Igår, 02:38
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Man kan fundera över vilken reaktion från den andra parten som skulle kunna fungera för en person som Emilia (frånsett en fullständig total bekräftelse av hennes perspektiv). Ju äldre jag själv blir desto mindre övertygad blir jag av idén att man behöver älta varenda konflikt till dess att man funnit en lösning*. Ibland (ofta) är det bättre att acceptera att man tycker olika och sedan vända blad och gå vidare. I synnerhet när det gäller konflikter om relativt oviktiga saker. Behöver man sedan prata ut kan man göra det med lite mer distans när samtalet kan ske lugnt och stillsamt och utan affekt.

Med det sagt är silent treatment a la Sofie också en väldigt oskön konflikthanteringsmetod.

Eller när man bytt sinnesstämning eller sovit på saken. Många vill prata om allt. Prata ut. Aldrig somna som ovänner. Prata tills det blir bra (för annars kan det tydligen inte bli bra). Och det är samma folk som gör konflikter i vacuum, och det är helt fel väg i precis alla relationer.

Man ska inte prata om allt. Man ska inte alltid prata ut eller få prata tills man fått säga allt man tycker och vill säga. Det finns ingen vinst med att prata klart. Det är osunt tänk. Kärlek är att vilja lyssna. Börja tänka med varann.

Fanns det nåt bättre än att va tyst ett tag? Tjejer är jätteduktiga på att prata sönder relationer. Det är ju omöjligt med nån som gråter på varje känsla, tycker och tar illa upp och inte ens kan ta sig ur ynkeriet utan tröst och en hjälpande hand.
Citera
Igår, 15:27
Medlem
Spider-Girls avatar
Vår favoritpodd "Louise och Julia" gör klockrena analyser av GVFÖ i senaste avsnittet 😍
Nu har de också läst i den här Flashbacktråden och kommer med synpunkter om den 😁
Hela avsnittet är kul som vanligt, men vill ni lyssna just om Flashback och GVFÖ så börja på minut 45 💃

https://open.spotify.com/episode/6CuSDxhh8AkmND6OGBGXXM?si=6buN3vQETrGP0wO9zvCIMA
Citera
Igår, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Vår favoritpodd "Louise och Julia" gör klockrena analyser av GVFÖ i senaste avsnittet 😍
Nu har de också läst i den här Flashbacktråden och kommer med synpunkter om den 😁
Hela avsnittet är kul som vanligt, men vill ni lyssna just om Flashback och GVFÖ så börja på minut 45 💃

https://open.spotify.com/episode/6CuSDxhh8AkmND6OGBGXXM?si=6buN3vQETrGP0wO9zvCIMA

Jag hade önskat att de kollade in deltagarnas instagramkonton för kontext innan de tycker till. Jag tycker att det blir tydligt att produktionen fulklippt himla mycket och lyft saker som att de är problem fast de inte var det. Julia borde förstå det, som själv upplevt att hon inte framställts korrekt i Kompani Svan.

Till exempel att Anna blev självkritisk när hon såg videon från bröllopet. Det handlade troligtvis om att hon kände sig ful, pga inte fått den sminkning hon önskat (har hon lyft tidigare på IG). Jasmine och Henke var ute och hittade på massor av roliga aktiviteter, men nästan inget kom med, de har bara klippt in när han är låg och trött. Anna och John ombads av kamerateamet att dra upp diskussionen om att de aldrig bråkat, gång på gång. Det var inget de själva tyckte var en issue.

Sen blev jag förvånad när Louise säger att det är så bra stämning här inne på FB och att det nästan inte skrivs elakheter alls. För det gör det ju, ganska mycket. Men insåg att det antagligen beror på att det är Henke och Amanda det skrivs elakast om och det är ju de två som Louise och Julia själva också gått hårdast åt i sina reflektioner. Jag tycker faktiskt att de varit ovanligt elaka på slutet, förra säsongen sa de saker mer med glimten i ögat och kunde nyansera det mer. De tog ju upp att de inte ens vågat kolla och bemöta vad Amanda skrivit till dem i DM.

