2026-03-29, 13:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Finns det några fördelar med att tro på en gud? Jämfört med att inte tro på någon.
Citera
2026-03-29, 13:40
Medlem
DylanRieders avatar
Fördel: att inte behöva fundera på livsfrågor.

Nackdel: att inte behöva fundera på livsfrågor.
Citera
2026-03-29, 13:44
Medlem
Voloteas avatar
Finns runt 4 000 till 10 000 distinkta religioner världen över, för att vi söker svar på det vi inte vet, dvs livet efter döden.

Har man då sitt svar i religionen behöver man inte grubbla.
Citera
2026-03-29, 13:45
Medlem
Pripps0.0s avatar
Det finns inga fördelar med att tro på Gud, bara tanken är absurd.
Citera
2026-03-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0

Varför är tanken så absurd?
Citera
2026-03-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det beror ju på synvinkeln. Om du vill kontrollera svagbegåvade så är det väldigt fördelaktigt om de tror på en gud och ännu mer fördelaktigt om de tror att du kan kommunicera med en eller flera gudar.
Citera
2026-03-29, 13:54
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Att hänge sig åt gud fyller en funktion. Dock börjar jag tro att ateister omedvetet förkastar vissa saker, som många religiösa bara döljer istället för att förkasta.

Dessa religiösa är dock tröstade av att gud förlåter. Ateisterna står på barrikaderna. Eller nåt.
Citera
2026-03-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Finns det några fördelar med att tro på en gud? Jämfört med att inte tro på någon.
Ignorance is bliss.
Citera
2026-03-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Kan ju vara lite också beroende på varför du ställer frågan. Jag kan tänka mig två twistar på frågan. Det verkar vara så att vår evolution har gjort oss funtade så att vi gärna utvecklar en religion, det verkar ju vara så att allvärldens folk har utvecklat det och det kanske ligger i vår natur - och för att hamna där så bör det ju vara en darwinistisk anledning till att vi har blivit så funtade. Det behöver inte för den delens skull göra att det i sig är fördelaktigt att tro på gud, men att våra egenskaper är fördelaktiga på annat sätt och religiositeten bara har kommit med på köpet.

Sen kan man ju också tänka sig att twista frågan om det finns någon egentlig fördel med det i sig, och där måste man ju kanske börja och nysta i vad religionen innehåller. Fördelar jag kan tänka mig är att det kanske kan vara lättare att hantera vissa motgångar om man är religiös, men som sagt det hänger ju på vlken religion om den hjälper där eller inte.
Senast redigerad av prostetnic 2026-03-29 kl. 14:01.
Citera
2026-03-29, 13:56
Medlem
Tja, man slipper ju allt ansvar. Allt är skrivet och sker enligt guds plan.
Ger kanske lite mindre ångest och kval över hur livet ter sig.
Citera
2026-03-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Tja, man slipper ju allt ansvar. Allt är skrivet och sker enligt guds plan.
Ger kanske lite mindre ångest och kval över hur livet ter sig.
Precis! Om något dåligt händer så var det Guds plan och om något bra händer så är man välsignad, smidigt!

Man behöver inte tänka själv eftersom skriften berättar vad som är rätt och fel och själv är man skyddad från det onda eftersom man tror på den rätta guden.
Citera
2026-03-29, 14:05
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det beror ju på synvinkeln. Om du vill kontrollera svagbegåvade så är det väldigt fördelaktigt om de tror på en gud och ännu mer fördelaktigt om de tror att du kan kommunicera med en eller flera gudar.
För mig är tron personligt utvecklande, en kompass, och har inget med kontroll att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in