Idag, 07:20
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Tanken är att fyra till fem olika röster ska röstas fram – där ”varje röst bär spår av Stockholms lokala dialekter och uttryck”, som det står i motionen.

I motionen nämns bara klassiskt Ekensnack i de södra delarna och Lidingödialekt på Lidingöbanan. Men Jonas Naddebo menar att ortensvenska också kommer få vara med.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forslaget-lat-olika-sociolekter-ropa-ut-stationerna-i-tunnelbanan

Har inte politikerna viktigare saker att ha i skallen?
Citera
Idag, 07:22
Medlem
One2Manys avatar
"Shoo bree, sitt du ner, vi stänga dörr nu"
Citera
Idag, 07:28
Medlem
TheJesuits avatar
Det hade just varit höjden av sosse-Sverige om man lyfter in analfabeter från Somalia som utropare. Det blir ju bara obegripligt.
Citera
Idag, 07:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
"Shoo bree, sitt du ner, vi stänga dörr nu"

Hehehe, typ så.

Men det är ju också en viktig signal att visa för folk att känner du inte igen dig i dialekten i högtalaren så är du där du inte hör hemma.
Citera
Idag, 07:33
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hehehe, typ så.

Men det är ju också en viktig signal att visa för folk att känner du inte igen dig i dialekten i högtalaren så är du där du inte hör hemma.

Jag tror att det är många med mig som inte känner att man är i Sverige när man åker blå linje som ensam svensk
Citera
Idag, 07:35
Medlem
Vi står mitt uppe i ett kommande tredje världskrig. Och politikerna fjantar med sådana här frågor...
Citera
Idag, 07:54
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Vilket trams! Vad kommer detta kosta tror ni?

Typiskt Centerpartiet!
Citera
Idag, 07:56
Medlem
"Olika stockholmsdialekter"?

Stockholm har ingen dialekt mer än det vi kallar "rikssvenska". Stockholm har däremot en massa sociolekter.
Citera
Idag, 08:14
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag tror att det är många med mig som inte känner att man är i Sverige när man åker blå linje som ensam svensk

Käften på dig. Klart det är sverige.

Ang ditt sho bre så är det inte stockholmska utan nån jävla hittepå förortsspråk vilket inte är enigt med artikeln.

Kul ide av våra älskade politiker!
Citera
Idag, 08:15
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Se upp för dårarna, dårarna stängs.
Citera
Idag, 08:18
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Käften på dig. Klart det är sverige.

Ang ditt sho bre så är det inte stockholmska utan nån jävla hittepå förortsspråk vilket inte är enigt med artikeln.

Kul ide av våra älskade politiker!

Är du dum i huvudet? Du behöver inte svara, vi vet alla svaret.

Citat:
Men Jonas Naddebo menar att ortensvenska också kommer få vara med.

Sho bre brushan
Citera
Idag, 08:38
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Det är ju en alldeles strålande idé som inte borde kosta många kronor att genomföra. Den där robotrösten som de har nu är inte bara förfärligt trist, den har talfel också. Blir förbannad varenda gång jag åker förbi Blåsut och tvingas höra den misslyckas med uttalet ännu en gång. Som boende på Farstagrenen skulle det bli en avsevärd förbättring av livskvalitén att få in nån lokal förmåga istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in