Citat:
Ursprungligen postat av
Mumbo2022
Korrekt det som du skrev, tänkte närmast på Kristendom och Islam.
Även där menar jag att fria viljan är av ganska fundamental betydelse. Om inget annat så skall man ju hållas ansvarig vid den yttersta domen enligt dessa religioner - det rimmar ju rätt illa med att man inte skulle ha fri vilja, men framförallt så rimmar det rätt illa med tesen att man skulle slippa ta ansvar.
Citat:
Den fria viljan är ett helt eget kapitell, som jag inte tror på, men det får diskuteras på annan plats (och görs redan).
Jo, fria viljan må vara en illusion, men det verkar ju vara en ganska trovärdig illusion så till den grad att var och en uppfattar det som att de har en fri vilja.
En religion i sitt ursprung måste ju vara kompatibel med hur folket uppfattar sin verklighet till att börja med. Det måste vara trovärdigt för att få folk att börja tro på det. Det är normalt såna saker som folk egentligen inte har någon erfarenhet av upplevelsemässigt som religionen kan gå in och ge en beskrivning/förklaring av.
Jag tänker också att många religioner har fungerat/fungerar som något slags rättesnöre om hur man skall uppträda. Det rimmar ju rätt dåligt med att inte ha någon fri vilja. När stentavlorna säger att man inte skall döda så vore det ju en rätt märkligt bud ifall du inte har blivit beviljad en fri vilja att välja att inte döda i första läget.