2026-03-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan i stort välja i vilket land man vill vara medborgare, i Sverige fungerar det på ett sätt i andra länder på annat vis. Således är denna whatabout-argumentation irrelevant ickeargumentation i det konkreta fallet.

Svenska medborgare har inte rätt till gratis hemresor på statens bekostnad, det är något man som resenär bör vara medveten om innan man bokar en resa.

Vill man ha en annan ordning kan man opinionsbilda för det, att kritisera UD är inte rätt väg eller ens relevant.

Sweden Abroad(UD)

Kommunikationen med UD personal må upplevas som dålig men informationen myndigheten ger om resor, rättigheter, skyldigheter och mycket annat kopplat till utlandsresor är tydlig och lättillgänglig genom flera kanaler.

Kritiken mot UD blottar en naivitet, okunskap och brist på eget ansvarstagande.

Inte alls jag har arbetat med ambassader och såg fiaskot på nära håll under tsunamin. Dessutom har jag fått ursäkter flera gånger av UD då personal på ambassaderna agerat felaktigt för de har inte förstått svensk förvaltningslag.

Att svenska medborgare inte har rätt till det, men det har man i andra länder blir ett problem för regeringen vare sig de vill eller inte. De riskerar att förlora röster och nästa val om det är jämnt.

Och nej du kan inte bli medborgare i vilket land du vill. Så sluta hitta på.
Citera
2026-03-07, 10:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast ingen (utanför MÖ där luftrummet är stängt) MÅSTE ju stanna, det går alldeles utmärkt att ta sig hem via en annan rutt och har mig veterligen gjort sedan dag 1 av kriget.

Dyrt? Ja men då får man väl ta av nästa års resekassa?

Media hade ett reportage häromdagen om en föredömlig svensk kvinna och hennes minderåriga son. De fattade snabbt vad de behövde göra för att ta sig hem, typ letade flygbiljetter dygnet runt och tog sig sedan till Riyadh eller Muscat på egen hand och kom på så vis hem.

Hon tog ansvar för sin situation.
Citera
2026-03-07, 10:20
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte alls jag har arbetat med ambassader och såg fiaskot på nära håll under tsunamin. Dessutom har jag fått ursäkter flera gånger av UD då personal på ambassaderna agerat felaktigt för de har inte förstått svensk förvaltningslag.

Att svenska medborgare inte har rätt till det, men det har man i andra länder blir ett problem för regeringen vare sig de vill eller inte. De riskerar att förlora röster och nästa val om det är jämnt.

Hur kan ni ens jämföra detta med Tsunamin?
Det var en jordbävning.

Detta beror alltså på att landet de åkt till har attackerat ett annat land militärt, typ som när ryska trupper attackerade Ukraina från Belarus.

Varför klagar de inte på arabstaten de är i?
För att det är förbjudet kanske?
Citera
2026-03-07, 10:27
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det är en politisk diskussion och man kan opinionsbilda för en annan ordning.

UD arbetar efter svensk lag och ordning och har inte med Tidöregeringens valresultat att göra.

Jag har inte påstått att man kan bli medborgare i vilket land man vill, förvräng inte vad jag skriver. Syftet var att förmedla att är man svensk medborgare gäller svensk lag och ordning. Passar det inte så flytta.
Citera
2026-03-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Hur kan ni ens jämföra detta med Tsunamin?
Det var en jordbävning.

Detta beror alltså på att landet de åkt till har attackerat ett annat land militärt, typ som när ryska trupper attackerade Ukraina från Belarus.

Varför klagar de inte på arabstaten de är i?
För att det är förbjudet kanske?

Det blir ett problem för regeringen. Även om man tycker de har rätt. Grundproblemet var UD inte hade varnat folk att åka. Sen ser det inte bra ut för regeringen när andra länder agerar snabbare och gör det free of charge. Sverige har bland de högsta skatterna i världen. Då vill medborgarna få ut något av det när de behöver hjälp.

Svenska UD är sena på agera. De var sena under tsunamin. Det var en shitshow jmf med flera andra länder och de är sena nu. Och kan fattiga länder göra det gratis så tänker nog många att svenska staten kan göra det gratis också.

Det innebär vare sig de har rätt eller fel att de riskerar röster för regeringen i höst och på marginalen förlora valet.
Citera
2026-03-07, 10:50
Medlem
Citat:
Det är en politisk diskussion och man kan opinionsbilda för en annan ordning.

UD arbetar efter svensk lag och ordning och har inte med Tidöregeringens valresultat att göra.

Jag har inte påstått att man kan bli medborgare i vilket land man vill, förvräng inte vad jag skriver. Syftet var att förmedla att är man svensk medborgare gäller svensk lag och ordning. Passar det inte så flytta.

Helt korrekt men det tar fortfarande inte bort problemet för regeringen. Det är ju därför de agerar. Det är också löjligt med att säga passar det inte så flytta. (Jag har själv använt det argumentet och vet hur löjligt det är). För de flesta är det inte så lätt att flytta

Regeringen borde agerat snabbare. UK började planera att ta hem 200 000 personer.

Jag garanterar att regeringen kommer vara sura om de förlorar valet och hade nog gärna sett att UD hade agerat snabbare.
Citera
2026-03-07, 11:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det blir ett problem för regeringen. Även om man tycker de har rätt. Grundproblemet var UD inte hade varnat folk att åka. Sen ser det inte bra ut för regeringen när andra länder agerar snabbare och gör det free of charge. Sverige har bland de högsta skatterna i världen. Då vill medborgarna få ut något av det när de behöver hjälp.

Svenska UD är sena på agera. De var sena under tsunamin. Det var en shitshow jmf med flera andra länder och de är sena nu. Och kan fattiga länder göra det gratis så tänker nog många att svenska staten kan göra det gratis också.

