2026-03-06, 18:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Nej det är faktiskt fullständigt bisarrt.

Visst är det? "Rika får följa med tillbaka hem, fattiga skiter vi i"?!!
Citera
2026-03-06, 18:59
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Vad sysslar regeringen med? Riktigt tattarbeteende din swishbetalning är en biljett?…

Just sånna här grejer ska staten bekosta, och vet ni varför? Av ren princip, kan staten skamlöst ta betalt för två vuxna arbetande människor som bor under samma tak för ””public service”” men tittar på samma tv-skärm så kan dom fan i mig bekosta evakuering av svenska utomlands som undanflytt den skattetyngda vardagen med sol 1-2 veckor på ett år. Man är så jävla duktig på att skinna Svensson på diverse skatter, elpriser fan och hans moster sen skiter man i sina medborgare.

Vakna upp för fan och se verkligheten i ögonen staten har inga pengar för våra politiker har delat ut skiten till sina vänner i andra länder!!!!!
Citera
2026-03-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst, men inte OMEDELBART, som villkor för att få följa med evakueringsplanet! Det är väl självklart att säkerheten går först, att man evakuerar ALLA - och sedan efteråt får man reglera detta med pengarna, om nödvändigt med hjälp av Kronofogdemyndigheten. Men first things first... Jag hade aldrig trott att Sverige skulle agera så här!

Japp, svensk lag innebär att resenärer själva ansvarar för kostnader vid evakuering, vilket kan kännas orättvist i krissituationer.
Citera
2026-03-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Vad sysslar regeringen med? Riktigt tattarbeteende din swishbetalning är en biljett?…

Just sånna här grejer ska staten bekosta, och vet ni varför? Av ren princip, kan staten skamlöst ta betalt för två vuxna arbetande människor som bor under samma tak för ””public service”” men tittar på samma tv-skärm så kan dom fan i mig bekosta evakuering av svenska utomlands som undanflytt den skattetyngda vardagen med sol 1-2 veckor på ett år. Man är så jävla duktig på att skinna Svensson på diverse skatter, elpriser fan och hans moster sen skiter man i sina medborgare.

Vakna upp för fan och se verkligheten i ögonen staten har inga pengar för våra politiker har delat ut skiten till sina vänner i andra länder!!!!!

Känns som fel regering att kräva frikostighet och bidrag till hemresa
Citera
2026-03-06, 19:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, svensk lag innebär att resenärer själva ansvarar för kostnader vid evakuering, vilket kan kännas orättvist i krissituationer.

Läste du vad jag skrev, eller? Jag är OK med att de evakuerade svenskarna ansvarar för kostnaderna själva, men om de kan betala hela beloppet omedelbart eller inte, kan inte vara avgörande för om de ska lämnas kvar på en farlig plats eller få följa med hem. Utan detta måste i så fall regleras i efterhand, och det finns det goda möjligheter till genom Kronofogdemyndigheten. Tänk även på att det är BARN som drabbas, som inte har BETT om att föräldrarna ska tömma sina bankkonton för "drömsemestern" i Dubai!
Citera
2026-03-06, 19:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Tror att detta är en vanlig Airbus eller Boeing
Knappast en Hercules. Det skulle säkert bli dyrare
Effektivare kostnad per stol, snabbare transport

Jag talar om vad vår förra försvarsminister Hultqvist(S) vill se.
Citera
2026-03-06, 19:41
Medlem
Bourbons avatar
Någon som hört om det gått bra med E-type? Vi är flera som är oroliga.
Citera
2026-03-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Läste du vad jag skrev, eller? Jag är OK med att de evakuerade svenskarna ansvarar för kostnaderna själva, men om de kan betala hela beloppet omedelbart eller inte, kan inte vara avgörande för om de ska lämnas kvar på en farlig plats eller få följa med hem. Utan detta måste i så fall regleras i efterhand, och det finns det goda möjligheter till genom Kronofogdemyndigheten. Tänk även på att det är BARN som drabbas, som inte har BETT om att föräldrarna ska tömma sina bankkonton för "drömsemestern" i Dubai!

Japp, barns säkerhet väger tyngre än föräldrarnas omedelbara betalningsförmåga och evakuering vid verklig fara ska aldrig stoppas av att de inte kan Swisha på plats. Kostnaden kan regleras i efterhand via reseförsäkring eller Kronofogden.
Citera
2026-03-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bourbon
Någon som hört om det gått bra med E-type? Vi är flera som är oroliga.
Buffén på Dubai Grand Hotel var en utmaning men hen tog sig igenom både den och taxfreen och är nu åter på hemmaplan.
Citera
2026-03-06, 19:54
Medlem
Fastnade i Bangkok under kravallerna 2008 och fick ta mig hem på egen hand därifrån. Inget jävla tjafs om att ” någon annan ” skulle lösa problemet. Lösningar finns alltid.
Citera
2026-03-06, 19:57
Medlem
BombaySaphires avatar
Nyss var det en strandsatt dåre på Rapport som föreslog att militärplan skulle flygas ner för att hämta hem dem.

https://www.svtplay.se/video/jEqqZkV/rapport/ikvall-19-30
Citera
2026-03-06, 20:06
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nyss var det en strandsatt dåre på Rapport som föreslog att militärplan skulle flygas ner för att hämta hem dem.

https://www.svtplay.se/video/jEqqZkV/rapport/ikvall-19-30

Dags då att skicka ner militärer för att visa dem hur man försvarar sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in