2026-03-29, 20:05
Medlem
nu är det ju inte så att man har något val; men det är naturligtvis bättre att tro på någonting bra än att tro på någonting mindre bra.
Citera
2026-03-29, 20:06
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
nu är det ju inte så att man har något val; men det är naturligtvis bättre att tro på någonting bra än att tro på någonting mindre bra.
Känner en kille som var helt vilse i illuminati innan han fann gud

Han käftar jag inte med
Citera
2026-03-29, 20:26
Medlem
Fördelar.
Fasta ritualer som förenar familj och samhälle och ger en känsla av gemenskap och mening.
Svar på livsfrågor och stöd i det svåra stunderna i livet.

Nackdelar.
Kyrkan tenderar att vilja ha dina cash på olika vis och vissa i organiserad religion kan utnyttja sin position för olika psykopatiska Epstein fasoner.
Citera
2026-03-29, 20:39
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det beror ju på synvinkeln. Om du vill kontrollera svagbegåvade så är det väldigt fördelaktigt om de tror på en gud och ännu mer fördelaktigt om de tror att du kan kommunicera med en eller flera gudar.

Jag är bland dessa svagbegåvade men ingen kontrollerar mig. Jag är svagbegåvad i smyg.
Citera
2026-03-29, 20:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tanken att det finns en slutlig rättvisa och tanken att det finns en förlåtelse finns det väldigt stora hälsomässiga fördelar att tro på.

Men rationella skäl för att tro, inklusive Pascals funderingar, går inte ihop med människans natur.

Så de som tror gör det inte för att de resonerat sig fram till det, och de som säger att de tror för att det är förnuftigt att göra det ljuger.
Citera
2026-03-29, 20:59
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Men tänk om det finns en gud som bara belönar de som vågar tänka kritiskt och straffar de som tror utan bevis?? vad bettar du på då??

Det är den kristna Guden du beskriver. Man måste vara en dåre i världslig mening för att vara kristen. Man måste fjärma sig från den ateistiska världsbilden man fostras i.
De flesta vittnesmål jag sett är inte mänskor som haft en spikrak väg till sin tro. För många har det varit utmanande intellektuellt innan man kommit till tro. Gud älskar de uthålliga.
Citera
2026-03-29, 20:59
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Finns det några fördelar med att tro på en gud? Jämfört med att inte tro på någon.
Fördelen är att man slipper tänka.

Framförallt logiskt.

Passar väldigt bra för vissa.

Ännu bättre för de som utsett sig själva till representanter för låtsaskompisen och får stor makt över troende som underkastat sig.
Citera
2026-03-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag är bland dessa svagbegåvade men ingen kontrollerar mig. Jag är svagbegåvad i smyg.
Sexigt. Tror du att en fördel med att tro på gud är att man blir sexig?
Citera
2026-03-29, 21:04
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Men tänk om det finns en gud som bara belönar de som vågar tänka kritiskt och straffar de som tror utan bevis?? vad bettar du på då??
I så fall är det bäst att vara fundamentalistisk ateist.

Gud är nazist, mördar och utrotar djur och hela människosläkten, främst de svagaste, även barn vissa till och med innan de är födda. Extremt grym och använder ständigt evolution och krig för att gynna de starkaste och friskaste.
Citera
2026-03-29, 21:09
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Sexigt. Tror du att en fördel med att tro på gud är att man blir sexig?

Absolut. Jag kan citera bibelverser, dra bibliska anekdoter och bibliska samband i sociala situationer. Jag har en originell kunskap som 1 på 100 kanske har. Jag sticker ut.
Citera
2026-03-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Absolut. Jag kan citera bibelverser, dra bibliska anekdoter och bibliska samband i sociala situationer. Jag har en originell kunskap som 1 på 100 kanske har. Jag sticker ut.
Matteus sa till Jonah

Vad trött du ser ut? Valde du bort sömnen?
Citera
2026-03-30, 01:47
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Finns det några fördelar med att tro på en gud? Jämfört med att inte tro på någon.

Merparten av det vi gör, gör vi för att vi tror att det minskar vårt lidande.

Detta gäller såklart även att tro - och att inte tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in