2013-09-20, 23:45
Medlem
adam7s avatar
herr överstelöjtnant,

tillstånd att tilltala?

varför nämner inte herr överstelöjtnant quaher-313?
Citera
2013-09-21, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
herr överstelöjtnant,

tillstånd att tilltala?

Morghue Ashoura - Under uppbyggnad
Qaher-313 - forfarande under forskning och designande...

Zulfiqar 3/4 - 7500 planerade att byggas fram till 2023
Raad-2 - 2000 planerade att byggas fram till 2016
6 UAV projekt.
Toofan helikopter - 200 planerade till 2016

Utveckla klart Jetmotorer fram till 2015
Utveckla 2 stridsflygplan fram till 2023-2024
Mowj fregatter - 18 planerade fram till 2018
Fateh ubåtar - 35 planerade fram till 2020
Abbas klass ubåt (3000 ton) - 13 planerade fram till 2021
Teheran klass SSBN (14500 ton) - 1 planerad fram till 2021-2022
Badr SSN (5300 ton) - Planerad att börja byggas 2015-2016
Khalije fars ASBM - Utveckla räckvidd till 1200 km
Sina missilbåtar - 16 planerade fram till 2018
Kryssare (14000 ton) - 5 planerade fram till 2023-2024

Skrev med...
Forfarande under tidig utveckling.
Citera
2013-09-21, 11:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRI

Skrev med...
Forfarande under tidig utveckling.
Har du kommit fram till hur det ligger till med er "nya" attackhelikopter? Är det bluff eller båg?
Citera
2013-09-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
herr överstelöjtnant,

tillstånd att tilltala?

Det där finländska tilltalet är så oerhört vackert.

Apropå det och trådämnet, vet herr överstelöjtnanten, eller någon annan, vad de iranska trupperna har för tilltalsfraser? Kör de med grad, herr+grad, någon motsvarighet till "sir" eller kanske tavaritsj?

Hur ser förresten gradsystemet ut, och vilka historiska anor har det? Blir jag besviken om jag hoppas på medeltida titlar som amir och bey (som jag vet är arabiska respektive turkiska ursprungligen)?
Citera
2013-09-24, 21:19
Medlem
Citat:
Text.

Harr herr överstelöjtnanten möjligen ett svar på frågan nedan?

Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb

Apropå det och trådämnet, vet herr överstelöjtnanten, eller någon annan, vad de iranska trupperna har för tilltalsfraser? Kör de med grad, herr+grad, någon motsvarighet till "sir" eller kanske tavaritsj?

Hur ser förresten gradsystemet ut, och vilka historiska anor har det? Blir jag besviken om jag hoppas på medeltida titlar som amir och bey (som jag vet är arabiska respektive turkiska ursprungligen)?
Citera
2013-09-25, 18:07
Bannlyst
Citat:

Beror på...
Vanligast är det de följande:

-Öv Reza , Krp Bahman och Krp Selman till ''Tavazabar'' (eller vilken annan ställe som helst...)
-Uppfattat Sir

Finns ochså andra befälhavare som tilltalar med namner direkt, Men de är normalt grad+namn man tilltalar med.

I IRGC burkar man använda smeknamner eller ''Kod namner'' vanligaste...
Men det beror helt enkelt på befälhavare och vem han talar med, tex. så pratar inte befälhavaren på samma sätt med en Överste i IRGC som en Överste i Islamic republic of Iran navy...
Citera
2013-09-25, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Har du kommit fram till hur det ligger till med er "nya" attackhelikopter? Är det bluff eller båg?

Inte samma toofan attackhelikoper, självklart kommer uppdateringar så är den byggd hos oss...
(Det märks alltid när man läser dina inlägg om Iran att vi hämtar saker , uppdaterar/revorerar och sedan lanserar... Men det är inte som du tror)
Citera
2013-09-25, 18:11
Bannlyst
Kommer kosta detta. Men det är värt satsningen mot en topp-10 plats där dom idag snuddar topp-10. Kanske på trettonde plats idagsläget enligt Global Fire. Efter Tyskland med större mängd i armén men inte alltid största mängden som vinner i krig även om den kan vara stark.

