2026-03-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Som många säger är det bästa utbyggnad av cykelbanor.
Och att man sköter om dessa också, inte som nu när man låter grus ligga kvar för att det kanske kommer snö i april.

Resultatet blir att jag vissa sträckor cyklar på vägen. Och grus gör för övrigt ingen större nytta på snö, snarare tvärt om. Då är det bättre att cykla långsammare.
Citera
2026-03-17, 20:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Resultatet blir att jag vissa sträckor cyklar på vägen.

Jag har aldrig haft problem med att cyklister cyklar på vägen. Vägen är till för alla. Man visar varandra hänsyn.

Men vad i helvete har det med denna tråds ämne att göra? Majoriteten av svaren i tråden är lika puckade och handlar om vad man tycker allmänt om cyklisters beteende.

Vad gäller sakfrågan har jag gett ett vettigt svar men ingen jävel läser nåt i trådar längre och spyr bara ut sig nåt skit de tycker. Är detta inget diskussionsforum längre?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om man skulle fråga 100 slumpmässiga cyklister så skulle nog 75 av dem svara att de har "företräde" på övergångsställen.

MEN jag skulle tro att även 75% av BILISTERNA tror samma sak och dessa förstärker de felinformerade cyklisternas uppfattning genom att alltid stanna för cyklister.

Det är givetvis ett stort problem som skapar konflikter och leder till olyckor när en bilist som kan reglerna möter en cyklist som inte kan reglerna.
Citera
2026-03-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har aldrig haft problem med att cyklister cyklar på vägen. Vägen är till för alla. Man visar varandra hänsyn.

Men vad i helvete har det med denna tråds ämne att göra? Majoriteten av svaren i tråden är lika puckade och handlar om vad man tycker allmänt om cyklisters beteende.
Trådens ämne är,
Hur bekämpar man cyklisters beteende i trafiken?
Och ett beteende som någon skrev var att cyklister cyklade på vägen, vilket var vad jag svarade på.
Citera
2026-03-17, 21:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Trådens ämne är,
Hur bekämpar man cyklisters beteende i trafiken?
Och ett beteende som någon skrev var att cyklister cyklade på vägen, vilket var vad jag svarade på.

Ja du har rätt. Rubriken säger det. Och dessutom står det t.o.m i TS om cyklister som cyklar på vägen.

Jag får ta mig skämshatten!!!
Citera
2026-03-19, 20:34
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Häromveckan ringde en elsparkcykelförare polisen och sade att han blivit påkörd av en bil vid ett övergångsställe. Han hade slungats upp på bilens motorhuv, så man kan tänka sig att cyklisten körde in i bilen från sidan. Bilföraren var en 80-årig man och man kan väl tro att han är typen som faktiskt kan trafikregler, vilket inte är vanligt nuförtiden. Polisen kom hur som helst till platsen och skrev ut böter till elsparkcylisten som inte iakttagit väjningsplikt vid övergångsstället.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/elsparkcyklist-blev-pakord-av-bil-i-uppsala-fick-bota

Riktigt rutten rubrik av SVT. Det var ju bilisten som blev påkörd av elsparkcyklisten.

Hoppas bilisten kräver sparkcykelmongot på eventuella reparationskostnader.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in