2026-03-30, 11:46
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man tänker hur man ska formulera sig.

Och sen när du läser texten så tänker du också, korrekt? Och du är en människa, korrekt?
Citera
2026-03-30, 11:50
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Om vi anser att det goda livet går att realisera - som medelklassen i EU och USA och Kina redan har det, så finns inte lidandet längre som argument för ateismen.

Det var första gången jag sett någon påstå att livet är så bra i västvärlden och Kina att teodicéproblemet inte längre existerar

Måste vara bland det dummaste jag nånsin läst. Är du helt säker på att du tänkt igenom det här?
Citera
2026-03-30, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och sen när du läser texten så tänker du också, korrekt? Och du är en människa, korrekt?
Vänta nu! Jag är en människa och jag tänker att ganska många borde vara värdiga ett evigt liv men kanske anförtros olika mycket. Så tänker jag därför att det verkar orimligt att normala människor skulle få samma straff som djävulen och riktigt onda människor, evig död. Men detta är inte ett profetiskt budskap utan en människas tankar. Andra människor har tänkt ut annat och man ska varken tro på mina eller andra människors gissningar eller förhoppningar.
Citera
2026-03-30, 12:04
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är en människa och jag tänker

Precis. Då tackar jag för erkännandet att det var korkat av dig att säga "Däremot tror jag inte på någon enda religion eller människors tankar om frälsning."

Tack för din medverkan.
Citera
2026-03-30, 12:54
Medlem
Nackdelar med (fanatiskt) troende på gud är sådant som:
/De ha stängt av logiskt tänkande.
/Det kan t o m vara livsfarligt
a) Vägrar t ex livsnödvändig blodtransfusion "för det strider mot Guds vilja".
b) Ber till Gud och räknar med beskydd då de kör motorcykel som galningar utan hjälm i flippflops med storfamiljen med småbarn på som ska klara av att hålla i sig själva från tvåårsåldern!
Citera
2026-03-30, 13:30
Medlem
goseigens avatar
Aeh, det är jobbigt.

Liksom som kristen får man inte äta räkor, eller bära kläder med blandade fibrer, och skulle man stena styvdottern för att hon inte var oskuld, eller att någon spikar på sabbaten, ja då kommer satans lag, alltså den svenska, att slänga en i fängelset.

Man får utgå ifrån Jesuses lära om att inget skall tas bort ur lagen.

Så, det är mest bara negativt.

Vi förtröstar oss om himmelriket, men ateisterna grubblar ju inte heller över livets mening, utan förlikar sig med att det de har nu är det som finns.

Bäst är väl att det finns lättrogna unga kvinnor i församlingen som man kan få ihop det med, men så mycket mer är det väl inte.
Citera
2026-03-30, 15:10
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Du är en all-inclusive provokatör 24/7 och är diskvalificerad.
Du tror väl endast på dig själv. Därför så kan din "Jesus" passa in till allting du vill tycka om.
Intressant, sjukt, fascinerade. Men du håller dig till ämnet, men de 10 budorden ingår inte i din församling du är medlemmen, prästen, guden, samt "Jesus-alibit" med citat som inte finns i Bibelöversättningarna i engelska eller svenska.

Därmed är du en gud. Det är en logisk slutledning inget kan ta från dig. Det ger dig fördelar och styrka att skriva om det sedan 2012 utan tröttnad. Gudomligt.

Det är ju det ni skriver att det går ut på, och vem är jag att tvivla på era ord.

Citat:
Många tycker att vissa tänkare och filosofer ger dem något och kanske t.o.m. en livshållning. Jag tycker att Jesus budskap ger mig svaret på allt. Och mitt förtroende för Jesus ger mig också en tro på hans fader i himlen och det eviga rike som vissa människor är värdiga att få bli delaktiga i.

Däremot tror jag inte på någon enda religion eller människors tankar om frälsning.
Citera
2026-03-30, 15:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Du tror väl endast på dig själv. Därför så kan din "Jesus" passa in till allting du vill tycka om.
Intressant, sjukt, fascinerade. Men du håller dig till ämnet, men de 10 budorden ingår inte i din församling du är medlemmen, prästen, guden, samt "Jesus-alibit" med citat som inte finns i Bibelöversättningarna i engelska eller svenska.

Därmed är du en gud. Det är en logisk slutledning inget kan ta från dig. Det ger dig fördelar och styrka att skriva om det sedan 2012 utan tröttnad. Gudomligt.

Det är ju det ni skriver att det går ut på, och vem är jag att tvivla på era ord.
Jag vet vem som är Gud och det är inte jag.
Citera
2026-03-30, 16:21
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan du ge exempel?
Hat avund skadeglädje med mera

Hoppas det leder till följdfrågor
Citera
2026-03-30, 16:22
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Citat:
Jag vet vem som är Gud och det är inte jag.
Vem är det då?
Citera
2026-03-30, 16:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Vem är det då?
Det är nog ingen som du känner. Än.
Citera
2026-03-30, 16:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Tack för svar. Kan du ge mig någon mer brödsmula?please PLEEEEAAAaaase
Jag känner Gud genom Jesus och misstror den judiska traditionen med en misslynt straffande Gud som manar till våld.

Men gån I åstad och lären eder vad de orden betyda: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer.' Ty jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.» — Matteus 9:13

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.» — Matteus 11:28-30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in