2026-09-08, 02:46
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Dags för Jomshof att ta över.
Han är säkert inte heller riktigt riktig, men Åkesson är definitivt förbrukad.
Det enda felet med judarna, såvitt jag vet, är att de könsstympar barn och ritualslaktar djur.
Vilket Åkesson vill tillåta i Sverige. Helt orimligt när våldshandlingar mot barn
och försvarslösa levande varelser som inte är skadedjur ingår i "religionsfriheten".
och din analys om Varför han (Åkesson) gör detta är?
Citera
2026-09-08, 02:52
Medlem
KaptenDilberts avatar
Kollade lite närmre, det är alltså ett Åkesson-uttalande, inte klubbat i SD som sådant:

"
– Jag tycker att man skulle kunna motivera ett sådant undantag med just det faktum att judarna är en nationell minoritet som har vissa särrättigheter. Det har inte den muslimska gruppen i Sverige och jag menar att det rent principiellt går att motivera på det sättet, säger Jimmie Åkesson till Kvartal.

Jomshof kritisk
SD-ledaren vill inte föregå vad arbetsgruppen kommer fram till, men kan själv tänka sig en kompromiss.

– Jag kan absolut tänka mig en kompromiss där man inte skattefinansierar det till exempel, säger Åkesson till Kvartal.

Men SD-toppen Richard Jomshof, som fram till ett år sedan var ordförande för justitieutskottet, håller inte med.
"

varför är "judarna en nationell minoritet med vissa särrättigheter"? (ett ord jag inte hört förut)

vilka fler rättigheter kan herr Åkesson tänka sig som han inte berättar om?
Citera
2026-09-08, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Kollade lite närmre, det är alltså ett Åkesson-uttalande, inte klubbat i SD som sådant:

"
– Jag tycker att man skulle kunna motivera ett sådant undantag med just det faktum att judarna är en nationell minoritet som har vissa särrättigheter. Det har inte den muslimska gruppen i Sverige och jag menar att det rent principiellt går att motivera på det sättet, säger Jimmie Åkesson till Kvartal.

Jomshof kritisk
SD-ledaren vill inte föregå vad arbetsgruppen kommer fram till, men kan själv tänka sig en kompromiss.

– Jag kan absolut tänka mig en kompromiss där man inte skattefinansierar det till exempel, säger Åkesson till Kvartal.

Men SD-toppen Richard Jomshof, som fram till ett år sedan var ordförande för justitieutskottet, håller inte med.
"

varför är "judarna en nationell minoritet med vissa särrättigheter"? (ett ord jag inte hört förut)

vilka fler rättigheter kan herr Åkesson tänka sig som han inte berättar om?
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/nationella-minoriteter/

Citat:
Nationella minoriteter är judar, romer, samer (som också är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk. Riksdagen har också erkänt finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska som nationella minoritetsspråk i Sverige. De nationella minoriteterna och minoritetsspråken har funnits i landet under lång tid och minoriteternas språk och kultur är en del av det gemensamma kulturarvet.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/sarskilda-lagstadgade-rattigheter-for-samer/

Citat:
Särskilda lagstadgade rättigheter för samer:
Sveriges samiska befolkning får exempelvis hålla på med renskötsel, medan andra svenskar inte har rätt till det.

Vi har ju 5 minoritetsgrupper som är lagstadgade sedan någon gång i början av 2000-talet. Vad för särskilda rättigheter de har vet jag inte riktigt mer än renskötsel för samerna som Åkesson är emot har jag för mig.

Saken är att grupperna har ett nationellt historiskt värde och samhörighet på vis nyinvandrade grupper saknar i historien. De är våra svenska minoriteter. Nyans har ju bråkat om att de vill ha andra grupper med som lagstadgade minoritetsgrupper eftersom de inte förstår det med historien.

