barn mår så himla dåligt? Barn under nio år ska väl inte behöva äta antidepressiv medicin för i helvetes jävlar.

"Liten flicka på gunga."
Citera
2026-03-30, 14:32
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Det är förjävligt. Undrar ju hur det ser ut i dom övriga länderna med denna problematik.

Saxat från den givna länken.
Istället hittade studien ett starkt samband mellan psykisk ohälsa och att utsättas för många stressfyllda situationer på kort tid.

Skolan är nog inte oskyldig till den ökade psykiska ohälsan.
Citera
2026-03-30, 14:36
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag tror du delvis har rätt i "inte sätter sina barn främst" men tror inte det är av lättja eller med mening.

Om vi räknar bort ett fåtal fall så är en förälders barn alltid av högsta prioritet, på många vis deras allt. Tror snarare att vi lever i en sån fucked up timeline där föräldrar är helt oförmögna till att göra allt de vill och önskar ha tid och/eller pengar att göra för sina barn; 'naturligt stuff' som är viktigt för inte minst ett barns kognitiva och känslomässiga utveckling som föräldrar en gång i tiden inte behövde gå över lik för att få tid och pengar över till.

Är själv barnlös och får för fan inte ens livspusslet att gå ihop. När jag observerar mina vänner som är föräldrar så kan jag bara reagera med hatten av. Måste för fan böja fysikens lagar för att ha tid och pengar över till det som vi brukar kalla för "kvalitetstid". Sen visst, detta har varit en verklighet för exempelvis sydkoreanska och japanska föräldrar i flera decennier tillbaka i tiden utan att deras barn sätts på SSRI/SRNI men sen så lider emellertid praktiskt taget alla av obehandlad PTSD i de nationerna.
Citera
2026-03-30, 15:12
Medlem
pn222jws avatar
Big Pharma tjänar mycket pengar på mediciner med hemska biverkningar. Jag tror på marknadsekonomin - men inte i fallet psykofarmaka. Vetenskapen vet inte tillräckligt om hur hjärnan fungerar ännu.
Citera
2026-03-30, 15:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Det är förjävligt. Undrar ju hur det ser ut i dom övriga länderna med denna problematik.

Saxat från den givna länken.
Istället hittade studien ett starkt samband mellan psykisk ohälsa och att utsättas för många stressfyllda situationer på kort tid.

Skolan är nog inte oskyldig till den ökade psykiska ohälsan.

Vi ska nog inte bara döma skolan utan jag skulle säga att sociala medier är ett av de stora problemen.
Ungarna och även föräldrarna ska hela tiden se inlägg om nya skor, nya resor, nya pojkvänner/flickvänner, picknick med familjen, renoveringar, nya bilar, bra resultat på ett prov och en massa annan skit.

Folk känner sig helt enkelt otillräckliga hela tiden då de får femtio uppdateringar om dagen från kända och okända personer som har gjort det ena och det andra och undrar sen varför de själva inte hjort allt det.
Citera
2026-03-30, 15:25
Medlem
I Amerika tar 70 procent av befolkningen en tablett mot ohälsa. Över 50 procent av befolkningen tar två eller fler tabletter mot ohälsa.

Sverige är inte extremt än....
Citera
2026-03-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Big Pharma tjänar mycket pengar på mediciner med hemska biverkningar. Jag tror på marknadsekonomin - men inte i fallet psykofarmaka. Vetenskapen vet inte tillräckligt om hur hjärnan fungerar ännu.

Jag tror vetenskapen har tillräckligt på fötterna vad det gäller kunskapen om VAD som skadar barnen.
Skärmtid, reklam, kemikalier i mat, skolans medvetna förvirring av barnen, stress...

OM skolan kunde lära ut de viktiga sakerna i livet till barnen kanske vi kunde ändra på deras hälsa.
Lär om Kost-Sömn-Ohälsosam mat-Skärmtid- mer sport för skojs skull. Inte så organiserat det är i dag.
Skaka fram lite fler sunda förebilder i skolan. Inte en massa förvirrade kommunister som indoktrinerar barnen med en massa ohälsosam litteratur.
RFSL sammarbetar med skolstyrelsen. Allt för att förvirra barnen ytterligare.
FÖRBJUDET att hemskola sina barn... Bara det..
Citera
2026-03-30, 15:51
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi ska nog inte bara döma skolan utan jag skulle säga att sociala medier är ett av de stora problemen.
Ungarna och även föräldrarna ska hela tiden se inlägg om nya skor, nya resor, nya pojkvänner/flickvänner, picknick med familjen, renoveringar, nya bilar, bra resultat på ett prov och en massa annan skit.

Folk känner sig helt enkelt otillräckliga hela tiden då de får femtio uppdateringar om dagen från kända och okända personer som har gjort det ena och det andra och undrar sen varför de själva inte hjort allt det.
Precis så! Sociala medier är ett helvete.
Citera
2026-03-30, 15:52
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Vi har tyvärr en övertro på alla människor i vit rock i detta landet, vi har rent objektivt europas kanske sämsta sjukvård, extrema köer, vanvård och annat hör till vanligheterna!

Utöver detta verkar varenda svensk läkare vara skolad i att minsta lilla skav ska det kastas piller på, så receptblocken glöder på våra vårdcentraler ofta helt i onödan, oroliga och godtrogna föräldrar petar sedan i sig sina barn skiten, en skit som ofta är beroendeframkallande och kan trigga missbruksproblem längre fram i livet då barn indoktrineras i att känslor och negativt mående alltid ska behandlas och alltid är fel.

Vilka håller i receptblocket och pumpar ut pillren?
Citera
2026-03-30, 15:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Precis så! Sociala medier är ett helvete.

Jag har endast linkedin och då bara för arbetsrelaterat och tycker det är tillräckligt. Har några personer i min närhet som verkligen lever på likes och de enda de kan prata om är saker de läst på facebook, insta eller liknande och bara för att då och då själva ska kunna lägga ut saker så måste de åka på semestrar, hotellweekends och liknande för ingen vill ju vara sämre.

Snacka om stressigt liv att alltid ligga efter i mys och pysligan mot alla kända och okända människor som kommer upp i flödet.

Man läser då och då om ungdomar och även vuxna som kastar sin smartphone och lever livet utan sociala medier och de flesta har mest bara positivt att skriva mer än att det strular när man inte har bankid på sig hela tiden.
Citera
2026-03-30, 16:03
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har endast linkedin och då bara för arbetsrelaterat och tycker det är tillräckligt. Har några personer i min närhet som verkligen lever på likes och de enda de kan prata om är saker de läst på facebook, insta eller liknande och bara för att då och då själva ska kunna lägga ut saker så måste de åka på semestrar, hotellweekends och liknande för ingen vill ju vara sämre.

Snacka om stressigt liv att alltid ligga efter i mys och pysligan mot alla kända och okända människor som kommer upp i flödet.

Man läser då och då om ungdomar och även vuxna som kastar sin smartphone och lever livet utan sociala medier och de flesta har mest bara positivt att skriva mer än att det strular när man inte har bankid på sig hela tiden.
Jag la själv ner skiten för ett gäng år sedan och har aldrig mått så bra utan. Var ett evigt jävla stressande med att ta upp mobilen så fort man fick en sekund över. På kvällarna satt jag och kärringen och scrolla på mobilen istället för att umgås, nej det är bara trams med sociala medier och precis som du säger, ett stort problem för de yngre!
Citera
2026-03-30, 16:06
Bannlyst
Jag tror stenhårt på att vi befinner oss i ett mycket allvarligt läge av korruption. Precis som det står i artikeln är det i huvudsak även mycket antipsykotika som man börjat skriva ut systematiskt åt allt och alla med påståenden om att det är ofarligt.

Tror vi på fullt allvar att var och varannan läkare inte förstår att även mediciner kan skada och störa hjärnan på samma vis andra preparat kan göra gällande hormoner och signalsubstanser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in