2026-03-04, 22:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Ledsen man städer finns inte längre i lagens mening.

Citat:
För närvarande använder 14 kommuner i Sverige benämningen stad. Det finns ingen formell rätt för kommuner att göra så, men heller inget specifikt förbud.
Alltså städer.

Och min stad är knappt 60.000, men den ligger så nära andra större städer att det känns som jag får den lilla stadens fördelar utan att missa vad den stora staden kan erbjuda.
Citera
2026-03-04, 22:42
Medlem
LittleFishs avatar
Plot twist, alla svenska städer är små.
Nä men runt 100 000 är väl lagom vilket vi har en drös av i Sverige. Billigare bostäder och tillräckligt bra utbud med nöje och shopping samt nära till naturen. Enkelt att ta sig in och ut från stan och tillräckligt bra utbud på arbetstillfällen osv.
Senast redigerad av LittleFish 2026-03-04 kl. 22:45.
Citera
2026-03-04, 22:53
Medlem
LeifD2s avatar
Sandviken är ett klockrent exempel på en liten stad. Stort nog för att vara en stad, till skillnad från t.ex Hofors. Men samtidigt är Sandviken så litet att det är spottavstånd överallt.
Enköping är ett annat exempel. Lite trevligare också.
Citera
2026-03-04, 23:17
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Dingle är för litet.
Det var just vad jag satt och funderade på men de har i alla fall en matbutik, även om de inte direkt har någon mer samhällsservice
Citera
2026-03-04, 23:40
Medlem
Inkommers avatar
Finns det 100 pers som är mellan 25-65 år så räcker det för mig.
Citera
2026-03-05, 00:18
Medlem
Har bott i
Umeå
Luleå
Sundsvall
Göteborg
Skellefteå.

Jag tycker nog att Skellefteå och Luleå var på gränsen.
Umeå var okej och det tar säkert 1 timme att cykla rakt genom hela Umeå.

Tycker att det även beror mycket på hur en stad är uppbyggd.
En 100k stad kan upplevas som större än en på 150k, beror på hur man dragit trafiken, andelen villor och höghus/lägenheter.
Citera
2026-03-05, 00:24
Medlem
IceEyess avatar
Är uppväxt i en ort med ca: 50 000 invånare (100 000 i kommunen) och det känns som ett minimum. En mindre ort skulle dock fungera förutsatt att den är närbelägen en större ort.
Citera
2026-03-05, 02:33
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag är en så pass berest människa att alla städer tillslut blir för små för mig så jag säger minst en halv miljon invånare men helst över en miljon för att jag inte ska känna att staden är för liten för mig.

Älskar storstäder! Tokyo, New York.. Bangkok, Singapore

Jag vill känna att möjligheterna är oändliga och att chansen att jag stöter på bekanta är minimal. Det är frihet för mig 🗽
Isåfall måste du antingen flytta runt i den staden eller aldrig lära känna någon. Ens kvarter och stadsdel blir ändå som en liten stad tillslut
Citera
2026-03-05, 02:45
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonyoghurt
Bor i Stockholm och skulle faktiskt gärna bo i en mindre ort om det bara fanns vettiga jobb, tror dock min bättre hälft skulle ha svårt för det. Tänker att 50 000 skulle vara alldeles lagom. Tillräckligt för att det ska finnas ett ok restaurangutbud, men samtidigt vara enkelt att hitta parkering i stan.
Problemet är att 50 000 låter mycket men för att få ut kvalitet så behöver man sila ordentligt nu för tiden.

25-30% är pensionärer och ytterligare 20% är kaosinvandrare.

Då är vi nere på hälften som bidrar till stadsbilden . Väldigt många sitter dessutom bara hemma idag. Jag kan tänka mig att 50 000 idag motsvarar en hälften så stor stad för 30-40 år sen. Då kunde man ha köpcentrum, biografer och nattklubbar i en stad av den storleken. De flesta på den tiden var barn, ungdomar eller unga vuxna. Folk hängde utomhus, sportade, lekte på lekplatser och hängde i centrum av staden.
Senast redigerad av Pedri 2026-03-05 kl. 02:59.
Citera
2026-03-05, 02:51
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det beror nog på invånarna; om man känner sig bekväm med dem eller ej.
Jag bodde ett tag i Mariefred, enligt mitt förmenande Sveriges bästa "by".
Mariefred har drygt 4200 invånare.
Hade det varit en "EPA-traktor-by" hade jag vantrivs.

Kan bara hålla med. Ett litet tjejgäng med snygga tjejer i 20 års åldern är värt mer än tusen pensionärer för stadens vibe och vitalitet. Vissa småstäder måste skifta mycket från årtionde till årtionde beroende på hur många unga tjejer den producerar och hur många av dem som väljer att bo kvar.
Senast redigerad av Pedri 2026-03-05 kl. 02:56.
Citera
2026-03-05, 05:52
Medlem
talcsofts avatar
Bor i en mindre stad runt 10.000. och tolererar det då jag fick ett välbetalt fast jobb. Egentligen klarar man sig med en frisör, en ica, en pizza, och ett arbetstillfälle, förstås... Går du <10k börjar de försvinna, alternativt alla måste åka bil.

Det jobbiga är all inavel, de som kommer härifrån verkar aldrig ha lämnat sin bubbla. De växte upp här, gick i skolan här, jobbat här hela livet. Ja, så kan man ju också leva... uppenbarligen.

Problemet med 100.000+ är att det drar till sig så mycket äckliga missbrukare, kaosmänniskor.
Citera
2026-03-05, 07:05
Medlem
Soulflowers avatar
Invånarantalet är egentligen ointressant, närheten till service och infrastruktur är viktigare.
Jag har bott i en stad med 4 miljoner invånare, men det fanns inget serviceutbud i närheten. Minst en halvtimme med bil till en hygglig restaurang.
Nu bor jag i en stad med strax under 20k invånare och jag har allt jag behöver inom 20 minuters promenad. Inklusive skog och sjöar.
Men jag kan bo i en by med 15 invånare, eller utanför den för den delen, bara det går bussar regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in