2026-03-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Äntligen! Nu får vi hoppas att andra länder följer efter. Det har alltid stört mig att idrottare tvingas bli skyltdockor för dessa perversioner.
Jag är kluven.

Å ena sidan stödjer jag det hela dels ur yttrandefrihetsperspektiv, men också ur ett arbetsrättsperspektiv. Arbetares rätt bör stärkas gentemot arbetsgivaren, och ja, idrottare ingår väl där antar jag.

Men hur långt kan man dra det? Säg att RFSU sponsrar ett lag, ska en spelare då kunna kräva en tröja utan sponsorns logga med hänvisning till att de inte står för det som sponsorn står för?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-03-11 kl. 08:06.
Citera
2026-03-11, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Ideologi och företagssponsring är två olika saker.
Så det du säger är att det inte är ok när lagkaptenen eller motsvarande på eget bevåg beordrar laget att föra fram ett budskap, men det är helt ok att denne gör det om laget får betalt från en yttre organisation för att göra samma sak?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-03-11 kl. 08:02.
Citera
2026-03-11, 08:08
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så det du säger är att det inte är ok när lagkaptenen eller motsvarande på eget bevåg beordrar laget att föra fram ett budskap, men det är helt ok att denne gör det om laget får betalt från en yttre organisation för att göra samma sak?
Eeh? Nej. Hur i helvete har du kunnat dra den slutsatsen?
Citera
2026-03-11, 08:11
Medlem
Citat:
Eeh? Nej. Hur i helvete har du kunnat dra den slutsatsen?
Kanske misstolkade dig. Men tyckte det verkade som att du tycker att en spelare ska kunna kräva att slippa ha exempelvis pridefärgerna på sig, men att spelaren inte kan kräva att slippa ha loggan från sponsorer han inte gillar?
Citera
2026-03-11, 08:32
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Kanske misstolkade dig. Men tyckte det verkade som att du tycker att en spelare ska kunna kräva att slippa ha exempelvis pridefärgerna på sig, men att spelaren inte kan kräva att slippa ha loggan från sponsorer han inte gillar?
Som jag skrev, om ett företag sponsrar så är det pengar till verksamheten. Givetvis är det ett personligt problem som man kan ha som anställd idrottare ifall man är tvingad att ha texten ”VATTENFALL” på ryggen om man samtidigt är upplyst och insatt om vindkraftsanläggningarnas negativa påverkan på natur (döda fåglar) och miljö (oväsen, sjukdomsframkallande) och uselhet som energikälla när det inte blåser (driver upp energipriser) vilket är ganska ofta. Men man dansar ju ofta till den melodi som den som betalar spelar. Även jag är tvungen att använda Netflix om jag ska se något tillsammans med familjen trots att jag avskyr det de står för politiskt.

Pride är endast ett upphausat ideologiskt fuffens som slagit rot i samhället. Att vägra bära Pride färger eller att vägra knäa för negrers rätt att härja vilt på gatorna är neutrala och grundlagsskyddade ställningstaganden och envar har rätt till att inte dela andras politiska och ideologiska ställningstaganden.
Citera
2026-03-11, 08:38
Medlem
Citat:
Som jag skrev, om ett företag sponsrar så är det pengar till verksamheten. Givetvis är det ett personligt problem som man kan ha som anställd idrottare ifall man är tvingad att ha texten ”VATTENFALL” på ryggen om man samtidigt är upplyst och insatt om vindkraftsanläggningarnas negativa påverkan på natur (döda fåglar) och miljö (oväsen, sjukdomsframkallande) och uselhet som energikälla när det inte blåser (driver upp energipriser) vilket är ganska ofta. Men man dansar ju ofta till den melodi som den som betalar spelar. Även jag är tvungen att använda Netflix om jag ska se något tillsammans med familjen trots att jag avskyr det de står för politiskt.

Pride är endast ett upphausat ideologiskt fuffens som slagit rot i samhället. Att vägra bära Pride färger eller att vägra knäa för negrers rätt att härja vilt på gatorna är neutrala och grundlagsskyddade ställningstaganden och envar har rätt till att inte dela andras politiska och ideologiska ställningstaganden.
Ok, så om Vattenfall istället för att kräva att deras logga finns på tröjorna väljer att kräva att alla spelare har regnbågsfärgade kläder som kompensation för att de sponsrar laget och laget som organisation accepterar detta, tycker du då att en enskild spelare ska ha rätt att vägra?