Plockar vi bort hemspråksundervisningen och istället låter föräldrarna sköta språkdelen gällande andra modersmål än svenska, bör våra fem minoritetsgrupper ändå ha rätt till undervisning för sina barn via den svenska skolan. Det anser jag är en särrättighet. Att könsstympa pojkar är däremot lika mycket en "rättighet" som om vi skulle acceptera barnäktenskap hos romerna. Allt är inte okej bara för att en grupp kanske gjort något sedan längre bakåt i tiden.
Citera
2026-09-08, 03:39
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Plockar vi bort hemspråksundervisningen och istället låter föräldrarna sköta språkdelen gällande andra modersmål än svenska, bör våra fem minoritetsgrupper ändå ha rätt till undervisning för sina barn via den svenska skolan. Det anser jag är en särrättighet.
...
jo känner till "de 5".

alla svenska medborgare bör ha rätt till undervisning, har inget med minoritet eller inte att göra.

och man kan studera hebreiska eller meinkäli bäst man vill kan vem som helst göra.
precis som man kan live:a Harry Potter i svenska skogarna, kan vem som helst göra, har inget med minoritet eller inte att göra.

uppenbar rättighet för vemsomhelst.
Citera
2026-09-08, 04:12
Avstängd
GlassBilsGlasss avatar
Citat:
Köpt eller hotad eller utpressad av Mossad eller det internationella judiska förbundet, det existerar ingen annan förklaring i våran verklighet.
Citera
2026-09-08, 04:19
Medlem
Citat:
jo känner till "de 5".

alla svenska medborgare bör ha rätt till undervisning, har inget med minoritet eller inte att göra.

och man kan studera hebreiska eller meinkäli bäst man vill kan vem som helst göra.
precis som man kan live:a Harry Potter i svenska skogarna, kan vem som helst göra, har inget med minoritet eller inte att göra.

uppenbar rättighet för vemsomhelst.
Nej. Språk i skolan ska såklart vara öppet för alla men efter förmågan att finansiera undervisningen dvs att tillräckligt många läser språket.

Minoritetsgrupperna har särskild rätt till hemspråksundervisning. Tillvalsspråk är något helt annat och invandrarbarn som är skolsvaga behöver svenska precis som svenska barn kan behöva ämnet extra mycket.
Citera
2026-09-08, 04:25
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:

Att Åkesson i könsstymparfrågan ville undanta
judarna, och om han på andra sätt förefaller att försvara judiska intressen, så är det endast för att dölja sin och partiets antisemitism och nazistiska förflutna.

För övrigt är det för svårt, i brist på substans, att göra analyser av kulturlösa bondlurkar och rena rama barbarer.

Min analys är mer övergripande och generell
när jag med ett enda ord beskriver hela Europas befolkning som alkoholister.

En beskrivning som är så klockren, att någon
ytterligare analys skulle te sig löjeväckande.
De TV-tittande byfånarna får de politiker de förtjänar.
Citera
2026-09-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Dåligt gjort av SD.

Mycket dåligt. Det är fult att påstå saker och sedan gå emot varenda punkt i sin politik och göra tvärtom. Eu, Nato, invandring, välfärden, akassan, omskärelse osv. I det senare fallet dessutom helt klart för att man är totalt korrupt inför främmande makt i form av Israel och sionismen.
Citera
2026-09-08, 11:07
Medlem
Citat:
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/nationella-minoriteter/

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/sarskilda-lagstadgade-rattigheter-for-samer/

Vi har ju 5 minoritetsgrupper som är lagstadgade sedan någon gång i början av 2000-talet. Vad för särskilda rättigheter de har vet jag inte riktigt mer än renskötsel för samerna som Åkesson är emot har jag för mig.

Saken är att grupperna har ett nationellt historiskt värde och samhörighet på vis nyinvandrade grupper saknar i historien. De är våra svenska minoriteter. Nyans har ju bråkat om att de vill ha andra grupper med som lagstadgade minoritetsgrupper eftersom de inte förstår det med historien.

