2026-03-30, 16:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ww1
Okej, tusen tack för informationen och dina råd. Det är tyvärr helt omöjligt att dra ut kylsåpet. Kylsåpet sitter ihop med frysen och ett överskåp. Tog hjälp av en manlig vän men han lyckades inte. Har inte varit med om något liknande tidigare.

Detta måste du se över. Det är bra att kunna dra fram kylskåpet, inte bara ifall det händer något med det (vatten som läcker, att det börjar brinna), utan det kan även vara en god idé att dra fram det och dammsuga bakom, i förebyggande syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
nymmera är det dock krav att man skall sätta in plastskyddsmatta under kyl/frysar som är inbyggda vid nyinstallationer

En sådan droppbricka bör man nog kosta på sig även om man har ett gammalt kylskåp. Det är väl investerade 200 kronor eller vad en sådan nu kostar. Inte för att den löser några problem, men rinner det vatten ut på golvet framför kylskåpet så bör man förstå att man har ett problem att ta tag i, innan problemet har hunnit leda till fuktskador.
Citera
2026-03-31, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Detta måste du se över. Det är bra att kunna dra fram kylskåpet, inte bara ifall det händer något med det (vatten som läcker, att det börjar brinna), utan det kan även vara en god idé att dra fram det och dammsuga bakom, i förebyggande syfte.

En sådan droppbricka bör man nog kosta på sig även om man har ett gammalt kylskåp. Det är väl investerade 200 kronor eller vad en sådan nu kostar. Inte för att den löser några problem, men rinner det vatten ut på golvet framför kylskåpet så bör man förstå att man har ett problem att ta tag i, innan problemet har hunnit leda till fuktskador.

Jag köpte en sådan och insåg sedan att det inte går att dra fram kylskåpet.
Citera
2026-03-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det fetade : Bakom den kombinerade Kyl/Frysen sitter det en lång rad slingor som kylmediet går igenom (på äldre skåp, nyare har annan funktion ), dessa blir varma i drift liksom kompressorn (en eller två st nyare skåp har bara en kompressor) denna värme måste ju bort därför är det ett "galler-ventil grej" i nederkanten av kyl/frysen där luft kommer in och går förbi in bakom skåpet och ut uppevid någonstans.
Detta innebär att det då även kommer in damm som sätter sig lite var som och även kan ansamlas i avfrostnings skålen som sitter ovanför kompressorn där denna slang med avfrostningsvatten skalla ansamlas och avdunsta , med åren blir det en del damm samt även avlagringar som följer med avfrostningsvatten ner , detta kan orsak stopp men som jag skrev det är väldigt ovanligt det bildas så mycket avlagringar det blir stopp där .

Så strunta för stunden att dra ut skåpet utan försök rensa med nämnda spiral inifrån kylskåpet som jag tipsade om

Fuktskador = Ja om det bildas mycket kondens vatten och det ej avdunstar som det skall så kan det rinna ut på golvet ja, men ovanligt detta med , nymmera är det dock krav att man skall sätta in plastskyddsmatta under kyl/frysar som är inbyggda vid nyinstallationer

Tack för svar.

Mitt kylskåp ser ut att vara av nyare modell. Har haft den ca 5-6 år. Minns inte exakt.

Jag köpte ett skydd till kylskåpet/frysen men insåg sedan att det inte går att flytta kylskåpet/frysen. Sitter stehårt fast. Inte ens min manliga vän lyckades dra ut den.
Citera
2026-03-31, 13:34
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Tack för svar.

Mitt kylskåp ser ut att vara av nyare modell. Har haft den ca 5-6 år. Minns inte exakt.

Jag köpte ett skydd till kylskåpet/frysen men insåg sedan att det inte går att flytta kylskåpet/frysen. Sitter stehårt fast. Inte ens min manliga vän lyckades dra ut den.

Som sagt - det skadar inte att dra fram kylskåpet ibland och dammsuga lite runt kylslingor och så. Det kan förhindra att det börjar brinna. Och om det börjar brinna (eller läcka vatten), vill du inte ha möjlighet att snabbt dra fram det då? Kommer du ens åt strömsladden utan att dra fram kylskåpet?

Du har ju redan problem med att det läcker vatten inifrån kylskåpet, men det kan lika gärna läcka bak-/underifrån. Det är därför man ska ha en sådan där droppbricka, och om det då börjar rinna vatten på den så måste man förstås dra fram sitt kylskåp och undersöka närmare vad det är som står på...
Citera
2026-03-31, 13:47
Medlem
Citat:
Som sagt - det skadar inte att dra fram kylskåpet ibland och dammsuga lite runt kylslingor och så. Det kan förhindra att det börjar brinna. Och om det börjar brinna (eller läcka vatten), vill du inte ha möjlighet att snabbt dra fram det då? Kommer du ens åt strömsladden utan att dra fram kylskåpet?

