2006-09-14, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Svar: ja. Den består bara av gamla stridsvagnar.

Som du redan fått nerkört i halsen så var Irans utrustning inte såpass föråldrad för 20-30 år sedan som den är idag i och med deras dåvarande gigantiska vapenshoppingrundor hos USA. Men deras utrustning har åldrats fort och reducerats rejält då de inte fått tag på reservdelar till sina flygplan, hkp m.m utan varit tvungna att plocka dessa från andra fungerande flygplan osv.

Kort och gott kan man säga att efter 1979 så har det gått käpprätt åt helvete för Iran.

Tycker du överdrivet ganska grovt. Irans industri står definitivt inte kvar och stampar i 1970-talet, utan är tvärtom en av världens mest högteknologiska och mångfacetterade. Långt mer högteknologisk än svensk industri där allt har flyttats till länder som Kina. Senast igår rusade ju Scanias aktier upp ett par procent efter att de giriga spekulanterna vädrade morgonluft, och chansen att ännu ett företag köps upp av ett utländskt, och svenska arbetare kan få sparken.

Sanktionerna har på sätt och vis stärkt och enat Iran mot den stora fienden. Vi ska dessutom inte glömma att Kina står på god fot med Iran (på grund av oljan givetvis) och att det inte är helt omöjligt att Kina säljer teknologiskt "know-how" till Iran. Även Ukraina/Ryssland som har kvar stora försvarsindustrier sedan Kalla kriget har en mer avslappnad hållning till Iran än U$A.

Iran tillverkar allt från inhemska och västerländska bilar (exempelvis nya Peugoet 307 med mera) till lastbilar, helikoptrar, flygplan (numera även stridsflygplan), satelliter med mera (ja de har ett riktigt rymdprogram). Iransk högteknologi är definitivt inte särskilt innovativ, men precis som kineserna låter man oss idioter i väst pumpa in miljarder i utvecklingskostnaderna, och först efter det kopierar man fungerande koncept. Att iranska vapensystem och taktik fungerar ypperligt fick ju israelerna smaka på nyligen när en pinsamt liten styrka Hizbollahkrigare piskade IDF.

Vad gäller helikoptrar exempelvis tillverkar Iran egna och förbättrade versioner av Jet Ranger, Huey samt Cobra (med en kopia av samma FLIR som på AH-1Z vilket får en att undra om de inte har industrispioner i USA). Då snackar vi hundratals av dem.
Citera
2006-09-14, 11:01
Medlem
Fruktpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Vad sägs om att irakier hade tillgång till biologisk och kemisk-vapen som man bland annat använde mot iranska styrkor när dessa var på väg och invadera irakiska Basra. Utan den teknologin hade irakier aldrig kunnat fösa bort iranska styrkor från irakisk mark. Och jag är övertygad om att USA och de övriga gav klartecken till att Saddam skulle använda kemiskvapen mot iranska soldater.

Vi ska inte heller glömma att USA hjälpte Irak med info om iranska militära posteringar via satellit. Hade inte USA & Co hjälpt Saddam hade Iran invaderat hela Irak. Men som bekant, Iran var större hot mot väst då och det kunde inte västvärlden med USA i spetsen tillåta.

Biologiska och kemiska stridsmedel användes under Världskrigen, var de också high-tech? Angående satelliterna har jag inte hört talas om sådana, är inte så värst insatt. Men då var det ju USA som var högteknologisk och inte Irak..
Citera
2006-09-14, 16:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Långt mer högteknologisk än svensk industri

Vad gäller helikoptrar exempelvis tillverkar Iran egna och förbättrade versioner av Jet Ranger, Huey samt Cobra (med en kopia av samma FLIR som på AH-1Z vilket får en att undra om de inte har industrispioner i USA). Då snackar vi hundratals av dem.

Det första så tycker jag är ett löjligt och fullkomligt bizarrt påstående.

Sverige har ju iaf ritat, utvecklat och byggt bl.a JAS-39 Gripen, JA-37 Viggen, Gotlandsklassens ubåtar, korvetter med stealth-egenskaper, några av världens bästa militära radar (Ericsson Microwave Systems), ett av världens mest spridda & bästa pansarskott, RBS 70/90 + m.m.

Vad har Iran utvecklat själva från "scratch" så att säga? Då menar jag inte att man licenstillverkar gamla Peugeot...

I det andra fallet så ser jag gärna en länk till dessa hkp-tillverkare eftersom de inte finns nämnda på Global Security eller någon annan sida jag hittills kikat på.
Citera
2006-09-14, 16:36
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
I det andra fallet så ser jag gärna en länk till dessa hkp-tillverkare eftersom de inte finns nämnda på Global Security eller någon annan sida jag hittills kikat på.

Företaget heter Panha, Cobra-varianten heter Panha 2091.
Citera
2006-09-14, 19:34
Medlem
Citat:
Det första så tycker jag är ett löjligt och fullkomligt bizarrt påstående. [...] I det andra fallet så ser jag gärna en länk till dessa hkp-tillverkare eftersom de inte finns nämnda på Global Security eller någon annan sida jag hittills kikat på.

Hehe. Så vad är det du baserar dina kunskaper om Irans industriella kapacitet på egentligen, Global Security?! I princip allt du nämnde tillverkar även Iran, och skillnaden mellan Sverige och Iran numera är att deras försvarsindustri inte är uppköpt av utländska bolag. Som jag påpekade kan man dock inte beskylla iranierna för att vara särskilt innovativa, då de kopierar allt precis som kineserna.

