2026-03-30, 01:52
Medlem
zombie-nations avatar
Måste ju bero på vilken sorts gud man tror på. Om man tror på en elak och hämndlysten gud som ser allt du gör och du måste lyda honom, du försöker, men han kan se in i din hjärna och vet att du egentligen inte älskar honom, och att du kommer hamna i helvetet, då kanske det inte är så kul.
Citera
2026-03-30, 07:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tanken att det finns en slutlig rättvisa och tanken att det finns en förlåtelse finns det väldigt stora hälsomässiga fördelar att tro på.

Men rationella skäl för att tro, inklusive Pascals funderingar, går inte ihop med människans natur.

Så de som tror gör det inte för att de resonerat sig fram till det, och de som säger att de tror för att det är förnuftigt att göra det ljuger.
För den som kommit över tröskeln att högre makt och mirakel skulle vara omöjliga kan det vara rationellt att tro på en fullkomligt god högsta makt. Illvilja och irritation är brister och en egentlig maktkamp mellan likvärdiga makter skulle få konsekvenser som inte skulle undgå någon. Om denna högsta makt dessutom har skapat allt och bestämt alla villkor så är makthierarkin orubblig.

Men det är skillnad på att tro att denna makt finns och att tro på dess vilja och handlingar. Jesus och profeterna förklarar Guds vilja och jag tycker att förklaringarna är begripliga.

I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.' Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder, och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga. — Matteus 5:43-45
Citera
2026-03-30, 10:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror väl lite på vilken specifik religion du syftar på. Det är nog långt ifrån alla religioner där det "står skrivet" och att det är någon slags guds plan allt som händer.

Jag har en känsla av att det är ganska få religioner som är funtade som du föreslår. Det är ju nog svårt med en religion där människan framstår som en viljelös marionett - det klingar ju rätt dåligt med hur folk uppfattar sin egna vilja.

Grejen är ju den att det är en ofrånkomligt konsekvens i alla religioner med en allvetande, allsmäktig gud. Att de religiösa sen låtsas som att det inte är en en ofrånkomligt konsekvens är en annan sak.
Citera
2026-03-30, 10:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Att hänge sig åt gud fyller en funktion. Dock börjar jag tro att ateister omedvetet förkastar vissa saker, som många religiösa bara döljer istället för att förkasta.

Kan du ge exempel?
Citera
2026-03-30, 10:20
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Många tycker att vissa tänkare och filosofer ger dem något och kanske t.o.m. en livshållning. Jag tycker att Jesus budskap ger mig svaret på allt. Och mitt förtroende för Jesus ger mig också en tro på hans fader i himlen och det eviga rike som vissa människor är värdiga att få bli delaktiga i.

Däremot tror jag inte på någon enda religion eller människors tankar om frälsning.

"Jag tror på budskapet från Jesus och att Jesus är Guds son och att han kan ge mig ett efterliv....men jag tror inte på någon religion eller frälsning"

Citera
2026-03-30, 10:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag är lite äldre - och har börjat inse det faktiskt är möjligt det finns annan intelligens "därute".

Vad har åldern med det att göra?

Citat:
Kanske vårt DNA står i kontakt med någon verkligt clever kemist därute någonstans.

Hur? Vad betyder ens detta?

Citat:
. I så fall får de rätt alla dessa högintelligenta filosofer, som sagt detta i tusentals år, Vore ju lite cool.

Jag har aldrig hört en filosof säga att vårt DNA har har någon kontakt. DNA upptäcktes för övrigt på 50-talet...

Citat:
Fördelen är att du då förstår något stort.

Utveckla.
Citera
2026-03-30, 10:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Jag tror på budskapet från Jesus och att Jesus är Guds son och att han kan ge mig ett efterliv....men jag tror inte på någon religion eller frälsning"

En typiskt fiffinifficitering. Jag tror på evigt liv men inte på människors tankar om vilka som är värdiga evigt liv.
Citera
2026-03-30, 10:39
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
En typiskt fiffinifficitering. Jag tror på evigt liv men inte på människors tankar om vilka som är värdiga evigt liv.

"Inte på människors tankar". Du vet om att det var människor som skrev Bibeln, va?
Citera
2026-03-30, 10:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
"Inte på människors tankar". Du vet om att det var människor som skrev Bibeln, va?
Jo, alla böcker och skrifter är skrivna av människor men allt som skrivs är inte hittepå från skriftställarna. Jag förstår ju att Jesus är på riktigt och att han hade ett budskap som traderades och sedan skrevs ned.
Citera
2026-03-30, 11:25
Medlem
pn222jws avatar
Om havet är en gudomlighet är en surfmästare närmre det gudomliga. På likartat sätt - om moraletik är gudomlig är en mycket altruistisk moraliskt god individ närmre Gud. Om vi anser att det goda livet går att realisera - som medelklassen i EU och USA och Kina redan har det, så finns inte lidandet längre som argument för ateismen. Vem (vilka) är det som gör att inte alla redan har ett bra liv? Det är 99% människorna själva.
Citera
2026-03-30, 11:33
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo, alla böcker och skrifter är skrivna av människor

Precis. Och när man skriver en bok så tänker man, inte sant?
Citera
2026-03-30, 11:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Precis. Och när man skriver en bok så tänker man, inte sant?
Man tänker hur man ska formulera sig. Men man formulerar inte nödvändigtvis sina egna ideer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in