Igår, 23:40
Medlem
Thunderhorses avatar
I lördags spelade ishockeylagen Ilves och hemmalaget TPS mot varandra i Åbo, Finland. TPS hade beslutat att köra Pride-tema, men en spelare från laget vägrade använda den regnbågstematiserade tröjan. Grundlagen gav honom rätt i den påföljande tvisten.

Skulle det fungera på samma sätt i Sverige, är yttrandefriheten tillräckligt starkt befäst i grundlagen eller går PK/wokism före?

Sen är väl en annan fråga vad pride har med hockey att göra... 😅

Berätta gärna vad ni svenskar anser om detta, jag är själv hemma från och bor i Finland.

https://yle.fi/a/7-10094772
Citera
Igår, 23:55
Medlem
Jag tänker på hur det ser ut i våra svenska pridetåg, majoriteten av de som går i dessa tåg är ju aktiva politiker som av sitt parti blivit tvingade att gå i tåget.
Citera
Idag, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag tänker på hur det ser ut i våra svenska pridetåg, majoriteten av de som går i dessa tåg är ju aktiva politiker som av sitt parti blivit tvingade att gå i tåget.

Frågan är ju vad som egentligen är att kalla för tvång, eller vad man nu skall kalla det. En politiker för ett parti är ju det för att politikern skall hålla partiets åsikt - det ligger ju i sakens natur att en socialdemokratisk politiker måste vara socialdemokrat.

Det är en annan sak gällande Hockeyspelare, där kan man ju inte förvänta sig att man skall inta en viss åsikt bara för att spela hockey i ett lag (möjligen bortsett från att gilla laget och så förstås). Hockeyspelarens motsvarande tvång är ju snarare att han tvingas spela hockey.

Skall man ha ett visst jobb så är det ju rimligt att förvänta sig att man gör det jobbet eller blir av med det jobbet - det är ju egentligen rätt naturligt.
Citera
Idag, 00:04
Medlem
Ni i Finland får göra som ni vill och är det emot grundlagen så tycker jag det är ok att slippa bära pridefärger!
Citera
Idag, 00:43
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderhorse
I lördags spelade ishockeylagen Ilves och hemmalaget TPS mot varandra i Åbo, Finland. TPS hade beslutat att köra Pride-tema, men en spelare från laget vägrade använda den regnbågstematiserade tröjan. Grundlagen gav honom rätt i den påföljande tvisten.

Skulle det fungera på samma sätt i Sverige, är yttrandefriheten tillräckligt starkt befäst i grundlagen eller går PK/wokism före?

Sen är väl en annan fråga vad pride har med hockey att göra... 😅

Berätta gärna vad ni svenskar anser om detta, jag är själv hemma från och bor i Finland.

https://yle.fi/a/7-10094772
Jag tycker att det är helt rätt att han frias, gissar att han i Sverige skulle ha uteslutits från att spela.

Det måste vara var och ens ensak att avgöra om man vill delta i politiska spektakel, eller inte.
Fy fan för att tvingas marknadsföra något man inte står för, för att få utöva en sport eller idrott man brinner för.

PK och Woke håller på att göra menlösa intetsägande individer av hela samhället.
Sexuellt funktionsvarierade ska så klart lämnas ifred och inte utsättas för oegentligheter. Men där går min gräns, en jävla massa uppmärksamhet är knappast något dom "behöver" eller förtjänar, det skulle i så fall ALLA människor ha behov av.
Citera
Idag, 00:47
Medlem
Merwinnas avatar
Äntligen! Nu får vi hoppas att andra länder följer efter. Det har alltid stört mig att idrottare tvingas bli skyltdockor för dessa perversioner.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är ju vad som egentligen är att kalla för tvång, eller vad man nu skall kalla det. En politiker för ett parti är ju det för att politikern skall hålla partiets åsikt - det ligger ju i sakens natur att en socialdemokratisk politiker måste vara socialdemokrat.

