2022-01-04, 23:14
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror du har missförstått poängen med tankerkriget.. Meningen var inte direkta strider mot USA. Tvärtom, Iran skyddade sina intressen. Du tror att det här är en kraftmätning.
Det handlar om en tredje part som lägger sig i. USA fick en proportionerlig svar av Iran, pga sina aktioner. Det var inte meningen att sänka flygplan. Du syftar på galenskap, krig är en konst.
För att kunna minera där Samuel B Roberts påstås ha patrullerat, visar alliansens brister.
Du behöver inte sänka fartyg. Konsten är att störa handeln och bidra med tillräcklig skada.

Låt oss ställa frågan så här;
Hur många fartyg lyckades Iran bränna upp under eskort?
Det kallas konst. Att hela den maskineri som USA hade till förfogande var skräp och onödigt.

Vad gjorde Iran efter USA:s sk hämnd?
Jo, mycket hände som till slut fick USA att skjuta ner Iranair.

Efter den händelsen hade flygvapnet planerat en brutal hämnd. Men problemet med det var att kriget skulle få en annan riktning. Istället så valde man att anfalla fartyg med Silkworm. Samma strategi lyckades Saddam med senare. Både Reagan och Thatcher fick skämmas för undermåliga system ombord på fartygen som inte klarade att skydda eskorten.
Ja plattformar anfölls också.

Kolla seriöst, ibland jag fattar inte vad du menar.
[
Citat:

Iran behöver plattformar som Su-34 och Su-35 för att effektivt kunna nya utveckla luftburna raketer och bomber för senare 5 gen. De systemen är nyckeln.
Ir5 Kolla nyheterna. https://eurasiantimes.com/su-35e-super-flanker-s-400-missiles-could-be-russias-new-year-gift-to-iran/
Citera
2022-01-04, 23:26
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Hur många fregatter har Iran sänkt, än mindre utanför USAs kust?
Det har inte nån betydelse hur många man sänker. Det som har betydelse är hur mycket du riskerar och spenderar och vad du får ut av det i slutändan.
Citera
2022-01-04, 23:46
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det har inte nån betydelse hur många man sänker. Det som har betydelse är hur mycket du riskerar och spenderar och vad du får ut av det i slutändan.
Kort sagt, USA kan inte vinna eftersom målen som måste uppfyllas för amerikansk vinst är omöjliga?
Detta medans Iran vinner by default så länge som Iran fortsätter att existera?
Citera
2022-01-05, 11:16
Medlem
Citat:
Om nu inte målet är att minska Irans förmåga till strid, då lyckades man väldigt bra medan Iran hade 0 framgång
Citera
2022-01-06, 01:21
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Kort sagt, USA kan inte vinna eftersom målen som måste uppfyllas för amerikansk vinst är omöjliga?
Detta medans Iran vinner by default så länge som Iran fortsätter att existera?
Kolla, du missar poängen.
USA vann inte. USA förlorade eftersom Saddam kom ingen vart med att bomba iranier. Fuckedup mannen, så jävla fegt. Så många nationer mot Iran men ändå fick alla suga kuk.
Jag har hört talas om en by i Iran nånstans i Iran, Soumar i Ilam, alla i den byn dog av kemiska attacker, alla!! Etnisk rensning av Iranier (kurder).
Sen kallade Iran en missil efter Soumar. https://youtu.be/gVHVimBpRwI
Ett folk som står ut med sånt har styrkan att bli nåt. Alla i Sverige hade blivit dumma i huvudet om nåt sånt hade hänt i Sverige. Tänk vilken psykisk styrka såna männsikor har.
Tänk för en stund, seriöst. En snubbe med en mina och en fucking fritidsbåt knullade världens stormakt hade ni haft en sån snubbe hade han varit större än Wallenberg för er och ägt knullhus nånstans på nån ö. Det är såna människor som USA vill gestalta i sina filmer som amerikanska.
Det är du som underskattar fakta. En jävla människa mitt i ingenstans i oväder med en mina som väger lika mycket som hans släkt. Shiiit, det e lätt och säga men att göra sånt, jag vet inte. Du vill säga att USA vann? Jag tror inte det. Det blir värre ju fler som USA och Israel dödar.
Citera
2022-01-07, 00:18
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
USA vann inte. USA förlorade eftersom Saddam kom ingen vart med att bomba iranier. Fuckedup mannen, så jävla fegt. Så många nationer mot Iran men ändå fick alla suga kuk.
Nej, jag missade inte poängen, det gjorde däremot du.

Citat:
Jag har hört talas om en by i Iran nånstans i Iran, Soumar i Ilam, alla i den byn dog av kemiska attacker, alla!! Etnisk rensning av Iranier (kurder).
Ett folk som står ut med sånt har styrkan att bli nåt. Alla i Sverige hade blivit dumma i huvudet om nåt sånt hade hänt i Sverige. Tänk vilken psykisk styrka såna männsikor har.
Lite som USA efter 9/11 med andra ord. Förutom att Iran bara uppkallade en missil efter det medans USA invaderade flera länder och slog ut hur många stridsvagnar, krigsflygplan, divisioner etc?

Citat:
Tänk för en stund, seriöst. En snubbe med en mina och en fucking fritidsbåt knullade världens stormakt
Och här har vi poängen. Iran vinner alltså (knullade världens stormakt) eftersom en snubbe med en mina gjorde någonting.
Nå, har man inte gjort något mer lyckat så får man väl hålla på det lilla man gjort....

