Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-09, 18:09
  #1
Medlem
SinCitys avatar
Tjena!

Hur är reglerna gällande hantverkare och deras rätt att gå in med huvudnyckel? De får inte gå in utan att jag blivit informerad skriftligen eller på annat sätt eller hur?

Jag kom nämligen hem i fredags och det var något som inte stämde, alla mina kläder låg på golvet och det var stökigare än när jag lämnade lägenheten på morgonen. Dagen innan hade jag fått en budlapp med datumet Måndag 11/9, så långt allt okej. Nu hade de däremot gått in och påbörjat sitt arbete utan att jag blivit informerad och fått chansen att plocka undan personliga saker etc. Dessutom hade de lämnat en sarkastisk lapp där de anmärkte på min städning och att de ville kunna jobba effektivt. Hade de kommit på den utsatta tiden på måndag så hade stället varit klart framkomligt och jag hade möblerat om så de skulle kunna komma fram. Nu låg nytvättade kläder mm på golvet, som inte var städat eftersom jag tänkt göra detta nu i helgen.

Har de begått något lagbrott när de olovandes gick in i lägenheten och påbörjade sitt lortande? Jag tänkte om jag kunde kräva pengar eller något för att jag blir tvungen att tvätta om mina kläder jag hade hängde på tork mm.

Jag använder själv huvudnyckel i mitt yrke ibland, men då är reglerna från min arbetsgivare sådana att jag skall informera lägenhetsinnehavaren minst två dagar i förväg och lämna mitt mobilnummer så de kan ringa mig ifall det inte passar att jag kommer då. Är detta lag eller bara allmän hyffs?

Tacksam för svar så jag kan ge klåparna på moppo "first thing monday"!
Citera
2006-09-09, 18:16
  #2
Medlem
Lössnuss avatar
Chansar på målare
Citera
2006-09-09, 18:18
  #3
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lössnus
Chansar på målare

Helt fel! Kabeltattare!
Citera
2006-09-09, 18:23
  #4
Medlem
SirBerits avatar
Säga till 2 dagar i förväg är nog bara ditt företags policiy. Dock så är alla som har tillgång till huvudnyckel skyldiga att informera lägenhetsinnehavaren om dom ska gå in i lägenheten annars kan det röra sig om olaga intrång (?)

Edit: Informera vicevärden om det ifall du bor i Bostadsrätt annars får du ringa ditt fastighetsbolag & klaga!
Citera
2006-09-09, 18:27
  #5
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirBerit
Säga till 2 dagar i förväg är nog bara ditt företags policiy. Dock så är alla som har tillgång till huvudnyckel skyldiga att informera lägenhetsinnehavaren om dom ska gå in i lägenheten annars kan det röra sig om olaga intrång (?)

Edit: Informera vicevärden om det ifall du bor i Bostadsrätt annars får du ringa ditt fastighetsbolag & klaga!

Ja, men nu är frågan ifall de får gå in innan det datum de satt ut att de skulle gå in. Jag har ju blivit informerad att de skulle gå in i lägenheten, dock inte att de skulle gå in igår utan först på måndag...

Ordförande i Brf är informerad, han sa att det var det datum som stod angivet som gällde. Dock visste denna inte så mkt om lagarna gällande det hela...
Citera
2006-09-09, 18:39
  #6
Medlem
Pellefants avatar
Jag förstod att det rörde sig om en BR. I dessa fall saknas direkta regler om tillträde till lägenhet. Det kan i dessa fall anses som rimligt att bestämmelserna som gäller för hyresrätter skall tillämpas analogt men jag har inget direkt stöd för att så sker i verkligheten eller att en domstol accepterat ett sådant resonemang.

För hyresrätter gäller att tillträde till lägenheten får ske om detta meddelas 30 dagar i förväg eller om det är fråga om något som är av yttersta vikt att det måste åtgärdas innan dess (ex. vattenläcka). Dessa regler gäller dock inte för BR och det är enligt min mening tveksamt om reglerna gäller i dessa fall. Man kan ju alltid falla tillbaka på att hemmet är okränkbart och att det skulle utgöra hemridsbrott att utan din tillåtelse gå in i lägenheten. Ett sådant resonemang är dock att gå för långt då hantverkaren sannolikt saknar uppsåt att begå hemfridsbrott.
Citera
2006-09-09, 19:04
  #7
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Jag förstod att det rörde sig om en BR. I dessa fall saknas direkta regler om tillträde till lägenhet. Det kan i dessa fall anses som rimligt att bestämmelserna som gäller för hyresrätter skall tillämpas analogt men jag har inget direkt stöd för att så sker i verkligheten eller att en domstol accepterat ett sådant resonemang.