Det är en annan sak gällande Hockeyspelare, där kan man ju inte förvänta sig att man skall inta en viss åsikt bara för att spela hockey i ett lag (möjligen bortsett från att gilla laget och så förstås). Hockeyspelarens motsvarande tvång är ju snarare att han tvingas spela hockey.

Skall man ha ett visst jobb så är det ju rimligt att förvänta sig att man gör det jobbet eller blir av med det jobbet - det är ju egentligen rätt naturligt.

Fast något naturligt samband mellan socialdemokrati och HBTQ-vänlighet finns ju inte heller. Socialdemokratin handlade från början om arbetarnas rättigheter och social trygghet för alla. T.ex. medbestämmanderätt på arbetsplatsen, reglerad arbetstid och semester, arbetslöshetsunderstöd, sjukpenning, socialbidrag, barnbidrag, möjlighet för alla begåvade ungdomar att studera, sådana saker. Hjalmar Branting, August Palm och Per Albin Hansson försvarade aldrig homosexualitet, och än mindre de ännu knasigare böjelser som ryms under pride-paraplyet.

Jag respekterar sverigedemokraterna, för de är de enda politiker som har vägrat jamsa med i pridetågen. Hatten av för dem!
Citera
Idag, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Äntligen! Nu får vi hoppas att andra länder följer efter. Det har alltid stört mig att idrottare tvingas bli skyltdockor för dessa perversioner.

Fast något naturligt samband mellan socialdemokrati och HBTQ-vänlighet finns ju inte heller. Socialdemokratin handlade från början om arbetarnas rättigheter och social trygghet för alla. T.ex. medbestämmanderätt på arbetsplatsen, reglerad arbetstid och semester, arbetslöshetsunderstöd, sjukpenning, socialbidrag, barnbidrag, möjlighet för alla begåvade ungdomar att studera, sådana saker. Hjalmar Branting, August Palm och Per Albin Hansson försvarade aldrig homosexualitet, och än mindre de ännu knasigare böjelser som ryms under pride-paraplyet.

Trams, du kommer dragandes med var Socialdemokraterna var för typ 100 år sedan. Det har ju knapt någon med dagens Socialdemokrati att göra. Saker har utvecklat sig sen dess och det har tro det eller ej även Socialdemokraterna gjort. Nu har de åsikter där HBTQ-rättigheter är viktigt att slå vakt om.

Även ditt älskade Sverigedemokraterna har ju också utvecklat sig. Frågan är ens var du skall spåra dem hundra år bakåt i tiden?
Citera
Idag, 01:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Trams, du kommer dragandes med var Socialdemokraterna var för typ 100 år sedan. Det har ju knapt någon med dagens Socialdemokrati att göra. Saker har utvecklat sig sen dess och det har tro det eller ej även Socialdemokraterna gjort. Nu har de åsikter där HBTQ-rättigheter är viktigt att slå vakt om.

Även ditt älskade Sverigedemokraterna har ju också utvecklat sig. Frågan är ens var du skall spåra dem hundra år bakåt i tiden?

Jag vet, men jag anser att de har utvecklats åt fel håll - och detta gäller i ännu större utsträckning kommunisterna/V. De borde ha hållit fast vid sina kärnvärden om i första hand ekonomisk utjämning, rättvisa och trygghet.

Sd fanns inte hundra år tillbaka i tiden.
Citera
Idag, 06:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man blir glad när man läser sånt här, att en spelare i laget helt enkelt står upp för att hela prideskiten inte hör hemma inom sporten.
Hoppas verkligen att detta sprider sig till sverige och runt hela världen då mänskligheten behöver gå tillbaka till att vi tillhör två kön där en man och kvinna är det rätta och allt annat är onormalt.
Citera
Idag, 06:44
Medlem
Citat:

Hockeyspelarna i det här fallet var nog också betalda proffs.

