2026-03-29, 14:06
Medlem
Det beror väl helt och hållet på vad man menar med Gud. Syftar man på en Skapare, en personlig Gud som man kan ha en personlig relation med - som i kristendomen? Eller någonting annat?

Jag tror på en Skapare, men jag skulle inte påstå att det ger mig fördelar... Men inte nackdelar heller. Jag tror så bara för att jag tror att det är sant.
Citera
2026-03-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Tja, man slipper ju allt ansvar. Allt är skrivet och sker enligt guds plan.
Ger kanske lite mindre ångest och kval över hur livet ter sig.

Det beror väl lite på vilken specifik religion du syftar på. Det är nog långt ifrån alla religioner där det "står skrivet" och att det är någon slags guds plan allt som händer.

Jag har en känsla av att det är ganska få religioner som är funtade som du föreslår. Det är ju nog svårt med en religion där människan framstår som en viljelös marionett - det klingar ju rätt dåligt med hur folk uppfattar sin egna vilja.
Citera
2026-03-29, 14:07
Medlem
Nu behöver man ju inte tro på ett liv efter döden bara för att man tror på Gud eller en gudom. Inte heller behöver man vara religiös.

Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Finns runt 4 000 till 10 000 distinkta religioner världen över, för att vi söker svar på det vi inte vet, dvs livet efter döden.

Har man då sitt svar i religionen behöver man inte grubbla.
Citera
2026-03-29, 14:08
Medlem
flytandelyckas avatar
Det är säkrast att frukta Gud!

Predikaren 8:9-10.
Citera
2026-03-29, 14:10
Medlem
Du talar om evolutionen som vore det en självklarhet, vilket den inte är.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Kan ju vara lite också beroende på varför du ställer frågan. Jag kan tänka mig två twistar på frågan. Det verkar vara så att vår evolution har gjort oss funtade så att vi gärna utvecklar en religion, det verkar ju vara så att allvärldens folk har utvecklat det och det kanske ligger i vår natur - och för att hamna där så bör det ju vara en darwinistisk anledning till att vi har blivit så funtade. Det behöver inte för den delens skull göra att det i sig är fördelaktigt att tro på gud, men att våra egenskaper är fördelaktiga på annat sätt och religiositeten bara har kommit med på köpet.

Sen kan man ju också tänka sig att twista frågan om det finns någon egentlig fördel med det i sig, och där måste man ju kanske börja och nysta i vad religionen innehåller. Fördelar jag kan tänka mig är att det kanske kan vara lättare att hantera vissa motgångar om man är religiös, men som sagt det hänger ju på vlken religion om den hjälper där eller inte.
Citera
2026-03-29, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror väl lite på vilken specifik religion du syftar på. Det är nog långt ifrån alla religioner där det "står skrivet" och att det är någon slags guds plan allt som händer.

Jag har en känsla av att det är ganska få religioner som är funtade som du föreslår. Det är ju nog svårt med en religion där människan framstår som en viljelös marionett - det klingar ju rätt dåligt med hur folk uppfattar sin egna vilja.
Korrekt det som du skrev, tänkte närmast på Kristendom och Islam.
Den fria viljan är ett helt eget kapitell, som jag inte tror på, men det får diskuteras på annan plats (och görs redan).
Citera
2026-03-29, 14:22
Medlem
pn222jws avatar
En svag tro är också bra, "jag hoppas att det finns en Gud", "jag vill att döden inte är slutet"... "det finns religiösa mysterier". Ingen behöver bevisa någonting så länge den inte kräver att andra ska (låtsas) dela dess övertygelser. När en ateist frågar om någon tror på Gud låtsas den oftast bara ta svaret på allvar - den anser sig redan veta att svaret "ja" är fel. Det blir som om en moderat ställde den retoriska frågan "kan kommunismen ge välstånd?" till några åhörare - den tar inte själv sin frågeställning på allvar.
Citera
2026-03-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Korrekt det som du skrev, tänkte närmast på Kristendom och Islam.

