2026-03-04, 16:37
Medlem
Minst en halv miljon måste det vara.
Citera
2026-03-04, 16:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Minst en halv miljon måste det vara.

För att vara liten?
Citera
2026-03-04, 16:53
Medlem
Glostrups avatar
Allt som är mindre än Stockholm är för litet. Stockholm är en ganska lagom liten stad, faktiskt.
Citera
2026-03-04, 17:16
Medlem
KavlaUpps avatar
Älskar att bo i en liten stad där jag växte upp. Varenda gata, varenda sjö bär med sig fina minnen från ungdomen där man fiskade och lekte. Folk ska alltid jaga mer, större städer, mer folk, mer status, klubbar, uteliv, karriär.

Att bo i en liten "håla" som ni beskriver är helt underbart. Enda negativa är väl att man träffar folk ibland man vill undvika till varje pris men det är det värt.
Citera
2026-03-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Er, inte "eran". Gränsen för stad här i Sverige går på 10000 invånare eller fler.
Intressant. Har många gånger frågat mig var gränsen går för stad, köping, ort och by. De flesta beskrivs som tätort i wikipedia. Alltså, över 10 000 invånare är stad ?
Citera
2026-03-04, 18:19
Medlem
bo-jerrys avatar
Dingle är för litet.
Citera
2026-03-04, 18:20
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Iaf att man bor i närheten av en stad med runt 40 000 människor, där brukar gränsen går för många butiker jag vill ha nära till. Jag är från Stockholm och bodde under skyddad identitet i en stad med typ 4000 människor, det var idylliskt och jag skulle lätt kunna flytta tillbaka dit.
Citera
2026-03-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Själv bor jag i ett samhälle med cirka 8000 invånare och tycker det är alldeles tillräckligt. Min gräns ligger nog på runt 3000 invånare, bor det färre saknas den basala servicen. Hur bor ni och vad är eran gräns och varför?

När det inte finns caféer öppna efter kl 18 är det för liten stad.
Citera
2026-03-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du verkar tro att man tycker att "liten" är detsamma som "dålig"... Du verkar lida av mindervärdeskomplex för att du bor i en liten stad.

Vem fan bryr sig? Stora städer har sin grej och små har sin grej. Huvudsaken man trivs där man bor.

Det är din tolkning. Så tror inte jag han menade.
Citera
2026-03-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Jag har närhet till skog och natur och frisk luft. Dessutom har vi inga gängkriminella. Det är livskvalitet.

Ett bra mått!
Citera
2026-03-04, 18:37
Medlem
"Min" by har ca 30 000 inv. Det är lagom litet för mig att leva och bo i.
När det gäller större nöjesevenemang eller jobb, så får man öka sfären såklart. Men jag tar mig hellre 4 mil till jobb via landsväg än att sitta i storstadsköer.

Men mindre stad än så, skulle nog bli för litet.
Citera
2026-03-04, 18:41
Medlem
Har bott i lite olika städer men blandat antal invånare den minsta byn ca. 3000 st. Det är för litet, för mycket skitsnack och intriger med skvaller.

Mellanstor stad, ca. 50.000 invånare det funkar. Har det mesta inköpsväg dock är man i utesvängen blir det samma ansikten och gäng som man träffar och ser.förstår att folk kan bli utfrysta då ingen blir anonym om man inte blir en enstöring..

Storstad 1 miljon funkar såklart det tråkiga är väl att det blir kyligt ingen hälsar, inga leenden alla tittar ner i marken.

Idag bor jag i något mitt i mellan stad och by ca 24000
Lite märkligt att det är som en storstad med småstad mentalitet...tror det beror på att den växt ganska snabbt passar mig ganska bra! Hade nog inte trivts om jag varit uppväxt här och känt alla dårar nu kan man välja umgänge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in