2026-03-15, 22:41
Medlem
Rumpkorvens avatar
Det var nära att jag körde på en cyklist idag. Han hade jävligt tur att jag var en bra förare som hade koll och inte var packad eller något. Idioten cyklade över ett övergångsställe (nej det var inte cykelbana). Jag fick tvärnita och idioten flög av cykeln. Inte nog med det så stod cyklisten och skällde på mig för att jag höll på att köra på honom. Jag förklarade för honom att han har väjningsplikt gentemot mig eftersom det inte är en cykelbana. Han verkade inte ha en aning om detta utan hånade mig bara och sedan stack han.

Varför är cyklister helt mongo? De kan inte reglerna ens? Ska vi inte införa obligatorisk utbildning för att få cykla?

Många gånger ser man cyklister cykla på landsvägen medan det finns en fin cykelbana bredvid. Varför inte cykla på cykelbanan bara?
Citera
2026-03-15, 22:46
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Ja cyklister är lite bänga. Det vet jag eftersom jag själv är en. Fast jag har inte trikåer och bockastyre så jag är en av de mer normala.

I situationen du beskriver så är frågan om du körde rakt fram och han korsade din väg, eller om du svängde in på en annan väg och korsade hans?

En sak jag lärt mig är att det är bättre att bara släppa över cyklister för kliver cyklisten av cykeln är vi tvungna och stanna fast det tar mycket längre tid.

Edit: Det här med att de cyklar på vägen är sjukt störigt. Jag tror träningscyklister hävdar att de kör så snabbt att det inte är lämpligt att köra där. Men där jag bor är det inte så mycket trafik på cykelvägarna så då tycker jag att man bör köra där ändå om man är cyklist.
Citera
2026-03-15, 22:52
Medlem
(FB) Cyklister som cyklar på vägen trots cykelbana (Alla cykel i trafikfrågor)
Citera
2026-03-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det var nära att jag körde på en cyklist idag. Han hade jävligt tur att jag var en bra förare som hade koll och inte var packad eller något. Idioten cyklade över ett övergångsställe (nej det var inte cykelbana). Jag fick tvärnita och idioten flög av cykeln. Inte nog med det så stod cyklisten och skällde på mig för att jag höll på att köra på honom. Jag förklarade för honom att han har väjningsplikt gentemot mig eftersom det inte är en cykelbana. Han verkade inte ha en aning om detta utan hånade mig bara och sedan stack han.

Varför är cyklister helt mongo? De kan inte reglerna ens? Ska vi inte införa obligatorisk utbildning för att få cykla?

Många gånger ser man cyklister cykla på landsvägen medan det finns en fin cykelbana bredvid. Varför inte cykla på cykelbanan bara?

Det är lite märkligt att polis inte tar fler cyklister. Det borde vara världens enklaste pinn-statistik att stå och titta några timmar runt 7 och 16.
Citera
2026-03-15, 22:58
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ja cyklister är lite bänga. Det vet jag eftersom jag själv är en. Fast jag har inte trikåer och bockastyre så jag är en av de mer normala.

I situationen du beskriver så är frågan om du körde rakt fram och han korsade din väg, eller om du svängde in på en annan väg och korsade hans?

En sak jag lärt mig är att det är bättre att bara släppa över cyklister för kliver cyklisten av cykeln är vi tvungna och stanna fast det tar mycket längre tid.

Edit: Det här med att de cyklar på vägen är sjukt störigt. Jag tror träningscyklister hävdar att de kör så snabbt att det inte är lämpligt att köra där. Men där jag bor är det inte så mycket trafik på cykelvägarna så då tycker jag att man bör köra där ändå om man är cyklist.

Han korsade min.