Särskilt tydligt blev det när de själva blev kränkta i måndagspodden för att Amanda blivit ledsen över att Julia skojat med "Låt han äta din goda glass bara!" och en reporter på tv4 snappat upp det och villa ha en kommentar från Julia. Hon blev galen, för att hon ansåg att det skulle förstöra hennes karriär om det citatet kom ut till allmänheten. Men att de två sitter och plockar saker ur sin kontext och smackar på med i sin podd kan faktiskt skada framtida kärleksliv för personerna de pratar om, som dessutom är helt vanliga (men ovanligt modiga) människor som inte har en stor plattform eller det kontaktnät som L och J faktiskt har. Jag tycker att de kan skärpa till sig och försöka nyansera mer om de ska titta på TV och kommentera, särskilt när de själva vet hur en tv-produktion går till.

Men det är jag. Jag förstår också att andra uppskattar den typen av analys som de har börjat med.
Citera
Igår, 16:06
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinlilladotter
Grundproblemet som tycks vara att Sofie inte kan uttrycka negativa känslor utan att det triggar Emilia, och väljer då istället tystnad vilket också triggar Emilia.
Där fick Sofie känna på hur det är att vara man på riktigt i ett förhållande!
Citera
Igår, 23:46
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Jag hade önskat att de kollade in deltagarnas instagramkonton för kontext innan de tycker till. Jag tycker att det blir tydligt att produktionen fulklippt himla mycket och lyft saker som att de är problem fast de inte var det. Julia borde förstå det, som själv upplevt att hon inte framställts korrekt i Kompani Svan.

Till exempel att Anna blev självkritisk när hon såg videon från bröllopet. Det handlade troligtvis om att hon kände sig ful, pga inte fått den sminkning hon önskat (har hon lyft tidigare på IG). Jasmine och Henke var ute och hittade på massor av roliga aktiviteter, men nästan inget kom med, de har bara klippt in när han är låg och trött. Anna och John ombads av kamerateamet att dra upp diskussionen om att de aldrig bråkat, gång på gång. Det var inget de själva tyckte var en issue.

Sen blev jag förvånad när Louise säger att det är så bra stämning här inne på FB och att det nästan inte skrivs elakheter alls. För det gör det ju, ganska mycket. Men insåg att det antagligen beror på att det är Henke och Amanda det skrivs elakast om och det är ju de två som Louise och Julia själva också gått hårdast åt i sina reflektioner. Jag tycker faktiskt att de varit ovanligt elaka på slutet, förra säsongen sa de saker mer med glimten i ögat och kunde nyansera det mer. De tog ju upp att de inte ens vågat kolla och bemöta vad Amanda skrivit till dem i DM.

Särskilt tydligt blev det när de själva blev kränkta i måndagspodden för att Amanda blivit ledsen över att Julia skojat med "Låt han äta din goda glass bara!" och en reporter på tv4 snappat upp det och villa ha en kommentar från Julia. Hon blev galen, för att hon ansåg att det skulle förstöra hennes karriär om det citatet kom ut till allmänheten. Men att de två sitter och plockar saker ur sin kontext och smackar på med i sin podd kan faktiskt skada framtida kärleksliv för personerna de pratar om, som dessutom är helt vanliga (men ovanligt modiga) människor som inte har en stor plattform eller det kontaktnät som L och J faktiskt har. Jag tycker att de kan skärpa till sig och försöka nyansera mer om de ska titta på TV och kommentera, särskilt när de själva vet hur en tv-produktion går till.

Men det är jag. Jag förstår också att andra uppskattar den typen av analys som de har börjat med.
Håller med. Jag tycker att Louise Winberg gör sig bäst i tecknad version. Uppskattar hennes serier. Men podden tycker jag påminner om två högstadietjejer som sitter och skvallrar.
Citera
Igår, 23:58
Medlem
Jan Emanuel har rätt, med tanke på hur få förhållanden som har hållt ens ett år efter GVFÖ.

https://youtube.com/shorts/XpvgJ1VmoLI?si=hC4-L7VJdULRcNTa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in