Men å andra sidan anser jag inte riktigt att det har något att göra med huruvida deras försvarsindustri skulle vara högteknologisk eller inte, det visar bara att man i Sverige tycker att det är befogat att slösa miljarder på utveckling, medan iranierna är mer pragmatiskt lagda. Fin tråd med bilder på en del av vad iranierna tillverkar.

Angående helikoptrarna nämndes det ovan, företaget Panha tillverkar iranska uppgraderade versioner av Jet Ranger, Huey och Cobra (samt även en lätt helikopter baserad på Jet Ranger för den civila marknaden). Den iranska Cobran verkar vara relativt kapabel för övrigt. Jämför denna bild av en amerikansk AH-1W Super Cobra med denna iranska Panha 2091 "Tiztak". Bland annat förefaller FLIR:en vara en mer eller mindre direkt kopia (man undrar ju onekligen hur de fått tag på ritningarna). Skillnaden skulle väl vara istället för Hellfire bär den iranska helikoptern iranska Toofan 3 robotar (motsvarar TOW 2b+ vilket räcker för att slå ut samtliga stridsvagnstyper som finns idag).
Citera
2006-09-14, 20:35
Medlem
trattskalles avatar
Frågan är fortfarande varför man skulle vara imponerad av Irans "högteknologiska" piratindustri. En eloge för att man kan producera hkp som utvecklades under 50-60-talet av förmodad kinesisk piratkvalité. Sedan kan det väl knappast vara tal om att samtliga av IRIAFs AH-1 skulle kunna bestyckas med något mer avancerat än FFAR, och om nu så skulle vara fallet...hur länge?
Irans vapenindustri slutar att existera dagen då galenskaparna vid makten får för sig att göra något. Utöver det skulle man ju kunna fundera på vad ett fientligt luftherravälde skulle ställa till med för de Iranska helikopetrarna, förmodligen en hel del.
Citera
2006-09-14, 20:38
Medlem
Som kuriosa kan nämnas att Iran har världens tredje största helikopterflotta.

Citat:
Ursprungligen postat av trattskalle
Sedan kan det väl knappast vara tal om att samtliga av IRIAFs AH-1 skulle kunna bestyckas med något mer avancerat än FFAR

Det var för jobbigt att trycka på länkarna ovan märker jag. Ditt andra inlägg och du har redan inkompetensförklarat dig själv, starkt jobbat trattskalle :thumbsdow
Citera
2006-09-14, 20:42
Medlem
trattskalles avatar
Jo men vi säger så, varför i helvete skulle man annars producera propaganda-filmer på cobras bestyckade med enbart FFARs.
Man kan ju undra vem som är idioten egentligen (tänker på alla dina inlägg om Libanon t.ex)
Citera
2006-09-14, 20:55
Medlem
Citat:
Jo men vi säger så, varför i helvete skulle man annars producera propaganda-filmer på cobras bestyckade med enbart FFARs.
Man kan ju undra vem som är idioten egentligen (tänker på alla dina inlägg om Libanon t.ex)

Läs på, länkar och kunskap finns ovan. Iran beställde före revolutionen 202 AH-1J Cobra från USA, och av dessa var det "endast" 60 som kunde skjuta TOW. Syftet var att de till största delen skulle fungera som infanteriunderstöd och inte som pansarvärnshelikoptrar.

Den iranska uppgraderade, och i Iran tillverkade Tiztak kan, om du bemödar dig om att läsa på ovan, som du ser skjuta pansarvärnsrobotar. AH-1J skilde sig från de amerikanska motsvarigheterna genom att den hade/har två motorer. Med den iranska uppgraderingen skulle jag nog tro att Tiztak är uppe på samma nivå som USMC:s AH-1Z Super Cobra, som gjort bra ifrån sig i Irak.
Citera
2006-09-14, 20:58
Medlem
trattskalles avatar
Ja ATT den kan har det väl aldrig varit något tal om. Det jag ifrågasätter är att samtliga IRIAF AH-1 kan och kommer bestyckas med mer avancerade vapen än FFAR under en konfliktsituation. Vem ska läsa på?
Citera
2006-09-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ja ATT den kan har det väl aldrig varit något tal om. Det jag ifrågasätter är att samtliga IRIAF AH-1 kan och kommer bestyckas med mer avancerade vapen än FFAR under en konfliktsituation.

Du är inte den skarpaste kniven i lådan, därför citerar jag mig själv: "Iran beställde före revolutionen 202 AH-1J Cobra från USA, och av dessa var det "endast" 60 som kunde skjuta TOW. Syftet var att de till största delen skulle fungera som infanteriunderstöd och inte som pansarvärnshelikoptrar". Givetvis är inte alla dessa 202 i tjänst fortfarande, i synnerhet inte om man betänker att iranierna hade ett långt krig mot Irak under 1980-talet. Iranierna har låtit meddela att Tiztak kommer att bli deras Cobra-standard.

Sen vad du tror är helt irrelevant då du är en trattskalle.
Citera
2006-09-14, 21:08
Medlem
trattskalles avatar
Att år 2006 tjafsa om infanteriunderstöds-hkp är ju helt befängt. Det bevisar ju enbart vilken kunskap du besitter inom detta område. Ska bli intressant att höra om SJÄLVMORDSCOBRORNA på CNN när det väl blir dags.

Ps. Muhammed var pedofil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in