Man har inget val än att sakta in om man ser en cyklist komma farandes mot ett övergångsställe, för om man kör på idioten så är man som förare ändå ansvarig för skadorna. Man ska kunna framföra bilen i den mån att man kan stanna för samtliga hinder. Hinder i det här fallet = cyklister som bryter mot lagen.
Citera
2026-03-15, 23:09
Medlem
Ett av de stora problemen för cyklister är att deras "väg" inte är fullständig och korrekt byggd. Alltså cyklar man så är det en cykelbana en del av vägen, sedan övergår det till trottoar, sedan ingenting utan då cyklar man på bilvägen och så där håller det på. Även övergångsställen finns såklart i stora mängder och blandad trafik, dvs gångtrafikanter m.m

Det ställer krav på cyklisten och det finns inget som heter körkort. Så det blir som det blir.

Jag tror att lösningen är att man inför motsvarande körkortsutbildningen redan första året i gymnasiet så att alla lär sig trafikreglerna.

Som det är nu så får bara de som kör bil en gedigen utbildning.
Citera
2026-03-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Äntligen en person som fattat galoppen. Helt riktigt det du skriver.
Tyvärr ser den stora majoriteten bilister det som någon form av prestigegrej att vägra att stanna typ "jag har minsann rätt" trots att de själv förlorar mer i tid om cyklisten kliver av och går över istället.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ett av de stora problemen för cyklister är att deras "väg" inte är fullständig och korrekt byggd. Alltså cyklar man så är det en cykelbana en del av vägen, sedan övergår det till trottoar, sedan ingenting utan då cyklar man på bilvägen och så där håller det på. Även övergångsställen finns såklart i stora mängder och blandad trafik, dvs gångtrafikanter m.m
Japp och personer som aldrig cyklar utan bara kör bil förstår inte detta. De tycker att alla cyklister alltid beter sig irrationellt fast det många gånger är den bristfälliga infrastrukturen för cykling som är orsaken.
Citera
2026-03-16, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Det ställer krav på cyklisten och det finns inget som heter körkort. Så det blir som det blir.

Jag tror att lösningen är att man inför motsvarande körkortsutbildningen redan första året i gymnasiet så att alla lär sig trafikreglerna.

Som det är nu så får bara de som kör bil en gedigen utbildning.
Lite märkligt är det att det läggs så lite energi på att få till bra cykelvägar, men man skall använda cykel…

Min stad är ett helvete att cykla i. Jag vill cykla och har gjort försök att komma igång ett par gånger, men det är inte gångbart. Grannstaden satsar betydligt mer på cyklande… Jag har nu gett upp och går istället.
Citera
2026-03-16, 00:48
Medlem
SphericalHamsters avatar
Det är korrekt att cyklister inte får eller skall cykla på övergångsställen. I praktiken spelar det ingen roll då du som bilförare måste förutse risker och anpassa hastigheten och har absolut inte företräde där. Så allt är ditt fel, läs trafikreglerna och sluta fitta dig innan någon blir skadad.
Citera
2026-03-16, 04:30
Medlem
Citat:

Min lösning är en app i telefonen som jag fotograferar bilisternas nummerplåtar med, appen letar sedan upp ägarens uppgifter och lägger dem i en databas. När jag sedan är ute och cyklar så plingar det till om jag kommer i närheten av en sådan adress......
Citera
2026-03-16, 05:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Det var nära att jag körde på en cyklist idag. Han hade jävligt tur ...
Låter som en bra dash cam sekvens, kanske nåt att skaffa.
Citera
2026-03-16, 06:20
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Äntligen en person som fattat galoppen. Helt riktigt det du skriver.
Tyvärr ser den stora majoriteten bilister det som någon form av prestigegrej att vägra att stanna typ "jag har minsann rätt" trots att de själv förlorar mer i tid om cyklisten kliver av och går över istället.
Själva grunden för effektivitet i trafiken får man via förutsägbarhet och det får man genom regelverket, om alla följer reglerna så vet man hur medtrafikanterna kommer reagera i varje given situation. Så det handlar inte om prestige, det handlar om att allt rullar bättre om folk gör det förväntade. Och tycker man inte om lagarna så går de att ändra, men det gör vi gemensamt och inte var och en för sig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in