Citat:
Ursprungligen postat av
IRI
Hej.
Jag har hört information om att IRGC ska göra stora vapen inköp under 2014-2015.
Vapen inköp blir för Flygvapnet och Air defence force.
...
Jag tror att de blir tidigare misslyckats kontraker om Sukhoi Su-30 , S-300 och Jf-17 Thunder som kommer återupptas.
Det finns ochså prat om att Rouhani vill gå till gamla vänskap med USA innan 1979 men jag tror inte expert rådet och/eller ali Khamenei skulle låta sånt.
Man ska vara bra korkad för att tro att relationerna i nuläget eller den nära framtiden kommer att gå tillbaka till den pre-islamistiska eran mellan Iran och USA.
Vad det handlar om är att ledare både i USA och Iran inser att de båda har allt att vinna på att inleda ett försiktigt samarbete.
Iran får utveckla fredlig kärnkraft utan risk för missilregn från USA och kanske tom teknologiskt/vetenskapligt utbyte. USA får en stabil och förhållandevis stark samarbetspartner i regionen, dels för att hejda rysk och kinesisk expansion i området och dels för den iranska oljan.
I ett längre perspektiv kommer banden mellan de både såklart stärkas, inte minst när iranierna slänger av sig den medeltida islamism som tillåtits att förstöra deras land under så lång tid.
Men just nu är vi bara på den nivån att de båda ledarna kan samtala utan att mordhota varandra.