2026-03-16, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Det är korrekt att cyklister inte får eller skall cykla på övergångsställen. I praktiken spelar det ingen roll då du som bilförare måste förutse risker och anpassa hastigheten och har absolut inte företräde där. Så allt är ditt fel, läs trafikreglerna och sluta fitta dig innan någon blir skadad.

Problemet är att cyklister flyger fram över övergångsstället eftersom de inte kliver av och stannar upp. Det gör det svårt att hinna uppfatta dem eftersom övergångsställen inte är konstruerade för att folk ska cykla över dem, din jävla jubelidiot. Håll dig borta från tråden om du är hjärndöd.
Citera
2026-03-16, 07:07
Medlem
99% av alla bilister bromsar in när de ser cyklister vid övergångsställen, trots att de inte ska. Detta leder till att både bilisten och cyklisten bromsar in och tittar förvirrat på varandra. Oftast vinkar då bilisten åt cyklisten att denne ska cykla över. Bättre då att bestämma att bilister ska stanna för både gångtrafikanter och cyklister vid övergångsställen så folk vet vad som gäller.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-03-16 kl. 07:33.
Citera
2026-03-16, 08:16
Medlem
Jag är själv en trikåcyklist så ni kan få hata på. Men jag kör även bil men gärna så sällan som möjligt.

Som många påpekat är infrastrukturen rätt kass för cyklister. Cyklar man inte kan det vara svårt att se och förstå, eftersom cykelbanorna finns där. Men det handlar om annat, exempelvis; där jag bor finns det ett ställe man ska korsa tre vägpartier för att komma över vägen. Samtliga av dessa partier har OLIKA sätt för hur man ska korsa, det är cykelpassage, cykelöverfart och ingenting alls (spårväg). Det vill säga man cyklar över ett parti med en regel, en meter senare gäller andra regler och sist gäller ytterligare andra regler. Självklart är det byggt för att skapa förvirring och konflikter.

För att inte tala om andra infrastrukturella problem som att bli blockerad av väntande/svängande bilar vid de flesta korsningarna (i rusningstrafik), dålig utformning på cykelbanor, dela vägnät med gångtrafikanter, cykelbanor som extraknäcker som parkeringar och så vidare. Dessa saker skapar ju också konflikter.

Sen tycker jag som bilist såklart också att det är svårt, det är konstiga vinklar, höga farter och en otrolig mängd cyklister och det är svårt eftersom man aldrig kommer förbi.

Men överlag tycker jag man ska göra det bättre och enklare för cyklister. Ju fler som väljer cykel desto bättre blir folkhälsan och vi slipper förhoppningsvis fler olika typer av bonus/malus eller koldioxidskatter. Därför stannar jag gärna även vid övergångsställen trots att jag inte måste.
Citera
2026-03-16, 08:42
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Det är korrekt att cyklister inte får eller skall cykla på övergångsställen. I praktiken spelar det ingen roll då du som bilförare måste förutse risker och anpassa hastigheten och har absolut inte företräde där. Så allt är ditt fel, läs trafikreglerna och sluta fitta dig innan någon blir skadad.
Jag tycker att alla ska följa reglerna. Det borde du också tycka.
Citera
2026-03-16, 08:44
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Problemet är att cyklister flyger fram över övergångsstället eftersom de inte kliver av och stannar upp. Det gör det svårt att hinna uppfatta dem eftersom övergångsställen inte är konstruerade för att folk ska cykla över dem, din jävla jubelidiot. Håll dig borta från tråden om du är hjärndöd.
Exakt!
Citera
2026-03-16, 08:48
Medlem
Häromveckan ringde en elsparkcykelförare polisen och sade att han blivit påkörd av en bil vid ett övergångsställe. Han hade slungats upp på bilens motorhuv, så man kan tänka sig att cyklisten körde in i bilen från sidan. Bilföraren var en 80-årig man och man kan väl tro att han är typen som faktiskt kan trafikregler, vilket inte är vanligt nuförtiden. Polisen kom hur som helst till platsen och skrev ut böter till elsparkcylisten som inte iakttagit väjningsplikt vid övergångsstället.

Citat:
Polisen kommer fram till att bilföraren inte gjort något fel, och bötfäller istället elsparkcyklisten för att inte ha iakttagit väjningsplikten – eftersom han kört elsparkcykel på ett övergångsställe.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/elsparkcyklist-blev-pakord-av-bil-i-uppsala-fick-bota
Citera
2026-03-16, 09:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om man skulle fråga 100 slumpmässiga cyklister så skulle nog 75 av dem svara att de har "företräde" på övergångsställen.

MEN jag skulle tro att även 75% av BILISTERNA tror samma sak och dessa förstärker de felinformerade cyklisternas uppfattning genom att alltid stanna för cyklister.

Det är givetvis ett stort problem som skapar konflikter och leder till olyckor när en bilist som kan reglerna möter en cyklist som inte kan reglerna.
Citera
2026-03-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om man skulle fråga 100 slumpmässiga cyklister så skulle nog 75 av dem svara att de har "företräde" på övergångsställen.

MEN jag skulle tro att även 75% av BILISTERNA tror samma sak och dessa förstärker de felinformerade cyklisternas uppfattning genom att alltid stanna för cyklister.

Det är givetvis ett stort problem som skapar konflikter och leder till olyckor när en bilist som kan reglerna möter en cyklist som inte kan reglerna.
Exakt. Ingen vet hur de ska förhålla sig varandra. Bättre att ändra regeln så bilisten ska släppa fram alla på övergångsställena.
Citera
2026-03-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det var nära att jag körde på en cyklist idag. Han hade jävligt tur att jag var en bra förare som hade koll och inte var packad eller något. Idioten cyklade över ett övergångsställe (nej det var inte cykelbana). Jag fick tvärnita och idioten flög av cykeln. Inte nog med det så stod cyklisten och skällde på mig för att jag höll på att köra på honom. Jag förklarade för honom att han har väjningsplikt gentemot mig eftersom det inte är en cykelbana. Han verkade inte ha en aning om detta utan hånade mig bara och sedan stack han.

Varför är cyklister helt mongo? De kan inte reglerna ens? Ska vi inte införa obligatorisk utbildning för att få cykla?

Många gånger ser man cyklister cykla på landsvägen medan det finns en fin cykelbana bredvid. Varför inte cykla på cykelbanan bara?

Vissa lär sig inte ens den hårda vägen, den där kommer en dag råka ut för en Darwin Award.
Jag brukar själv cykla på liknande sätt ibland pga vissa cykelbanor, så kan liksom cykelbanan bara försvinna i tomma intet vid övergångsstället och sedan får man cykla vidare på vägen, men då gäller ju full uppmärksamhet på bilar som ska svänga och hur de agerar.
Det största felet som denna cyklist gjorde och som princip alla cyklister gör är att man har ingen som helst uppmärksamhet på övrig trafik och försöker ha ett samspel med den.
Citera
2026-03-16, 10:03
Medlem
Citat:
Många gånger ser man cyklister cykla på landsvägen medan det finns en fin cykelbana bredvid. Varför inte cykla på cykelbanan bara?
Tog min vårfina cykel till arbetet i dag, första gången för säsongen.

En sträcka valde jag "bilvägen", trots att det fanns en cykelbana. För att den senare var täckt av jobbigt grus som mina däck inte alls uppskattar. Vill inte ha punktis och komma för sent.

Bilvägen var fint rensopad.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-03-16 kl. 10:07.
Citera
2026-03-16, 10:28
Avslutad
cyklister är så jävla korkade.
Citera
2026-03-16, 10:49
Medlem
Citat:
Jag tycker att alla ska följa reglerna. Det borde du också tycka.
Bilister är usla på att köra bil och följer inte reglerna 90% av tiden.

Kollar du polisens händelser så ser du att typ hälften av allt som snuten måste hantera är bilister som kör på saker:

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/

Det hade sparat enorma resurser om det hade ställts minimala krav på bilister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in