Plockar vi bort hemspråksundervisningen och istället låter föräldrarna sköta språkdelen gällande andra modersmål än svenska, bör våra fem minoritetsgrupper ändå ha rätt till undervisning för sina barn via den svenska skolan. Det anser jag är en särrättighet. Att könsstympa pojkar är däremot lika mycket en "rättighet" som om vi skulle acceptera barnäktenskap hos romerna. Allt är inte okej bara för att en grupp kanske gjort något sedan längre bakåt i tiden.
En nationalist borde rimligen verka för ett borttag av några s k "minoritetsgrupper", men det är ju inte Sionostdemokraternas agenda. Sionistlakejer. Vi lever i en judisk värld och det verkar bl a Sionistdemokraterna efter...
Citera
2026-09-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
En nationalist borde rimligen verka för ett borttag av några s k "minoritetsgrupper", men det är ju inte Sionostdemokraternas agenda. Sionistlakejer. Vi lever i en judisk värld och det verkar bl a Sionistdemokraterna efter...
All nationalism är inte likadan. Jag läser på lite kring var mina åsikter passar in i olika ideologier och hittade bland annat benämningen medborgarnationalism

Förövrigt är staten Israel en nationalistisk idé och sionismen föddes i nationalismens kölvatten.

Jag har inte en aning om vad som är Åkessons bakomliggande agenda till att verka för judars rättigheter men han kan helt enkelt själv anammat många av svenska grundvärderingar. Sedan så har många människor väldigt lätt för att dela upp världen i svartvitt och att då stå emot människor som arbetar emot en själv är lättast för de flesta. Vilket innebär att starkt palestinatödjande människor som agerar aggressivt mot vissa människor kan skapa en motreaktion av att gruppen som angrips även ser andra angripna grupper som tillhörande den egna.

Det kan helt enkelt vara som så att Åkesson försöker få bort den historiska kopplingen mellan nynazism och SD.

Lite dubbelmoral dock att anse att könsstympning av pojkar är okej om det är en grupp endast som utför övergreppet mot individens självbestämmanderätt och peka på särrättigheter men samtidigt vilja ta bort andra särrättigheter såsom jakt och rennäring från t.ex. samerna.
Citera
2026-09-08, 12:03
Medlem
Citat:
All nationalism är inte likadan. Jag läser på lite kring var mina åsikter passar in i olika ideologier och hittade bland annat benämningen medborgarnationalism

Förövrigt är staten Israel en nationalistisk idé och sionismen föddes i nationalismens kölvatten.

Jag har inte en aning om vad som är Åkessons bakomliggande agenda till att verka för judars rättigheter men han kan helt enkelt själv anammat många av svenska grundvärderingar. Sedan så har många människor väldigt lätt för att dela upp världen i svartvitt och att då stå emot människor som arbetar emot en själv är lättast för de flesta. Vilket innebär att starkt palestinatödjande människor som agerar aggressivt mot vissa människor kan skapa en motreaktion av att gruppen som angrips även ser andra angripna grupper som tillhörande den egna.

Det kan helt enkelt vara som så att Åkesson försöker få bort den historiska kopplingen mellan nynazism och SD.

Lite dubbelmoral dock att anse att könsstympning av pojkar är okej om det är en grupp endast som utför övergreppet mot individens självbestämmanderätt och peka på särrättigheter men samtidigt vilja ta bort andra särrättigheter såsom jakt och rennäring från t.ex. samerna.
Det är judisk nationalism och varför detta har ngn roll för germaner och germansk nationalism är liksom grundfrågan här, dvs den judiska frågan. Som jag ser det är svaret noahidismen som uppkommer genom att vi underkastat oss judisk religion,dvs slavreligionen som gör oss till noahider. Utan det senare förändras mkt, ex vår egen nationalism, helt oberoende av ex judarnas makt, kultur, religion etc
Citera
2026-09-08, 12:03
Avstängd
LKKINGENs avatar
Och han tror han kommer få min röst även detta val, dumma fan.

Han har väl knullat nån 13 åring i Israel och nu har dom det på film precis som med Trump och gänget så nu dansar han efter deras pipa sen kramkalas med en arab på det, snacka om att gå Israels ärende och jobba mot Sverige inte för.

AfS nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in