Citat:
– Jag respekterar alla människor och anser att alla ska behandlas lika. För mig handlar det framför allt om att inte se pride-ideologin som något jag personligen vill representera. Många människor tycker olika om det, och det är okej. Jag förstår också mycket väl att pride är en viktig fråga för många och jag uppskattar det arbete som till exempel TPS gör för jämlikhet. Men alla borde ha rätt till sin egen åsikt och övertygelse. – Detta är mitt personliga beslut, och det handlar inte om att vara emot någon. Jag tänker inte öppna upp om det mer. Mitt jobb är att spela hockey och hjälpa laget att vinna – det är det jag fokuserar på
VM-guldhjälten Veli-Matti Savinainens rakryggade och genomtänkta svar på varför han inte valt att dansa med i bögtramseriet fick förstås den finska vänstern och dess aktivistjournalister i den finska pressen att ge sig ut på smutskastning på Savinainen och poängfiskeri från deras hjärndöda anhängare.
Det utlöste en kedjereaktion som bet dem själva i svansen.
Först ut att angripa Guldhjälten var sossen Kirsi Mikkonen från Åbo sektionen av Finlands motsvarighet till RFSU, Seta, som dock senare var tvungen att pudla och medge att det enligt lagstiftningen ger envar rätt att ha en egen åsikt. Dock tillade hon i klassisk vänsterfascistoid stil att det ger anledning att se över lagen. Jösses…
Huvudredaktören Antti Wennström skrev sedan en kolumn där han angrep Savinainen. Givetvis förvrängde och misstänkliggjorde han det Savinainen sade genom sitt vänsterfilter:
Citat:
… när jag tolkar detta kryptiska budskap vågar jag gissa att Savinainen inte alls är intresserad av dessa verkliga problem och deras lösningar. Och kanske inte heller av jämlikhet.
Herregud…
Den kolumnen fiskade De Grönas ordförande, tillika ishockeyklubben TPS styrelsemedlem, Sofia Virta upp och delade på sitt sociala media.
Hon fick efter det kritik för sitt agerande därför att hon som medlem i styrelsen inte försvarade och stöttade en person, Savinainen, anställd av organisationen hon företräder. Det blev början på slutet för hennes tid i styrelsen eftersom TPS några timmar senare efter att hon publicerat Wennströms kolumn bad Savinainen om ursäkt för ”att en styrelsemedlem inte stöttat honom i hans beslut”. Dagen efter fick mediakåta Virta avgå från styrelsen och huvudredaktör Wennström står nu där och undrar hur hans kolumn kunde leda till denna ”överreaktion”. Ja, hur kunde den det? Din dumma vänsterapa.
Som lite extra och välbehövligt salt på vänstersåren delade en expert i krisommunikation, Katleena Kortessuo ut några extra kängor till vänstermupparna:
Citat:
Sofia Virta var styrelseledamot. God styrning kräver att en styrelseledamot stöder organisationen och dess anställda. Om det finns värdekonflikter bör de avgå, …
…värdekonflikter bör diskuteras inom organisationen, inte offentligt.
Dessa bör aldrig offentliggöras. Det är amatörmässigt styrelsearbete,
Citat:
– Om någon borde avgå här så är det ordföranden för Åbo Seta, som först uppmanade till en olaglig handling i en Facebook-uppdatering och sedan antyder att lagstiftningen är fel. Detta är ett allvarligt problem med tanke på yttrandefriheten.
Själva matchen förlorade TPS med 1-4.