Och om det inte handlar om regnbågsfärgade kläder, utan om att den betalande sponsorn är organisationen Stockholm Pride som vill ha sin logga på matchtröjorna, hur ser du på det? Ska en spelare kunna vägra då?
Citera
2026-03-11, 08:40
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ok, så om Vattenfall istället för att kräva att deras logga finns på tröjorna väljer att kräva att alla spelare har regnbågsfärgade kläder som kompensation för att de sponsrar laget och laget som organisation accepterar detta, tycker du då att en enskild spelare ska ha rätt att vägra?

Och om det inte handlar om regnbågsfärgade kläder, utan om att den betalande sponsorn är organisationen Stockholm Pride som vill ha sin logga på matchtröjorna, hur ser du på det? Ska en spelare kunna vägra då?
Givetvis. Ingen ska behöva tvingas stå för vare sig bögeri eller kristendom. Det håller väl du också med om?
Citera
2026-03-11, 08:51
Medlem
Citat:
Givetvis. Ingen ska behöva tvingas stå för vare sig bögeri eller kristendom. Det håller väl du också med om?
Jag är osäker, för gränsdragningarna blir väldigt svåra.

Hur hade du sett på det om SD sponsrade ett lag? Ska spelarna kunna vägra det? Eller om det är företaget Svensk Vindkraft? Eller Ateistiska föreningen? Eller Nordfront?
Citera
2026-03-11, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderhorse
I lördags spelade ishockeylagen Ilves och hemmalaget TPS mot varandra i Åbo, Finland. TPS hade beslutat att köra Pride-tema, men en spelare från laget vägrade använda den regnbågstematiserade tröjan. Grundlagen gav honom rätt i den påföljande tvisten.

Skulle det fungera på samma sätt i Sverige, är yttrandefriheten tillräckligt starkt befäst i grundlagen eller går PK/wokism före?

Sen är väl en annan fråga vad pride har med hockey att göra... 😅

Berätta gärna vad ni svenskar anser om detta, jag är själv hemma från och bor i Finland.

https://yle.fi/a/7-10094772

Bra då homosexuella är psykiskt störda på samma sätt som pedofiler

Dock är inte alla homosexuella dåliga människor. Skillnad där.
Senast redigerad av Pundedu 2026-03-11 kl. 09:26.
Citera
2026-03-11, 09:24
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Jag är osäker, för gränsdragningarna blir väldigt svåra.

Hur hade du sett på det om SD sponsrade ett lag? Ska spelarna kunna vägra det? Eller om det är företaget Svensk Vindkraft? Eller Ateistiska föreningen? Eller Nordfront?

Man ska kunna vägra när det är uppenbart att det endast handlar om ideologi.
Citera
2026-03-11, 09:29
Medlem
Här skulle tillsatta vänsterextrema nämndemän och domare gå på vänsterextrema idelogier före lagen.

De hade hittat på något varför lagen inte gäller i detta ärende om den existerar.

Vänsterextrema är sjuka och störda Fascister som anser sig ha rätt att trycka sina sjuka åsikter på alla andra.

Det enda intressanta i denna historia är hur fan alla andra accepterade ha regnbågaflaggan ?
De borde förbjudas spela hockey på livstid för att ha spridit sjuka politiska åsikter.

Sport skall vara helt fri från alla politiska åsikter, speciellt extrema och störda åsikter från vänstern.
Citera
2026-03-11, 10:37
Medlem
Iofs ot, men han kanske är gay själv. De som till varje pris vill dölja sin egentliga läggning lägger mycket energi på att fördöma det de inte vill bli avslöjade som. Och ibland förtala dem som avslöjat dem genom att påstå att det är de som är gay.. Det är helt ok att vara gay faktiskt, så länge de inte stöter på en själv då, andra kvinnor menar jag då. Finns betydligt värre egenskaper.

Sen kan man ju tycka att det är lite malplacerat i ett hockeylag, men att inte anpassa sig till gruppen kan ju ses negativt.
Senast redigerad av marageo 2026-03-11 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in