2026-03-04, 19:52
Medlem
Vitiss avatar
Det beror nog på invånarna; om man känner sig bekväm med dem eller ej.
Jag bodde ett tag i Mariefred, enligt mitt förmenande Sveriges bästa "by".
Mariefred har drygt 4200 invånare.
Hade det varit en "EPA-traktor-by" hade jag vantrivs.
Senast redigerad av Vitis 2026-03-04 kl. 19:54.
Citera
2026-03-04, 20:01
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Va? Du måste mena i 20 års åldern?
Vem bor inne i en stad som vuxen, särskilt 2026 i europa med den politik som förs?

Självklart bor men i minst övre medelklass område med feta järnstaket behändigt uppställda i ett område som är ungefär 99.8745 % vitt.

Vad tror du om mig...?! Jag bor tryggt i Stockholm.
Citera
2026-03-04, 20:09
Medlem
2QT4Us avatar
Minst 200,000 i kommunen ska det vara 🙂
Citera
2026-03-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likaz
Det innebär alltså att " stad" ( i detta fall 4000 inv ) inte innebär att 10 000 inv eller fler är definitionen för " stad". Min fråga från början är alltså när är det en "stad".

Det finns ju i formell mening inte "städer" i Sverige. Vi pratar om tätorter. De kan vara skitsmå. Definitionen säger 200 invånare och viss täthet mellan husen och andel permanentboende.

På den tiden det officiellt fanns "städer" syftade det ursprungligen på orter som fått stadsprivilegier. Därefter på s k stadskommuner.

När man i dagligt tal pratar om städer idag associerar i alla fall inte jag till hålor med 5 000 invånare. För att man ska kunna tala om stad bör man väl kunna applicera sammansättningar där ordet förekommer. Finns det "stadsliv" i Grums?
Senast redigerad av Bemp 2026-03-04 kl. 20:46.
Citera
2026-03-04, 20:22
Medlem
zombie-nations avatar
En äldre släkting bodde på en ort med kanske då 8000 personer. Jag råkade kalla det stad inför henne och hon skrattade jättemycket och sa att det var en by.

Det kanske det var, jag vet inte. Det var iallafall en kommun.
Citera
2026-03-04, 20:22
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Men ni har naturbruksgymnasiet!

Jag är inte från Dingle men det är för litet
Citera
2026-03-04, 20:31
Medlem
HejaFinlands avatar
I Sverige tycker jag bara Stockholm och Göteborg är tillräckligt stora, Göteborg är gränsfall. Efter googling så ser jag att "tätorten" (Alltså inte kommuner, län, regioner utan mer själva stadsbildningen) Göteborg har 674 529 invånare. Så jag säger att en stad med färre än 600 000 invånare är för liten. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/tatorter-i-sverige/
Citera
2026-03-04, 21:23
Medlem
sluskjohans avatar
Jag bor i en by med 1500 personer men det ligger en stad med ca 35k människor ca 20 min bort med bil och 15 min med tåg, går 17 tåg om dagen enkel väg och lika många tillbaka till byn. Tycker det är helt perfekt. Riktigt billiga hus, lugnt område och jag har ca 150 meter till havet och jag har havsutsikt från kök och sovrummet. I staden finns allt jag behöver samt underhållning. Om jag skulle flytta någonstans är det isf till Sydostasien då jag bryr mig mest om värmen.
Citera
2026-03-04, 21:27
Medlem
Ingenting är för litet för mig, de viktigaste är att de finns bussförbindelse. Däremot skulle jag inte vilja bo i Stockholm.
Citera
2026-03-04, 21:30
Medlem
jjujjus avatar
Jag är en så pass berest människa att alla städer tillslut blir för små för mig så jag säger minst en halv miljon invånare men helst över en miljon för att jag inte ska känna att staden är för liten för mig.

Älskar storstäder! Tokyo, New York.. Bangkok, Singapore

Jag vill känna att möjligheterna är oändliga och att chansen att jag stöter på bekanta är minimal. Det är frihet för mig 🗽
Citera
2026-03-04, 21:48
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Skulle säga att Norrköping är en lagom
Stad för mig storleksmässigt.
Citera
2026-03-04, 22:00
Medlem
auto-fellatios avatar
Personligen kan det inte bli för litet. Föredrar ensamheten och lugnet.

Är väl 10 hus där jag bor nu och 5 har väl permanentboende. Man får ju inte ställa till det dock, kan bli tråkigt.

Ett hus utan några grannar alls vore det perfekta.

Har tidigare bott i mångmiljonstad, men allt har sin tid.

Enda fördelen med större stad är konserter, men det går ju åka dit om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in