Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Du har fel ingångsvärde i din argumentation.
UD:s ingång baserad på svenska lagar och regler är att den som inte är i nöd ska fixa sin hemresa på egen hand. I det perspektivet finns det inga skäl för UD att ordna evakueringsflyg eller andra trandporter. Det är en sak mellan resenärer, flygbolag och i vissa fall försäkringsbolag, i den mån en resa öht varit bokad.
När du jämför med andra länder borde du vara tydlig med hur de ländernas lagstiftning ser ut vad gäller statens skyldigheter.
EU chartrar inte flygplan för evakuering, man kan bidra med pengar.
DN
Det finns svenska medborgare som flugits ut på detta vis.
Det blir ett politiskt problem vare sig lagar och regler. Annars skulle regeringen inte gjort ett skit. Det har inte göra med vad som juridiskt rätt, moraliskt rätt utan att det är ett politiskt problem. Nu börjar tidningarna skriva om alla som sitter fast i Thailand.
Du kan skrika dig blå om lagar och regler. Det får vika undan när folk överöser UD med frågor och krav. Om nu Hilda dör på sin semester för att inte kunde komma hem så kommer det bli ett jävla liv. Du kan stå där med din lagbok - folk bryr sig inte. Vill det sig illa, om svenskar dör, så kommer kravet komma att utrikesministern ska avgå. Och det dummaste hon kan göra då är att glappa om svenska lagar och regler.
Personligen tycker jag folk ska vara lite bättre på att planera för problem när de reser. Men i detta fall klarade inte ens UD att göra det. Och svenskar i Iran får skylla sig själva. Jag har själv rest i flera länder som man inte borde åka till. Jag räknade inte då med svensk hjälp. Jag hade alltid exitstrategier.