Det innebär vare sig de har rätt eller fel att de riskerar röster för regeringen i höst och på marginalen förlora valet.

Det är inget problem om Regeringen och UD är tydliga med att man följer svensk lag och regelverk samt förklarar varför man gör som man gör, och det har de gjort.

En resenärer som inte är i nöd ska ordna sin hemresa på egen hand.

Att de flygbolag som de bokat har ställt in sina avgångar är en sak mellan kund, flygbolag och i vissa fall försäkringsbolag, inte UD.

Tsunamin var en naturkatastrof med folk i nöd, kan inte jämföras med att sitta säkert på ett hotell med tillgång till allt livsnödvändigt inklusive sjukvård och mediciner.
Citera
2026-03-07, 11:04
Medlem
Citat:
Det är inget problem om Regeringen och UD är tydliga med att man följer svensk lag och regelverk samt förklarar varför man gör som man gör, och det har de gjort.

En resenärer som inte är i nöd ska ordna sin hemresa på egen hand.

Att de flygbolag som de bokat har ställt in sina avgångar är en sak mellan kund, flygbolag och i vissa fall försäkringsbolag, inte UD.

Tsunamin var en naturkatastrof med folk i nöd, kan inte jämföras med att sitta säkert på ett hotell med tillgång till allt livsnödvändigt inklusive sjukvård och mediciner.

Jo det riskerar bli ett politiskt problem. Beviset är att man agerar och hjälper folk.
Citera
2026-03-07, 11:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo det riskerar bli ett politiskt problem. Beviset är att man agerar och hjälper folk.

Att UD chartrat ett plan för att mot betalning flyga hem särskilt utsatta är inte ett bevis för det.

Du utgår ifrån att en majoritet resonerar som du och är kritiska till UD agerande.

Jag tror faktiskt att de allra flesta tycker att de gnälliga resenärerna och dess påhejare gör sig till åtlöje som de okunniga och naiva människor de faktiskt är.
Citera
2026-03-07, 11:18
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Nya idioter som skämmer ut sig i pressen:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/svenska-paret-ar-kvar-i-dubai/

Fattar de inte att de skämmer ut sig och svenskar när de sitter i en diktatur där kritik mot regimen är förbjuden och klagar på Sverige? Skatten klagar de också på!
Det här paret tycker det blir krångligt att ta sig till Saudi eller Oman. Men hjälp det ska de ha då de betalar skatt.
Vad är det då de syftar på för hjälp.

Han är väl på hemmaplan och borde kunna klara sig ett tag.
Citera
2026-03-07, 11:18
Medlem
Citat:
Att UD chartrat ett plan för att mot betalning flyga hem särskilt utsatta är inte ett bevis för det.

Du utgår ifrån att en majoritet resonerar som du och är kritiska till UD agerande.

Jag tror faktiskt att de allra flesta tycker att de gnälliga resenärerna och dess påhejare gör sig till åtlöje som de okunniga och naiva människor de faktiskt är.

Jag tycker bara Sverige kan vara först på agera inte vara sist.

Vad är ett chartrat plan och nedskickat en expert grupp bevis för. Att svenska regeringen slösar tid eller faktiskt hjälper? Om ett plan inte bevis då kan de chartra fler då det inte är bevis för hjälp.

Även USA är naiva när de säger till sina medborgare att evakuera på egen hand från en krigszon. Sen ändrade man sig när man fattade att från en krigszon är det svårt att ta sig i från om det är krig speciellt när alla turister och expats vill åka samtidigt. Och det är lika varje gång. Vilken fåntratt som helst kan fatta att det blir kaos. EU har till med en möjlighet att hjälpa om ett medlemsland frågar. Flera länder har fått hjälp. Så du har indirekt betalat för slovaker och Italienare.

Det är som att regeringar och UD inte förstår hur transporter och logistik fungerar.
Citera
2026-03-07, 11:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tycker bara Sverige kan vara först på agera inte vara sist.

Vad är ett chartrat plan och nedskickat en expert grupp bevis för. Att svenska regeringen slösar tid eller faktiskt hjälper? Om ett plan inte bevis då kan de chartra fler då det inte är bevis för hjälp.

Även USA är naiva när de säger till sina medborgare att evakuera på egen hand från en krigszon. Sen ändrade man sig när man fattade att från en krigszon är det svårt att ta sig i från om det är krig speciellt när alla turister och expats vill åka samtidigt. Och det är lika varje gång. Vilken fåntratt som helst kan fatta att det blir kaos. EU har till med en möjlighet att hjälpa om ett medlemsland frågar. Flera länder har fått hjälp. Så du har indirekt betalat för slovaker och Italienare.

Det är som att regeringar och UD inte förstår hur transporter och logistik fungerar.

Du har fel ingångsvärde i din argumentation.

UD:s ingång baserad på svenska lagar och regler är att den som inte är i nöd ska fixa sin hemresa på egen hand. I det perspektivet finns det inga skäl för UD att ordna evakueringsflyg eller andra trandporter. Det är en sak mellan resenärer, flygbolag och i vissa fall försäkringsbolag, i den mån en resa öht varit bokad.

När du jämför med andra länder borde du vara tydlig med hur de ländernas lagstiftning ser ut vad gäller statens skyldigheter.

EU chartrar inte flygplan för evakuering, man kan bidra med pengar.

DN

Citat:
Krismekanismen innebär att EU ersätter medlemslandet upp till 75 procent av transportkostnaderna, under förutsättning att 30 procent av platserna görs tillgängliga för medborgare från andra EU-länder.

Det finns svenska medborgare som flugits ut på detta vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in