Nästa vecka skulle det kunna vara en spelare som inte gillar någon av lagets sponsorer och därför vill ha en annan tröja eller tejpa över vissa tryck på tröjan.
Senast redigerad av L.D. Idag kl. 06:48.
Citera
Idag, 07:16
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
– Jag respekterar alla människor och anser att alla ska behandlas lika. För mig handlar det framför allt om att inte se pride-ideologin som något jag personligen vill representera. Många människor tycker olika om det, och det är okej. Jag förstår också mycket väl att pride är en viktig fråga för många och jag uppskattar det arbete som till exempel TPS gör för jämlikhet. Men alla borde ha rätt till sin egen åsikt och övertygelse. – Detta är mitt personliga beslut, och det handlar inte om att vara emot någon. Jag tänker inte öppna upp om det mer. Mitt jobb är att spela hockey och hjälpa laget att vinna – det är det jag fokuserar på

VM-guldhjälten Veli-Matti Savinainens rakryggade och genomtänkta svar på varför han inte valt att dansa med i bögtramseriet fick förstås den finska vänstern och dess aktivistjournalister i den finska pressen att ge sig ut på smutskastning på Savinainen och poängfiskeri från deras hjärndöda anhängare.

Det utlöste en kedjereaktion som bet dem själva i svansen.

Först ut att angripa Guldhjälten var sossen Kirsi Mikkonen från Åbo sektionen av Finlands motsvarighet till RFSU, Seta, som dock senare var tvungen att pudla och medge att det enligt lagstiftningen ger envar rätt att ha en egen åsikt. Dock tillade hon i klassisk vänsterfascistoid stil att det ger anledning att se över lagen. Jösses…

Huvudredaktören Antti Wennström skrev sedan en kolumn där han angrep Savinainen. Givetvis förvrängde och misstänkliggjorde han det Savinainen sade genom sitt vänsterfilter:

Citat:
… när jag tolkar detta kryptiska budskap vågar jag gissa att Savinainen inte alls är intresserad av dessa verkliga problem och deras lösningar. Och kanske inte heller av jämlikhet.

Herregud…

Den kolumnen fiskade De Grönas ordförande, tillika ishockeyklubben TPS styrelsemedlem, Sofia Virta upp och delade på sitt sociala media.

Hon fick efter det kritik för sitt agerande därför att hon som medlem i styrelsen inte försvarade och stöttade en person, Savinainen, anställd av organisationen hon företräder. Det blev början på slutet för hennes tid i styrelsen eftersom TPS några timmar senare efter att hon publicerat Wennströms kolumn bad Savinainen om ursäkt för ”att en styrelsemedlem inte stöttat honom i hans beslut”. Dagen efter fick mediakåta Virta avgå från styrelsen och huvudredaktör Wennström står nu där och undrar hur hans kolumn kunde leda till denna ”överreaktion”. Ja, hur kunde den det? Din dumma vänsterapa.

Som lite extra och välbehövligt salt på vänstersåren delade en expert i krisommunikation, Katleena Kortessuo ut några extra kängor till vänstermupparna:

Citat:
Sofia Virta var styrelseledamot. God styrning kräver att en styrelseledamot stöder organisationen och dess anställda. Om det finns värdekonflikter bör de avgå, …
…värdekonflikter bör diskuteras inom organisationen, inte offentligt.
Dessa bör aldrig offentliggöras. Det är amatörmässigt styrelsearbete,

Citat:
– Om någon borde avgå här så är det ordföranden för Åbo Seta, som först uppmanade till en olaglig handling i en Facebook-uppdatering och sedan antyder att lagstiftningen är fel. Detta är ett allvarligt problem med tanke på yttrandefriheten.

Själva matchen förlorade TPS med 1-4.
Citera
Idag, 07:26
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hockeyspelarna i det här fallet var nog också betalda proffs.

Nästa vecka skulle det kunna vara en spelare som inte gillar någon av lagets sponsorer och därför vill ha en annan tröja eller tejpa över vissa tryck på tröjan.
Ideologi och företagssponsring är två olika saker. Fast visst, det blir problematiskt när Ben & Jerrys står för Refugees Welcome, Netflix tar ställning för BLM, Facebook och Tesla står för MAGA, judendom och andra konstigheter. Det är en äcklig och smutsig värld vi lever i där fascistisk höger och vänsterideologi infiltrerat företag, organisationer och institutioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in