Citat:
hade ni haft en sån snubbe hade han varit större än Wallenberg för er och ägt knullhus nånstans på nån ö. Det är såna människor som USA vill gestalta i sina filmer som amerikanska.
Vad sägs om Torsten Stålnacke?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_St%C3%A5lnacke
Och USA har gott om egna hjältar.
Som Michael P. Murphy t ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_P._Murphy

Citat:
Det är du som underskattar fakta. En jävla människa mitt i ingenstans i oväder med en mina som väger lika mycket som hans släkt. Shiiit, det e lätt och säga men att göra sånt, jag vet inte. Du vill säga att USA vann? Jag tror inte det. Det blir värre ju fler som USA och Israel dödar.
Och återigen så har vi alltså att USA inte kan vinna. Så länge en enda iranier gör något lyckat så kvittar det att USA gjorde flera lyckade saker som var långt mer betydelsefulla. Så länge som inte Iran och det iranska folket utplånas på ett sätt som aldrig tidigare skett (nej inte ens under WWII) så vinner Iran by default.
Enligt iranier iaf.
Citera
2022-01-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Med tanke på att du titt som tätt i olika trådar hävdat att Iran bedriver spaning och underrättelsearbete från passagerarplan så var kanske Flight 655 ett fullt legitimt, militärt mål?

”Brutal hämnd”? Ha! Skulle de bomba en i stort sätt övergiven amerikansk bas med ett gäng timmars förvarning som när USA slog ut terroristen Soleimani menar du?

När har jag påstått att Iran bedriver spaning med passagerarflygplan?
Jag har sagt att den amerikanska flottan måste upprätta zoner i Indiska oceanen som inte håller på sikt då kommersiell flyg etc kommer förr eller senare avslöja deras positioner. Detta sker till följd av kommunikationen och inte genom spionage.

De där missilerna var en del Shahab2 varianter, äldre modeller av Qiam. De anföll inte med missilernas fulla kapacitet. Några få av senare modeller.

Det är bra att du kallar honom för terrorist. Du får många iranska ungdomar att tänka efter. Även den delen som är emot IRI.
Citera
2022-01-24, 22:29
Medlem
Citat:
Kolla seriöst, ibland jag fattar inte vad du menar.
[
Ir5 Kolla nyheterna. https://eurasiantimes.com/su-35e-super-flanker-s-400-missiles-could-be-russias-new-year-gift-to-iran/

Ryssland kommer aldrig sälja några stridsflyg till Iran eller s400 glöm det bara skulle Ryssland sätta sina mest avancerade vapen som är 30år gamla i händerna på världens mest inkompetenta krigs makt? 😂 Aldrig glöm det bara
Citera
2022-01-24, 22:42
Medlem
Citat:
När har jag påstått att Iran bedriver spaning med passagerarflygplan?
Jag har sagt att den amerikanska flottan måste upprätta zoner i Indiska oceanen som inte håller på sikt då kommersiell flyg etc kommer förr eller senare avslöja deras positioner. Detta sker till följd av kommunikationen och inte genom spionage.

De där missilerna var en del Shahab2 varianter, äldre modeller av Qiam. De anföll inte med missilernas fulla kapacitet. Några få av senare modeller.

Det är bra att du kallar honom för terrorist. Du får många iranska ungdomar att tänka efter. Även den delen som är emot IRI.

Alltså ge dig nu Irans missil attack var väll ungefär lika imponerande som min nyårsafton. Man sköt hej vilt och träffade inget. Iran har inga moderna vapen allt är gammalt skräp från 70-80talet som man försökt uppgradera. Det är fortfarande gamla ryska grejor som dom flesta andra länder har skrotat. Israel bombar Iran i Syrien hur dom vill fast Ryssland har både s400 s300 Tor kub osv där ryska saker är överhypat skit det är ren propaganda som många som dig går på samma med Iran det är propaganda inget annat.
Citera
2022-02-10, 15:47
Medlem
Bahrams avatar
Kolla
Kheybar Shekan. Iran visar en ny variant, sånt som vissa (ir5) förutspådde för många år sedan. Fateh MaRV
https://youtu.be/DQGsGK_af7o
1450 km räckvidd.
Citera
2022-02-10, 20:57
Medlem
Citat:
Tänk för en stund, seriöst. En snubbe med en mina och en fucking fritidsbåt knullade världens stormakt hade ni haft en sån snubbe hade han varit större än Wallenberg för er och ägt knullhus nånstans på nån ö. Det är såna människor som USA vill gestalta i sina filmer som amerikanska.

Kolla. ÄR det vad ni säger på era uteserveringar när ni dricker kaffe?
Kolla är det vad man försöker trycka in era hjärnor?
Citera
2022-02-11, 15:02
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Kolla
Kheybar Shekan. Iran visar en ny variant, sånt som vissa (ir5) förutspådde för många år sedan. Fateh MaRV
https://youtu.be/DQGsGK_af7o
1450 km räckvidd.

Så varför är det filmat med så usel upplösning (och uppskalning till HD Ready räknas inte)?

Är det för att vi inte skall se papier machén?

-Edit-
Angående räckvidden, USA nådde ex 13000 km med Minuteman 1 redan 1962 och med PGM-19 Jupiter 2 400 km redan 1958.
Vet inte riktigt vem du tror blir imponerad av 150 mils räckvidd? Från Skåne till Riksgränsen i norr är det nästan 160 mil.
Senast redigerad av BlackKnightDuncan 2022-02-11 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in