2026-03-30, 16:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Jag la själv ner skiten för ett gäng år sedan och har aldrig mått så bra utan. Var ett evigt jävla stressande med att ta upp mobilen så fort man fick en sekund över. På kvällarna satt jag och kärringen och scrolla på mobilen istället för att umgås, nej det är bara trams med sociala medier och precis som du säger, ett stort problem för de yngre!

Håller med, jag som ändå inte har sociala medier pickar ändå på tok för mycket på telefonen och ska nog fan helt enkelt skita i det.
Bra jobbat av er båda iallafall.
Citera
2026-03-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jag tror du delvis har rätt i "inte sätter sina barn främst" men tror inte det är av lättja eller med mening.

Om vi räknar bort ett fåtal fall så är en förälders barn alltid av högsta prioritet, på många vis deras allt. Tror snarare att vi lever i en sån fucked up timeline där föräldrar är helt oförmögna till att göra allt de vill och önskar ha tid och/eller pengar att göra för sina barn; 'naturligt stuff' som är viktigt för inte minst ett barns kognitiva och känslomässiga utveckling som föräldrar en gång i tiden inte behövde gå över lik för att få tid och pengar över till.

Är själv barnlös och får för fan inte ens livspusslet att gå ihop. När jag observerar mina vänner som är föräldrar så kan jag bara reagera med hatten av. Måste för fan böja fysikens lagar för att ha tid och pengar över till det som vi brukar kalla för "kvalitetstid". Sen visst, detta har varit en verklighet för exempelvis sydkoreanska och japanska föräldrar i flera decennier tillbaka i tiden utan att deras barn sätts på SSRI/SRNI men sen så lider emellertid praktiskt taget alla av obehandlad PTSD i de nationerna.

Väldigt klokt och insiktsfullt inlägg!

Samhället är sjukt idag och vi börjar se ett tydligare resultatet av det. Det kommer dock att bli värre.
Men.
Det positiva är att sanningen kommer ifatt oss vilket innebär att en ändring måste ske av vårt s.k system. Synd bara för en hel generation som fått betala priset av vår idioti. Men vi är alla offer i den här cirkusen.
Citera
2026-03-30, 16:17
Medlem
Tro fan att ungarna mår skit när dom får så mycket info och anledning till jämförelse. Tror att kraven på dagens barn och unga är tunga.

Det känns som att samhället i stort är så jäkla drivet. Du ska vara perfekt och ha ett perfekt liv, annars är du en loser. Som ung tar du in saker men mindre filter och påverkas mer.

Hänger du inte med blir du utfryst och mår mer piss.

Fattar att unga checkar ut eller tar till piller, om dom nu själva valt det. Dessutom bör psykiatrin se sig i spegeln och inte bara erbjuda mediciner.
Citera
2026-03-30, 16:21
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi ska nog inte bara döma skolan utan jag skulle säga att sociala medier är ett av de stora problemen.
Ungarna och även föräldrarna ska hela tiden se inlägg om nya skor, nya resor, nya pojkvänner/flickvänner, picknick med familjen, renoveringar, nya bilar, bra resultat på ett prov och en massa annan skit.

Folk känner sig helt enkelt otillräckliga hela tiden då de får femtio uppdateringar om dagen från kända och okända personer som har gjort det ena och det andra och undrar sen varför de själva inte hjort allt det.
Så är det oxå naturligtvis. Men skolan är nog inte helt oskyldig ändå. Nu behöver inte detta hända på varje skola men vissa skolor kan ha flera läxor varje vecka. Lägg på social media på det samt eventuella träningar.
Citera
2026-03-30, 16:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Så är det oxå naturligtvis. Men skolan är nog inte helt oskyldig ändå. Nu behöver inte detta hända på varje skola men vissa skolor kan ha flera läxor varje vecka. Lägg på social media på det samt eventuella träningar.

Nu har jag inga barn men redan på 80 och 90-talet när jag gick i skolan kunde vi ha flera läxor varje vecka så det är inget nytt.

Problemet är nog många gånger aktiviteter som man ska vara på fem sex gånger i veckan, plus läxor och sen hinna med sociala medier och alla serier man måste hinna med. På helgerna så är det cuper, läger och jag vet inte vad.

Jag tror man lägger för stor press på barnen redan från tidig ålder med allt detta och det blir inte längre en laganda och en kul grej att spela innebandy med kompisarna utan man måste hela tiden vara på topp för att bli uttagen till matcher osv.
Detta känns som att det gäller redan från att barnen är i mellanstadieålder idag.
Barnen hinner helt enkelt inte vara barn och leka utan det är något de gör fram till sex år och när de sen blivit sju år så får de sin första telefon och det är svårt att leka när ena handen hela tiden måste hålla i en stor jävla iphone.