För hyresrätter gäller att tillträde till lägenheten får ske om detta meddelas 30 dagar i förväg eller om det är fråga om något som är av yttersta vikt att det måste åtgärdas innan dess (ex. vattenläcka). Dessa regler gäller dock inte för BR och det är enligt min mening tveksamt om reglerna gäller i dessa fall. Man kan ju alltid falla tillbaka på att hemmet är okränkbart och att det skulle utgöra hemridsbrott att utan din tillåtelse gå in i lägenheten. Ett sådant resonemang är dock att gå för långt då hantverkaren sannolikt saknar uppsåt att begå hemfridsbrott.

Jag ska kolla upp vad som står i kontraktet för upphandlingen av tjänsten. Dock har jag för mig att obligatorisk budning skrevs in. Jag sitter med i styrelsen och när vi ska t ex besiktiga lägenheterna så lämnar vi alltid en lapp där datum och ungefärlig tid för besöket angivs, även att vi kommer att gå in med huvudnyckel. Lägenhetsinnehavaren får då chansen att säga nej till tillträde när denne inte är hemma om så är. Det kanske finns inskrivet i stadgarna för BRf:en, men det betvivlar jag. Om inte annat så är det stor brist på respekt och allmän oproffsighet begånget från hantverkarnas sida.
Citera
2006-09-09, 21:17
  #8
Medlem
Jag kan tyvärr inget om lagarna.

Men i min förening så får vi alltid skriva under en fullmakt som ger hantverkarna tillstånd att gå in i lägenheten med huvudnyckel. Denna sätts sedan upp på lägenhetsdörren eller lämnas till vicevärden.

Nu är det iofs en förening som alltid ser till att allt görs extremt korrekt.
Citera
2006-09-10, 12:01
  #9
Medlem
SinCitys avatar
Lite fler svar skulle vara att önska så att jag har något att komma med imorgonbitti när de kommer. Eller tips på var jag kan söka svar...

Hjälp en tillfällig hantverkare att försöka förbättra andra hantverkares beteende. Det är sådana som dessa klåpare som ger branchen extremt dåligt rykte!
Citera
2006-09-10, 14:11
  #10
Medlem
xrizzs avatar
Jag tycker helt klart att du ska polisanmäla!
Att någon har nyckel betyder inte att de får gå in hur som helst. Men IANAL och själv hade jag nog gjort mig olycklig om jag varit i din situation...
Ett annat tips är att sätta in ett tilläggslås och vägra att lämna ut nyckeln, så gör jag själv. Visst, det kan bli lite bökigt i och med att man får se till att vara hemma om man väntar hantverkare, men hellre det än att ha en massa löst folk springande i lägenheten...
Citera
2006-09-10, 14:21
  #11
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Lite fler svar skulle vara att önska så att jag har något att komma med imorgonbitti när de kommer. Eller tips på var jag kan söka svar...

Hjälp en tillfällig hantverkare att försöka förbättra andra hantverkares beteende. Det är sådana som dessa klåpare som ger branchen extremt dåligt rykte!
Jag kikade lite i Bostadsrättslagen och stötte på följande:
6 kap. 13 § Bostadsrättslagen: Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §.
Det kan alltså inte vara fråga om något brott när hantverkare som på bostadsrättsföreningens uppdrag går in i lägenheten. Det saknas bestämmelser om att upplysning skall ske till bostadsrättsinnehavaren. Som jag varit inne på tidigare finns en sådan regel för hyresgäster (12 kap. 19 § Jordabalken om jag minns rätt). Man kan möjligen hävda att föreningen bör ta hänsyn till detta men något lagligt krav finns inte. Begär att styrelsen tar upp det men att vägra tillträde kan du inte.
Citera
2006-09-10, 14:49
  #12
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten
Observera, inte "att ta sig in", är det inte en viss skillnad?
Jag tolkar detta som att du måste släppa in dem, inte att de har rätt att släppa in sig själva hur som helst.
Jag är som sagt inte advokat, och mina erfarenheter av juridik är begränsade till en 10p-kurs i kriminologi och 25 år allmän kverulans...
Jag tycker nog också att det kan vara olaga intrång ändå, tycker inte att lagtexten ger något carte blanche för dessa "företrädare" att springa hur som helst i lägenheterna. I så fall är ju de boende nästan rättslösa?

Borde inte denna fråga ha testats i domstol redan? Prejudikat och sådant där?

(Hade jag bott i bostadsrätt så hade jag ändå satt dit ett eget lås, och sedan lämnat fel nyckel till hyresvärden. Ooopss...ett misstag händer så lätt!)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback