2026-03-11, 22:59
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Ska man vara helt ärlig. Så är maten nyttigast som är mindre smakrik.

Har du lust att utveckla?
Citera
2026-03-11, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Har du lust att utveckla?

Matematiken är enkel. För mycket av något är alltid sämre för hälsan. Man kan t:ex äta mat utan salt, smakar sämre men bättre för oss. Smakrik mat innehåller alla sorters kryddor, olika oljor och sådant.
Citera
2026-03-11, 23:08
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Matematiken är enkel. För mycket av något är alltid sämre för hälsan. Man kan t:ex äta mat utan salt, smakar sämre men bättre för oss. Smakrik mat innehåller alla sorters kryddor, olika oljor och sådant.

Salt visst. Men varför skulle kryddor och oljor vara sämre? Många oljor är ju nyttiga. Stark mat är nyttig för att den är anti-inflammatorisk.
Citera
2026-03-11, 23:13
Avslutad
Citat:
Salt visst. Men varför skulle kryddor och oljor vara sämre? Många oljor är ju nyttiga. Stark mat är nyttig för att den är anti-inflammatorisk.

Ja den köper jag. Så länge det är från växtriket och inte chilli fullproppade med socker. Lagom är bäst som man säger i Sverige. Välj rätt olja så blir det bättre.
Citera
2026-03-11, 23:13
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ska man vara helt ärlig. Så är maten nyttigast som är mindre smakrik.
Stämmer inte.

Chili, kanel, vitlök, cayennepeppar, gurkmeja m.m är bra för hälsan. Det är kryddor som ökar ämnesomsättningen, dödar cancerceller (i tidigt stadie), sänker blodtrycket, antiinflammatoriskt, stärker immunförsvaret m.m.

Så du hade helt fel.

Salt är också nödvändigt för vår hälsa. Men inte överdrivet mycket.
Citera
2026-03-11, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Stämmer inte.

Chili, kanel, vitlök, cayennepeppar, gurkmeja m.m är bra för hälsan. Det är kryddor som ökar ämnesomsättningen, dödar cancerceller (i tidigt stadie), sänker blodtrycket, antiinflammatoriskt, stärker immunförsvaret m.m.

Så du hade helt fel.

Salt är också nödvändigt för vår hälsa. Men inte överdrivet mycket.

Ekologiskt och direkt från växtriket.
Citera
2026-03-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag har inte alls den erfarenheten, förutom personer som idag är 60+. Unga och upp till 50-årsåldern har nyfikenhet på smakrik mat. Sen är inte alla så vana vid thai-stark mat, men det är bara en vanesak.

Jag har samma upplevelse, det är folk som är 60-70+ ofta boendes utanför storstäder, det är säkert liknande "matkultur" i Finland och Norge i den åldersgruppen det känns som det liksom sitter i väggarna sen 100 år tillbaka man kör "safe" och äter det som tidigare generationer gjort i stor utsträckning.
Citera
2026-03-12, 00:11
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!

Jag har bara mellanmjölkserfarenheten från familjer med barn i skolålder och yngre.
Samt en och annan som har någon överkänslighet.
Själv tycker jag om Pataks chili pickles och vanlig sambal. Dessa två kanske inte är så värst starka men väldigt goda. Rekommenderar å det varmaste höhö
Citera
2026-03-12, 00:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Smakrik är inte synonymt med stark. Italien har smakrik mat och vi äter mycket italienska rätter. Tyskland har många smakrika rätter.
Citera
2026-03-12, 01:23
Medlem
Custom_mades avatar
Eftersom smak är subjektivt måste vi anta att svenskar väljer bort "smakrik" mat för alternativ de finner SMAKRIKARE. Dvs. hela tråden bygger på ett felaktigt påstående.

Det TS verkar mena är "stark/het" mat.

För att förstå matkultur behöver du kolla historiskt.
Jag är ingen expert, men det märks ju tydligt att mycket av de mer traditionella svenska rätterna är mer vilt eller fattigmat som konserveras i salt.

Det är ju väldigt känt att svenskar ÄLSKAR salt.

Vi utvecklas med maten lika mycket som maten utvecklas med oss. Det är kanske inte så konstigt eftersom vi är vad vi äter på någon nivå.

Vanligtvis anklagas svensk mat för att vara översaltad vilket inte heller går ihop med TS påstående. Om något skulle vi ha kört utan kryddor helt för att mer hamna i linje med vad TS påstår.

Asiatiskt matlagning hålls ofta väldigt högt som smakrik osv. men kikar du på vad vanliga människor äter så är det vansinniga mängder ris typ.

Och om ris är motsatsen till "smaklös" mat... Ja, men då äter helst jag och säkert många andra vår "smaklösa" mat framför de mer "smakrika" alternativen.

Håller med många om att t.ex. hetta är något man blir beroende av. Det är MER än bara smak, det är en fysisk upplevelse. Men det finns ju också problem med det. Man blir beroende och måste Dränka ALLT i hetta för att det ska smaka NÅGONTING.

Vi anpassar oss till vår mat också rent fysiskt under längre tid. Så det är inte så konstigt att folk gillar sitt lands mat. Man blir så illa tvungen att gilla det.

Finns oändligt mer att skriva om mathistoria. Men jag är som sagt långt ifrån någon sorts expert. Men jag skulle rekommendera att du läser/tittar på material relaterat till kulinarisk historia i olika länder. Det finns jättemycket intressant. T.ex. som överdriven riskonsumtion i Asien som leder till genetiska sjukdomar som sen botas med ris.
Citera
2026-03-12, 01:46
Medlem
graventhulmars avatar
Du blandar ihop kryddstark mat med smakrik mat. Svensk husmanskost är inte stark till exempel, men nog smakar maten mycket även i sin enkelhet.
Citera
2026-03-12, 02:38
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Svenskar är inte rädda för smakrik mat. Ännu en idiotisk svenskshatartråd som är baserad på en haltande och felaktig spaning.

Kryddar gör man för att få i sig mat som annars skulle vara oätbar. Därför är det inte så konstigt att man traditionellt har kryddat maten hårdare varmare länder där maten blir skämd lättare. Sen beror det väl på vilka kryddväxter kan kan odla också?

Ät du dina heta kryddor men sluta pissa på svenskarna och den svenska matkulturen. Skit på dig med ditt chili- och vitlöksbajs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in