Som sagt, 50+ här och jag älskade lego och byggde nog en bra bit upp i högstadiet innan man fick andra intressen då datorer och liknande tog över mer och mer.
Idag slutar som sagt ungarna att leka så fort de kommer in i skolåldern.
Citera
2026-03-30, 17:01
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har jag inga barn men redan på 80 och 90-talet när jag gick i skolan kunde vi ha flera läxor varje vecka så det är inget nytt.

Problemet är nog många gånger aktiviteter som man ska vara på fem sex gånger i veckan, plus läxor och sen hinna med sociala medier och alla serier man måste hinna med. På helgerna så är det cuper, läger och jag vet inte vad.

Jag tror man lägger för stor press på barnen redan från tidig ålder med allt detta och det blir inte längre en laganda och en kul grej att spela innebandy med kompisarna utan man måste hela tiden vara på topp för att bli uttagen till matcher osv.
Detta känns som att det gäller redan från att barnen är i mellanstadieålder idag.
Barnen hinner helt enkelt inte vara barn och leka utan det är något de gör fram till sex år och när de sen blivit sju år så får de sin första telefon och det är svårt att leka när ena handen hela tiden måste hålla i en stor jävla iphone.

Som sagt, 50+ här och jag älskade lego och byggde nog en bra bit upp i högstadiet innan man fick andra intressen då datorer och liknande tog över mer och mer.
Idag slutar som sagt ungarna att leka så fort de kommer in i skolåldern.
Ja jag säger inte emot dig. Det är helt enkelt för mycket press å stress av olika slag.
Citera
2026-03-30, 17:09
Medlem
zombie-nations avatar
Det handlar om nedmonteringen av den svenska vården. Det har varit på gång länge, men ingen verkar bry sig.

Att man monterar ned barnpsykiatri ser exakt ut så här. Folk skriker om att barn inte "ska" få ha psykiska problem, när det handlat om att BUP visst funnits förr med, men nedmonteringen innebär att man tar bort personal och ersätter med mediciner.

För man kan ju inte ta steget att ta bort psykiatrin för fort. Man kan inte bara säga att nej vi har slutat med BUP. Man måste låtsas att man hittat andra lösningar. I detta fallet blir det medicin.

Handlar noll om "big pharma" eller att man vill patologisera barnproblem. Handlar 100 att detta är ett led i att ta bort svensk vård bit för bit.

Jämför med vuxenpsyk öppenvård i min stad. Runt 95-00 fanns det 13 heltidsanställda psykiatrer. Hur många finns idag? Noll. Det finns en heltidsinhyrd och en som de hyr in ett par månader om året. Medan befolkningen gått från 60K till 100K.

Liknande nedskärning på BUP.
Citera
2026-03-30, 17:10
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Ofattbart. Det kommer knappast bli flashbackare av värde av dem?!

Vad ska vi göra?
Citera
2026-03-30, 17:13
Medlem
Låter helt stört.
Citera
2026-03-30, 17:44
Medlem
Ajogens avatar
Det här kommer bli den nya Oxy-skandalen
Citera
2026-03-30, 17:46
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Vi har tyvärr en övertro på alla människor i vit rock i detta landet, vi har rent objektivt europas kanske sämsta sjukvård, extrema köer, vanvård och annat hör till vanligheterna!

Utöver detta verkar varenda svensk läkare vara skolad i att minsta lilla skav ska det kastas piller på, så receptblocken glöder på våra vårdcentraler ofta helt i onödan, oroliga och godtrogna föräldrar petar sedan i sig sina barn skiten, en skit som ofta är beroendeframkallande och kan trigga missbruksproblem längre fram i livet då barn indoktrineras i att känslor och negativt mående alltid ska behandlas och alltid är fel.

Vilka håller i receptblocket och pumpar ut pillren?
Ett mycket klokt och bra inlägg. Jag har växt upp med flera personer som av läkare fått benso utskrivet och som idag är döda av överdos. De hade kanske inte några sådana där jättestora problem från början, men blev beroende och knarkare. Den svenska psykvården och deras egna svenska föräldrar dödade dem. Vila i frid. ❤️
Citera
2026-03-30, 17:55
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
"Sverige är ett av de länder där antidepressiv medicin använts mest för behandling av barn. Nu avslöjar Aftonbladet att förskrivningen till barn upp till nio år har ökat med 600 procent de senaste tio åren."

https://nordfront.se/600-procent-okning-av-lyckopiller-till-barn

Fasansfullt vidrig läsning. Våra svenska barn lider och plågas. Jag är ganska säker på varför det ser ut så här. Den främsta anledningen är att barnens föräldrar inte sätter sina barn främst, utan bryr sig mer om att förverkliga sig själva. Sveket mot barnen är så avskyvärt. Sluta plåga era egna barn, egoistjävlar! Vad tror ni är anledningarna till att svenska barn mår så himla dåligt? Barn under nio år ska väl inte behöva äta antidepressiv medicin för i helvetes jävlar.

"Liten flicka på gunga."
Depopulationsagendan i Sverige fortsätter. Plattskallarna fattar ingenting som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in