350,000 - 69000 - Iran vs Tyskland in Army today. And in USA it's 490,000 in Army i'm belief. Two front's war at home land for USA. Kanske Iran anfaller USA på östkusten i framtiden. Kanske sant.

Upprustningen kommande 11 åren gör att Iran är kapabla att möta stora fienden USA på bortaplan. Israel är större fiende mot Iran men Israel har cirka 200 nukes i beredskap vid flyganfall mot mål i Israel.

100,000 i Army för israelerna. Större än tyskarnas mängd idag.

Europa är också emot USA enligt min tro om saken. Även om delvis många buisness görs mellan Europa och USA så är dom bittra fiender i slutet.

Detta är min syn över saken.
Senast redigerad av Steel-Garden 2013-09-25 kl. 18:44.
Citera
2013-09-26, 18:55
Medlem
Citat:
Beror på...
Vanligast är det de följande:

-Öv Reza , Krp Bahman och Krp Selman till ''Tavazabar'' (eller vilken annan ställe som helst...)
-Uppfattat Sir

Finns ochså andra befälhavare som tilltalar med namner direkt, Men de är normalt grad+namn man tilltalar med.

I IRGC burkar man använda smeknamner eller ''Kod namner'' vanligaste...
Men det beror helt enkelt på befälhavare och vem han talar med, tex. så pratar inte befälhavaren på samma sätt med en Överste i IRGC som en Överste i Islamic republic of Iran navy...

Grad plus efternamn är alltså det vanliga tilltalet? Du skriver "Sir" som tilltal i svaret, hur menar du då? Är det ett persiskt ord, eller menar du att man använder persiskans motsvarighet till engelskans ord "sir"?

Hur är det med gradsystemet då? Jag är alltså intresserad av vad graderna heter på persiska (men transkriberat till romerskt alfabet, tack), och vilka grader de motsvarar enligt svenskt/västerländskt system. Samt förstås en historisk bakgrund. Om du vill bjuda på en länk där det förklaras på svenska eller engelska (norska, danska, tyska eller latin går i nödfall) så fungerar det lika bra som dina egna ord.
Citera
2013-09-26, 19:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Inte samma toofan attackhelikoper, självklart kommer uppdateringar så är den byggd hos oss...
(Det märks alltid när man läser dina inlägg om Iran att vi hämtar saker , uppdaterar/revorerar och sedan lanserar... Men det är inte som du tror)
Hm, jag hade egentligen lite mer detaljfrågor som jag trodde du skulle kunna svara på. Kan du inte det så är det nog de gamla amerikanska helikoptrarna i alla fall.
Citera
2013-09-26, 22:41
Bannlyst
Antar att 1600 stridsvagnar används i reservstyrkan och 2000 i första styrkan.

Tycker jag vet det här.
Citera
2013-09-27, 15:56
Bannlyst
Citat:
Grad plus efternamn är alltså det vanliga tilltalet? Du skriver "Sir" som tilltal i svaret, hur menar du då? Är det ett persiskt ord, eller menar du att man använder persiskans motsvarighet till engelskans ord "sir"?

Hur är det med gradsystemet då? Jag är alltså intresserad av vad graderna heter på persiska (men transkriberat till romerskt alfabet, tack), och vilka grader de motsvarar enligt svenskt/västerländskt system. Samt förstås en historisk bakgrund. Om du vill bjuda på en länk där det förklaras på svenska eller engelska (norska, danska, tyska eller latin går i nödfall) så fungerar det lika bra som dina egna ord.

Jag menar med ordet ''Sir'' denna ordets betydelse på persiska och en ett persiskt ord som är ''Sir''.

Angående graderna så kan du se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rank_insignia_of_the_Iranian_military

(Här syns gradsnamn på persiska och motsvarande/betydelse på engelska)

Sen tror jag inte att graderna har riktig stor historisk betydelse och gradsystemet liknar mycket vad vi hade under ''Shah-tiden (1979-)'' som var då inspirerad av graderna i västtyskland , USA och andra västländiska länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in