2026-03-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Låter mer som en fantasi måste jag säga, inget jag har märkt att mat ska smaka mindre och för att man blir mer och mer tålig för capsaicinet.
Dock även blir man mer känslig om man inte äter het mat ett tag, det vill säga toleransen går ned.

Vet inte varför folk säger den konstiga faktiskt, eller så fungerar det olika på olika människor, för jag har inte märkt mindre smak och när jag bygger upp toleransen, mer än att jag klarar av starkare och starkare.

En del bli konstiga med chili, jag är inte en av dom, en annan klarade inte av lite stark sås på pizzan, för sen när h*n sket så brann det i röven.
Sker mig aldrig, eller dålig i magen.
Så det är högst individuellt om det är så eller inte.
Lite motsägelsefullt inlägg.
För att först vara fantasi, säger du sen att man kan bli mer känslig om toleransen går ner?
Så klart det är individuellt, därav barn ges helt smaklös mat från början men sen öka med lite salt och peppar allt eftersom - kanske helt onödigt, men så det funkar just nu
Citera
2026-03-15, 13:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Lite motsägelsefullt inlägg.
För att först vara fantasi, säger du sen att man kan bli mer känslig om toleransen går ner?
Så klart det är individuellt, därav barn ges helt smaklös mat från början men sen öka med lite salt och peppar allt eftersom - kanske helt onödigt, men så det funkar just nu
Det jag menar är då att om man inte äter lika mycket chili och toleransen mot den minskar, så blir du mer känslig för hetta igen.
Det i sig berättar att inga smaklökar skadas.

Efter smakportionerna så har mina barn ätit samma mat som oss andra.
Och det innebar en gång en gulasch med den Ungerska heta paprikan, och de satt och flämta vid bordet.
Men vill ha mer mat och för det smakade så gott.

Jag ser det som en fantasi och tror inte på det, men ska tillägga det är bara egen förfarenhet med mig och mina närmaste.
Och där försvagas inte smaklökarna alls.
Citera
2026-03-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det jag menar är då att om man inte äter lika mycket chili och toleransen mot den minskar, så blir du mer känslig för hetta igen.
Det i sig berättar att inga smaklökar skadas.

Efter smakportionerna så har mina barn ätit samma mat som oss andra.
Och det innebar en gång en gulasch med den Ungerska heta paprikan, och de satt och flämta vid bordet.
Men vill ha mer mat och för det smakade så gott.

Jag ser det som en fantasi och tror inte på det, men ska tillägga det är bara egen förfarenhet med mig och mina närmaste.
Och där försvagas inte smaklökarna alls.
Smaklökar är inte permanenta. De byts ut ungefär var 10–14:e dag. Cellerna i smaklökarna slits och ersätts kontinuerligt av nya.
Receptorer blir mindre känsliga efter tag, men byggs upp igen.
Citera
2026-03-15, 18:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Smaklökar är inte permanenta. De byts ut ungefär var 10–14:e dag. Cellerna i smaklökarna slits och ersätts kontinuerligt av nya.
Receptorer blir mindre känsliga efter tag, men byggs upp igen.
Mmm, toleransen förändras, dock ändå är det skitsnack att det påverkar smaklökarna.
Men såklart, jag pratar bara om mig.
Men jag känner mig inte det minsta unik, så det lär finnas fler.

Och lingon smakar inte ett jävla skit annorlunda om man ätit starkt, om man nu inte inbillar sig samtidigt.
För där är lingon duktig på att förändra smaker på andra saker.

Men träffat på en del som denna ukrainare, som inbillar sig saker om stark mat.
Nu vet jag att det oftast handlat om kryddrik mat och inte ens hetta, men de har ändå gjort påståendet många ggr att man inte skulle känna smaken.
Och det är bullshit.
Enda jag kan se där kan komma nära den, det är om man äter något så starkt att det är långt bortom vad man klarar av, men jag gissar även då kan man känna smaken om man istället koncentrerar sig på den.(Om man klarar.)
Citera
2026-04-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Gissar att vår historiska matkultur och arv påverkats av vår brist på kryddor och ingredienser förr i tiden. Tänker på riktigt gamla släktingar som tyckte att köpta kakor så som dom skittråkiga "danska" som bara är smör, mjöl och socker var helt jäkla magiska och jag själv till och med som barn tyckte dom var skittråkiga.
Finns några svenska rätter jag gillar om man lagar dom rätt men mycket är väldigt överskattat och menlöst efter att man rest runt lite i världen. Utländska vänner har uttryckt det som att jo, det finns god svensk mat men mycket har att göra med att vi är uppväxt på den maten. T.ex. tycker många av mina amerikanska vänner mac&cheese i pulverform är underbar comfort food men det är ju för att det var något dom fick som barn och har positiva kopplingar till. Dom kontrade med att ingen normal människa utanför Skandinavien kan tycka torsk med äggsås är god mat om man inte ätit det sedan man var väldigt liten.

Vilken är din favorit bland svenska rätter?
Citera
2026-04-19, 11:24
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!
Är vi? Är det därför det poppar upp mängder med thaiställen, indiska restauranger mm där det säljs smakrik, ibland riktigt kryddstark mat?

Vi har ju all världens matkulturer här pga att människor är intresserade av att äta mer än bara klassisk svensk husmanskost. TS har mycket lite belägg för sina påståenden. Det där mellanmjölkstramset lämnade vi för flera decennier sen.

Själv älskar jag att experimentera med mat, olika kryddblandningar och såser. Skafferiet innehåller en osunt stor samling kryddor, salsor, heta såser mm. Jag är knappast ensam om det.
Senast redigerad av Cineasten 2026-04-19 kl. 11:33.
Citera
2026-04-20, 13:02
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vilken är din favorit bland svenska rätter?

Oj, får nog bli isterband med stuvad potatis (även stuvade makaroner är gott till) och inlagda rödbetor. Äter inte kött längre men just isterband kan jag sakna
Citera
2026-04-20, 16:43
Medlem
Citat:
Oj, får nog bli isterband med stuvad potatis (även stuvade makaroner är gott till) och inlagda rödbetor. Äter inte kött längre men just isterband kan jag sakna

Ja det är riktigt fint. Otur med köttet du får nöja dig med stuvad potatis och inlagda rödbetor då så länge det är inte heller fel 🙂
Citera
2026-04-20, 20:51
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det är riktigt fint. Otur med köttet du får nöja dig med stuvad potatis och inlagda rödbetor då så länge det är inte heller fel 🙂

Vid något tillfälle ska jag testa mig fram för att göra en egen vegetarisk variant men behöver experimentera med att fermentera för att få fram syrligheten osv.
Citera
2026-04-21, 14:27
Medlem
Citat:
Vid något tillfälle ska jag testa mig fram för att göra en egen vegetarisk variant men behöver experimentera med att fermentera för att få fram syrligheten osv.

Det låter härligt ja vegetarisk mat brukar vara nice. Fermentera för syrligheten, det låter avancerat. Vilka kryddor kör du på dina vegetariska rätter, någon favorit?
Citera
2026-04-21, 14:31
Medlem
zombie-nations avatar
Efter covid tappade jag ett långt tag bort hettan i chili. Det borde ju vara omöjligt eftersom man ska tappa smaken, inte känslan. Eller?
Citera
2026-04-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.
Nu har jag inte mild sås tlll tacos eller vare sig grädde eller ketchup i köttfärssås, men visst, många verkar vilja ha mild smak.

Ändå så är det enklare att odla chili här än tomater. Och vi har pepparrot. Vitlök är också simpelt att plantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in