2026-03-25, 13:59
Medlem
Hela tiden blir det fullt med vatten i avrinnings hålet i kylskåpet oavsett hur fta jag rengör. Blir vatten direkt. Och smuts som kommer ut. Stora klumpar. Nedersta hyllan blir blöt.

Vad tror ni om detta? Är kylskåpet trasigt? Kylskåpet är minst ca 5-6 år gammalt.

Vet ej om tråden ligger rätt, mod får flytta den.
Citera
2026-03-25, 14:03
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ww1
Hela tiden blir det fullt med vatten i avrinnings hålet i kylskåpet oavsett hur fta jag rengör. Blir vatten direkt. Och smuts som kommer ut. Stora klumpar. Nedersta hyllan blir blöt.

Vad tror ni om detta? Är kylskåpet trasigt? Kylskåpet är minst ca 5-6 år gammalt.

Hålet är tätt bara. Ner med en lång tops och gör rent. Ta helst ut kylen också, avdunstningsbrickan ovanpå kompressorn är säkert också grisig. Dammsug allt på samma gång.
Citera
2026-03-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Hålet är tätt bara. Ner med en lång tops och gör rent. Ta helst ut kylen också, avdunstningsbrickan ovanpå kompressorn är säkert också grisig. Dammsug allt på samma gång.

Skrev att jag kört med rengöring. Tryckt in tre topps samtidigt och vridit om utan effekt. Varför skulle damm på baksidan ge detta prtoblem?

Alla andra kylskåp jag haft har inte haft detta problem.
Citera
2026-03-25, 14:17
Medlem
Citat:

Man tycker att ett kylskåp som är 5-6 år gammalt inte borde ha nåt fel men vem vet om företaget har sett till att det går sönder inom såpass kort tid. Vad är det för varumärke?
Citera
2026-03-25, 14:20
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Skrev att jag kört med rengöring. Tryckt in tre topps samtidigt och vridit om utan effekt. Varför skulle damm på baksidan ge detta prtoblem?

Alla andra kylskåp jag haft har inte haft detta problem.

Det var därför jag skrev lång tops. Helst 2 dm eller längre. Det är långt ner till kompressorn, och med kortare tops trycker du bara skiten nedåt en bit.

Alt. om du har en slang eller kanske ett sugrör och lyckas få någorlunda tätt, kan du kanske blåsa ur skiten. Men då rekommenderar jag verkligen att du drar fram kylen för rengöring efteråt.

Dammet försämrar kylskåpets effektivitet, så lika bra att göra rent allting om du ändå tar fram det.
Citera
2026-03-25, 14:40
Medlem
eldrattans avatar
Om det blir vatten längst ner i kylskåpet så brukar det bero på att det bildas eller har blivit en ispropp eller annat skräp i avrinningshålet. Även tillrinningen från kylelementen måste ha fritt fram till hålet. Du kan ju även passa på och kolla att vinkeln är bra genom att hälla lite vatten försiktigt i kanalerna och se vad som händer.

Det kan vara för kallt i kylskåpet, då blir det isproppar. Häll varmt vatten i hålet och se vad som händer?
Citera
2026-03-25, 16:25
Medlem
sommarlovs avatar
Röret är jättelångt, den når ner till kompressorn.
I värsta fall, dra ut skåpet och byt röret på baksidan.
Citera
2026-03-25, 16:45
Medlem
Citat:

Kanske
hade samma problem med ett Ikea kylskåp Märke Lagan
det var inte trasigt men därimot ett kasst kylskåp
Alltid en pöl längst ner
Citera
2026-03-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Man tycker att ett kylskåp som är 5-6 år gammalt inte borde ha nåt fel men vem vet om företaget har sett till att det går sönder inom såpass kort tid. Vad är det för varumärke?

Är det inte gammalt? vet inte just nu
Citera
2026-03-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det var därför jag skrev lång tops. Helst 2 dm eller längre. Det är långt ner till kompressorn, och med kortare tops trycker du bara skiten nedåt en bit.

Alt. om du har en slang eller kanske ett sugrör och lyckas få någorlunda tätt, kan du kanske blåsa ur skiten. Men då rekommenderar jag verkligen att du drar fram kylen för rengöring efteråt.

Dammet försämrar kylskåpets effektivitet, så lika bra att göra rent allting om du ändå tar fram det.

hur ska sugrör lösa problemet? går inte dra ut kylskåpet/frysen
Citera
2026-03-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Röret är jättelångt, den når ner till kompressorn.
I värsta fall, dra ut skåpet och byt röret på baksidan.
¨det klarar jag inte av, det går dessutim inte dra ut kylskåpet, en vän har försökt
Citera
2026-03-25, 21:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
¨det klarar jag inte av, det går dessutim inte dra ut kylskåpet, en vän har försökt
Gitarrsträng ner i röret?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in