2026-03-16, 12:45
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det var nära att jag körde på en cyklist idag. Han hade jävligt tur att jag var en bra förare som hade koll och inte var packad eller något.
Hade du varit packad så bör du inte ha varit bakom ratten, eller?

Citat:
Idioten cyklade över ett övergångsställe (nej det var inte cykelbana). Jag fick tvärnita och idioten flög av cykeln.
Låter som om det var ett obevakat övergångsställe, där bör du ha extra uppsikt. Men det är som du säger, är det inte en cykelbana så får man egentligen bara leda cykeln.

Citat:
Inte nog med det så stod cyklisten och skällde på mig för att jag höll på att köra på honom. Jag förklarade för honom att han har väjningsplikt gentemot mig eftersom det inte är en cykelbana. Han verkade inte ha en aning om detta utan hånade mig bara och sedan stack han.

Varför är cyklister helt mongo? De kan inte reglerna ens? Ska vi inte införa obligatorisk utbildning för att få cykla?
Det är en del cyklister som inte är utbildade vägtrafikanter. Sen är det många som har körkort som inte kan ordentligt reglerna heller.

Sedan tror jag det är för sent att tvinga på cyklister en utbildning.
Citera
2026-03-16, 13:38
Medlem
Citat:
Det var nära att jag körde på en cyklist idag. Han hade jävligt tur att jag var en bra förare som hade koll och inte var packad eller något. Idioten cyklade över ett övergångsställe (nej det var inte cykelbana). Jag fick tvärnita och idioten flög av cykeln. Inte nog med det så stod cyklisten och skällde på mig för att jag höll på att köra på honom. Jag förklarade för honom att han har väjningsplikt gentemot mig eftersom det inte är en cykelbana. Han verkade inte ha en aning om detta utan hånade mig bara och sedan stack han.

Varför är cyklister helt mongo? De kan inte reglerna ens? Ska vi inte införa obligatorisk utbildning för att få cykla?

Många gånger ser man cyklister cykla på landsvägen medan det finns en fin cykelbana bredvid. Varför inte cykla på cykelbanan bara?

Jag cyklar ibland och höll på att bli överkörd när en bilistjävel körde om mig samtidigt som en bilist kom från andra hållet. Tre ekipage i bredd på våra kassa svenska vägar utan gren. I full fart. Istället för att sakta ner och vänta med att köra om mig tills bilen framför passerat. Han (det var garanterat en han) riskerade mitt liv för att tjäna några sekunder.

Varför är bilister helt mongo?

Ja, cyklisten i ditt exempel är också mongo men i slutändan är det ju han själv som blir drabbad. Inte någon annan, som i mitt exempel. Värre att att vara mongo mot andra än mot sig själv.
Senast redigerad av fujian 2026-03-16 kl. 13:47.
Citera
2026-03-16, 13:46
Medlem
Man ignorerar problemet. De finns där. De existerar. De kommer tyvärr inte att försvinna. Jag hoppades så himla mycket att konspirationsteorierna om vaccinets farlighet och liksom dödlighet stämde. Tänk själv att glida omkring i Stockholm och det max fanns hundratusen pers där? Vilken utopisk drömvärld det skulle vara. Åh.. Ibland blir jag så otroligt ledsen när jag tänker på att vaccinet inte massutrotade folk som foliehattarna hävdade. Jag blir nedslagen bara jag tänker på det nu faktiskt…
Citera
2026-03-16, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av audiemurphy12
Åh.. Ibland blir jag så otroligt ledsen när jag tänker på att vaccinet inte massutrotade folk som foliehattarna hävdade. Jag blir nedslagen bara jag tänker på det nu faktiskt…

Haha, you and me both broder. Jag sörjer detta faktum varje dag.
Citera
2026-03-16, 14:47
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Bilister är usla på att köra bil och följer inte reglerna 90% av tiden.

Kollar du polisens händelser så ser du att typ hälften av allt som snuten måste hantera är bilister som kör på saker:

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/

Det hade sparat enorma resurser om det hade ställts minimala krav på bilister.
Gör en egen tråd om det då?
Citera
2026-03-16, 14:49
Medlem
Ichwills avatar
Inför körkort för cyklisterna om dessa vill cykla i innerstan och i närförorten.
Citera
2026-03-16, 14:51
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Hade du varit packad så bör du inte ha varit bakom ratten, eller?
Nej det var ju det jag sa?
Citera
2026-03-16, 16:23
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Nej det var ju det jag sa?
Jo, men varför nämner du det då som ett alternativt scenario?
Citera
2026-03-16, 21:32
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jo, men varför nämner du det då som ett alternativt scenario?
Därför att cyklisten cyklar rakt ut i vägen utan att ta hänsyn till vilken bilist som kommer. Det kan ju lika gärna varit någon annan än mig? Det kunde varit en fyllerist. Är du trög?
Citera
2026-03-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Det är korrekt att cyklister inte får eller skall cykla på övergångsställen. I praktiken spelar det ingen roll då du som bilförare måste förutse risker och anpassa hastigheten och har absolut inte företräde där. Så allt är ditt fel, läs trafikreglerna och sluta fitta dig innan någon blir skadad.

En kommentar bara: Man får cykla på övergångställe. I övrigt håller jag med
Citera
2026-03-17, 13:30
Medlem
SphericalHamsters avatar
Det största problemet är inte vanliga cyklister, inte heller de som benämns som "memil", medelåders män i lycra med sportglajjor som tror att de ska cykla tour de france vilket år som helst.

Nej det är foodorabud på elsparcyklar och mopeder, tonårskids på elsparkcyklar (gärna 2-3 st) som kör precis överallt och gör ingen skillnad på trottoar, GC, övergångsställen, bilväg. Många kör utan hjälm, på fyllan och bryter mot trafikregler typ 10 gånger per minut.

Sen har de mage att plinga på vanligt folk på en trottoar. Jag flyttar inte på mig iallafall. Röstar för skottpengar på dessa och för att darwin drabbar dem å det grövsta med styrstaget i röven och bruten pannlob.
Citera
2026-03-17, 13:35
Medlem
Kundalinis avatar
Som bilist får man förstås visa lite extra hänsyn för cyklister eftersom man sitter i en metallborg och riskerar att ha ihjäl dom om det blir fel.

Självklart måste man räkna med att dom kan bete sig irrationellt i trafiken, men det gäller i lika hög grad hur man måste ta höjd för andra bilister. Gör man inte det är man sannolikt en usel bilförare.

Som många säger är det bästa utbyggnad av cykelbanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in