Citat:
Ursprungligen postat av
ww1
Okej, tusen tack för informationen och dina råd. Det är tyvärr helt omöjligt att dra ut kylsåpet. Kylsåpet sitter ihop med frysen och ett överskåp. Tog hjälp av en manlig vän men han lyckades inte. Har inte varit med om något liknande tidigare.
Menar du att damm och avlagringar UTANPÅ kylskåpet kan orsaka det här stoppet inuti kylsåpet? Kan det vara så att kylskåpet gått sönder?
Ska försöka med råden du skrivit, men kommer inte klara av att dra ut kylskåpet. Undviker gärna min hyresvärd så mycket som möjligt.
Finns det risk att det blir fuktskador på golv pga detta problem?
Det fetade : Bakom den kombinerade Kyl/Frysen sitter det en lång rad slingor som kylmediet går igenom (på äldre skåp, nyare har annan funktion ), dessa blir varma i drift liksom kompressorn (en eller två st nyare skåp har bara en kompressor) denna värme måste ju bort därför är det ett "galler-ventil grej" i nederkanten av kyl/frysen där luft kommer in och går förbi in bakom skåpet och ut uppevid någonstans.
Detta innebär att det då även kommer in damm som sätter sig lite var som och även kan ansamlas i avfrostnings skålen som sitter ovanför kompressorn där denna slang med avfrostningsvatten skalla ansamlas och avdunsta , med åren blir det en del damm samt även avlagringar som följer med avfrostningsvatten ner , detta kan orsak stopp men som jag skrev det är väldigt ovanligt det bildas så mycket avlagringar det blir stopp där .
Så strunta för stunden att dra ut skåpet utan försök rensa med nämnda spiral inifrån kylskåpet som jag tipsade om
Fuktskador = Ja om det bildas mycket kondens vatten och det ej avdunstar som det skall så kan det rinna ut på golvet ja, men ovanligt detta med , nymmera är det dock krav att man skall sätta in plastskyddsmatta under kyl/frysar som är inbyggda vid nyinstallationer