Även där menar jag att fria viljan är av ganska fundamental betydelse. Om inget annat så skall man ju hållas ansvarig vid den yttersta domen enligt dessa religioner - det rimmar ju rätt illa med att man inte skulle ha fri vilja, men framförallt så rimmar det rätt illa med tesen att man skulle slippa ta ansvar.

Citat:
Den fria viljan är ett helt eget kapitell, som jag inte tror på, men det får diskuteras på annan plats (och görs redan).

Jo, fria viljan må vara en illusion, men det verkar ju vara en ganska trovärdig illusion så till den grad att var och en uppfattar det som att de har en fri vilja.

En religion i sitt ursprung måste ju vara kompatibel med hur folket uppfattar sin verklighet till att börja med. Det måste vara trovärdigt för att få folk att börja tro på det. Det är normalt såna saker som folk egentligen inte har någon erfarenhet av upplevelsemässigt som religionen kan gå in och ge en beskrivning/förklaring av.

Jag tänker också att många religioner har fungerat/fungerar som något slags rättesnöre om hur man skall uppträda. Det rimmar ju rätt dåligt med att inte ha någon fri vilja. När stentavlorna säger att man inte skall döda så vore det ju en rätt märkligt bud ifall du inte har blivit beviljad en fri vilja att välja att inte döda i första läget.
Citera
2026-03-29, 14:43
Moderator
MrFishboys avatar
Är det endast frågan om att tro på en obevisbar entitet? Människan kan ju tro på enhörningar, vet inte om det ger ett psykologiskt skydd eller ger evolutionära fördelar. Det ligger ju i begreppets betydelse att det handlar om tro, inte vetande. Kan man ha kunskap om något som man inte har goda skäl att anta existera?

Så att enbart tro på något, kan ju stimulera den delen av människan som inte vill använda hjärnan, allt förklaras av tron på något man inte kan veta eller påverka, blir ju lätt att frånsäga sig personligt ansvar. Och människan inte vill använda hjärnan, hjärnan använder extremt mycket kalorier för att fungera utanför grundfunktionerna, därför är ”enkla” lösningar de som de flesta vänder sig till, konfirmations bias.

Är det en fråga om religion, att hierarkiskt organisera samhället och implementera en moral? Eller är det frågan om tröst i livets slutskede, livslögner och självbedrägeri har ju en betydande effekt på välmående. Att lura sig själv att man är bättre än vad man egentligen är, som att vara en del av en tänkt skapelse, med ett gudomligt syfte, för att existera för evigt ger ju en egocentrisk och narcissist syn på jaget som ger samma känsla av utvaldhet som varje sekt ger. Skönt för egot men dåligt för förnuftet.

Frågan blir ju snabbt flera frågor som behöver preciseras. Är det bara tron på något obevisbart som ger tillvaron ett syfte kan det ju ge en psykologisk komfort, blir inget att reflektera över eller ta ansvar för. Om man med ”tro på gud” menar följderna det får så finns det ju fördelar, de oreflekterade livet är alltid enklare än det reflekterande, men är ett liv utan reflektion värt att leva?
Citera
2026-03-29, 15:03
Medlem
Det är ju att man inte behöver känna sig så jäkligt som man är
Citera
2026-03-29, 15:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Många tycker att vissa tänkare och filosofer ger dem något och kanske t.o.m. en livshållning. Jag tycker att Jesus budskap ger mig svaret på allt. Och mitt förtroende för Jesus ger mig också en tro på hans fader i himlen och det eviga rike som vissa människor är värdiga att få bli delaktiga i.

Däremot tror jag inte på någon enda religion eller människors tankar om frälsning.
Citera
2026-03-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Finns det några fördelar med att tro på en gud? Jämfört med att inte tro på någon.

Jag är lite äldre - och har börjat inse det faktiskt är möjligt det finns annan intelligens "därute". Kanske vårt DNA står i kontakt med någon verkligt clever kemist därute någonstans.. I så fall får de rätt alla dessa högintelligenta filosofer, som sagt detta i tusentals år, Vore ju lite cool.

Fördelen är att du då förstår något stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in