Du har ju redan problem med att det läcker vatten inifrån kylskåpet, men det kan lika gärna läcka bak-/underifrån. Det är därför man ska ha en sådan där droppbricka, och om det då börjar rinna vatten på den så måste man förstås dra fram sitt kylskåp och undersöka närmare vad det är som står på...

Har du läst vad jag skrivit? Jag skrev att det inte går att dra fram kylskåpet. Att jag köpte en droppbricka men att det inte går att dram fram kylskåpet.
Citera
2026-03-31, 13:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Har du läst vad jag skrivit? Jag skrev att det inte går att dra fram kylskåpet. Att jag köpte en droppbricka men att det inte går att dram fram kylskåpet.

Det har ju bevisligen hamnat på plats en gång, så självklart går det även att få ut igen. Kanske något måste demonteras först, men en sak vet jag med säkerhet - INGET kylskåp monteras in för tid och evighet.
Citera
2026-03-31, 14:54
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Ja, men det måste du väl ändå kunna lösa? Vad gör du om det skulle börja brinna? Det är inte extremt ovanligt att kylskåp börjar brinna. Om du är hemma då, tänker du inte dra fram det för att försöka släcka? Vad gör du om det börjar rinna vatten på golvet under kylskåpet?

Jag har aldrig hört talas om någon som har monterat ett kylskåp så att det inte går att dra fram. Tycker du själv att det är en bra lösning?
Citera
2026-03-31, 15:01
Medlem
Citat:
Ja, men det måste du väl ändå kunna lösa? Vad gör du om det skulle börja brinna? Det är inte extremt ovanligt att kylskåp börjar brinna. Om du är hemma då, tänker du inte dra fram det för att försöka släcka? Vad gör du om det börjar rinna vatten på golvet under kylskåpet?

Jag har aldrig hört talas om någon som har monterat ett kylskåp så att det inte går att dra fram. Tycker du själv att det är en bra lösning?

Hur då? Kvartesvärden erbjöd sig inte att hjälpa till när jag sade att det inte går att dra fram kylskåpet. Dom var här i annat ärende, men dom var två stycken och kunde väl ha hjälp mig, men struntade i det.
Citera
2026-03-31, 15:01
Medlem
Vattnet kommer från luften i kylskåpet, så ny luft kommer förmodligen in i kylskåpet från en läckande dörrpackning.
Citera
2026-03-31, 15:02
Medlem
Om jag felanmäler detta problem, vad tror ni hyresvärden gör då? Tror ni kvartesvärden kommer hit? Det är en ny och hen är en stor idiot. Eller skickar dom en fackman?
Citera
2026-03-31, 17:41
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det har ju bevisligen hamnat på plats en gång, så självklart går det även att få ut igen. Kanske något måste demonteras först, men en sak vet jag med säkerhet - INGET kylskåp monteras in för tid och evighet.

Som regel måste överskåpet demonteras eller lossas , sedan fanns det förr en apparat som såg ut som en liten mini pallyft som kördes in under skåpet och sedan lyft man lite så "fötterna" kommer fritt och sedan drog man ut skåpen.

Att TS har stora svårigheter få ut skåpet är helt normalt , skåpen fötter sätter sig i golvmattan med åren och grejor som runnit in blir som klister, skåpen vid sidorna sätter sig.
Så inte alls konstigt det är jättesvårt få ut skåpet utan riktiga hjälpmedel
Citera
2026-03-31, 17:43
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Hur då? Kvartesvärden erbjöd sig inte att hjälpa till när jag sade att det inte går att dra fram kylskåpet. Dom var här i annat ärende, men dom var två stycken och kunde väl ha hjälp mig, men struntade i det.

Jag vet inte vad en kvartersvärd är, men jag vet att det av flera anledningar kan vara klokt att ha ett kylskåp som är lätt att dra fram. Sedan får du förstås göra som du vill. Det är din bostad som riskerar att få vattenskador eller brinna upp, inte mln. Man skulle kunna se det som en ekonomisk fråga också, för ett kylskåp som man inte håller rent från damm lär ju kosta en del extra i elförbrukning.

Vad tror du att ditt försäkringsbolag tycker om att du har ett kylskåp som inte går att dra fram, och att du inte har någon droppbricka som det står på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in