2026-03-05, 07:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag är uppväxt i en mindre ort med ca 6000 invånare och det fanns vad man behövde på orten som dessutom var rätt lugn och trevlig.

Flyttade sen pga jobb till en ännu mindre ort med kanske 4000 invånare, ett par stora arbetsgivare gjorde att alla kände alla. Även som nyinflyttade så var det lätt att få vänner och bekanta och trivdes bra på orten. Tyvärr så blev inte jobbet vad vi tänkt så vi flyttade igen.

En stad med ca 30 000 invånare och man blev plötsligt väldigt anonym och inte alls lika lätt att få vänner men vi trivdes iallafall då staden var trevlig. Sambon hittade nytt jobb lite längre bort så efter en tid så flyttade vi igen.

Stor stad med över 100 000 invånare och ännu mer anonym. Trevlig stad ändå och trivs absolut då vi älskar vårat hus.
Utnyttjar inte kulturen eller restaurangerna så mycket men de finns där om man är sugen så det är bra nog.

Vart trivdes jag bäst, skulle nog säga att min bästa tid var i den minsta orten eller där jag växte upp. Var enklare att få bekanta och vänner på båda dessa ställen men ska tilläggas att jag också jobbade på orten då och det har jag inte hjort i de större städerna vilket gör att man inte får de där automatiska umgänget som man annars får via jobbet.
Har ett socialt jobb och har ändå inte några krav att ha vänner runt omkring mig jämt men ändå trevligt då och då.
Citera
2026-03-05, 07:24
Medlem
hakro807s avatar
Under 10 000 personer skulle kännas lite smått, det verkar vara runt den nivån som det börjar skapas ett lite mer varierat utbud. Men har bott i allting från byar med ett hundratal innevånare till städer med många miljoner och i slutändan beror inte livet på staden utan på individen. Finns så många ensamma och utsatta i stora städer, och människor i små byar med tio hushåll där alla har en naturlig gemenskap.
Citera
2026-03-05, 07:33
Medlem
PreciousCobras avatar
Om man oftast ser någon man känner när man är ute och handlar eller roar sig, då tycker jag att man bor i en liten stad.
Citera
2026-03-05, 07:37
Medlem
På tal om mindre orter; Har alltid varit förundrad över varför kommunpolitiker i mindre kommuner alltid skall "sätta kommunen på kartan", "få kommunen mer intressant", "få hit turister/företag/invånare" ?
Vad är felet med att låta en bygd vara så stor/liten som den är?
Ökat antal invånare = ökade kostnader/problem.
Varför måste orter alltid expandera enligt vissa människor?
"Less is more" anser jag.
Citera
2026-03-05, 08:48
Medlem
Facades avatar
Jag bodde i en trevlig håla med knappt 350 invånare, det var mysigt och trevligt.

Är väl runt 6000 där jag bor nu och det är lagom. Stormtrivs verkligen.
Citera
2026-03-05, 12:54
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det låter tråkigt. Inte under 100 000 för mig. "Basalt" är knappast livskvalitet.

Hört talas om naturen? Mycket trevligare än valfritt H&M
Citera
2026-03-05, 13:08
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det var just vad jag satt och funderade på men de har i alla fall en matbutik, även om de inte direkt har någon mer samhällsservice

Kom på att Bohuslän är för litet och när klimatet är bra är det packat med norrmän
Citera
2026-03-05, 13:22
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du verkar tro att man tycker att "liten" är detsamma som "dålig"... Du verkar lida av mindervärdeskomplex för att du bor i en liten stad.

Vem fan bryr sig? Stora städer har sin grej och små har sin grej. Huvudsaken man trivs där man bor.

Helt riktigt! Stora städer har ett mer varierat utbud och man blir inte lika lätt uttråkad. Sverige har bara en medelstor stad = Stockholm, resten är småstäder ur ett internationellt perspektiv (som alla som rest en hel del har).

Små fiskebyar längs västkusten har samtidigt en oerhörd charm, skulle eventuellt kunna tänka mig att pensionera mig på ett sådant ställe om jag väljer Sverige (vilket är tveksamt, ännu mer tveksamt om vi återgår till rödgrönt styre).
Citera
2026-03-05, 17:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Sverige har bara en medelstor stad = Stockholm, resten är småstäder ur ett internationellt perspektiv (som alla som rest en hel del har).

Undrar hur mycket du rest som ser på det så?

Sverige har inte alls mindre "storstadsurban" profil än andra länder i Europa. De länder med fler miljonstäder har naturligtvis också fler småstäder än Sverige.

Har du aldrig sett den enorma mängden av HÅLOR som finns överallt?

Megastäderna är statistiska utliggare och väldigt få.

Återigen denna statushets kring städers storlek. Du är ju precis likadan! I ditt försök att racka ner på "töntiga Sverige" gör du exakt samma fel som TS som tror det är FINARE ju större en stad är...
Citera
2026-03-05, 18:28
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Undrar hur mycket du rest som ser på det så?

Sverige har inte alls mindre "storstadsurban" profil än andra länder i Europa. De länder med fler miljonstäder har naturligtvis också fler småstäder än Sverige.

Har du aldrig sett den enorma mängden av HÅLOR som finns överallt?

Megastäderna är statistiska utliggare och väldigt få.

Återigen denna statushets kring städers storlek. Du är ju precis likadan! I ditt försök att racka ner på "töntiga Sverige" gör du exakt samma fel som TS som tror det är FINARE ju större en stad är...

Har inte skrivit något av det som du påstår att jag skrivit. Klart det finns småstäder i andra länder men Stockholm är inte Rom/Paris/London/Berlin. Stockholm är en mellanstor ljummen fjärt i jämförelse med dessa metropoler sett till utbud och flärd.

Är du uteliggare så har du ett och annat att ta itu med.

Dessutom skrev jag att jag kunde tänka mig att pensionera mig i en fiskeby på västkusten, vilket du valde att ignorera.

Så var det med den saken.
Citera
2026-03-05, 18:39
Medlem
Fishy75s avatar
Bor nu i en stad med över 100 000 personer. Bodde tidigare i ett mindre samhälle med ca 1500 personer. Jag föredrar att bo i större städer, är mer anonymt och jag gillar inte när människor håller på och snokar och ska gräva upp eller hitta på skvaller om en som det förekommer i minder orter. Samt så är det bättre arbeten i större städer. Fanns ju fördelar i småorter med och det är ju som sagt att alla känner varandra och ställer upp på ett annat sätt, och nackdelen med att bo i större städer är ju alla importerade människor man tråkigt nog måste se.
Citera
2026-03-05, 19:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Har inte skrivit något av det som du påstår att jag skrivit. Klart det finns småstäder i andra länder men Stockholm är inte Rom/Paris/London/Berlin. Stockholm är en mellanstor ljummen fjärt i jämförelse med dessa metropoler sett till utbud och flärd.

Är du uteliggare så har du ett och annat att ta itu med.

Dessutom skrev jag att jag kunde tänka mig att pensionera mig i en fiskeby på västkusten, vilket du valde att ignorera.

Så var det med den saken.

Komiskt att du gör om samma sak men inte ens verkar fatta det för du blev så arg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in