2026-09-01, 10:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet inte varför du återkommer till att kärnvapenbomba Iran när det aldrig har varit på kartan.

Om inte USA eller arabländerna går in med marktrupp kommer Israel antagligen att nukea Iran så fort Irans missiler är färdiga.
Citera
2026-09-01, 10:52
Medlem
Citat:
Om du går tillbaka i tråden så har jag vid upprepade tillfällen redan för ett halvår sen sagt att det inte går att bomba fram en demokrati i Iran och att USA:s invasion absolut inte kommer leda till någon folklig revolution. Folk sa då att jag var dum i huvudet men hittills har jag fått rätt.

Det har sagts gång på gång att krigets huvudmål är att Iran inte skall få ha kärnvapen. Allt annat är bara sidomål. Du verkar inte helt stabil där uppe när du skriver att regimskifte är krigsmålet.
Citera
2026-09-01, 10:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
USA struntar fullständigt i den iranska oppositionen, det har aldrig varit något drivande skäl av betydelse för detta krig, men du och andra neo-cons är korkade nog att gå på den bluffen. Allt Trump gör i den vägen är att han slänger litet retoriska brödsmulor då och då till några oppositionella iranier, men i sak har man inget tungt samarbete med dem. Om USA (rent hypotetiskt) skulle lyckas vräka omkull regeringen i Teheran och störta den islamska republiken, så skulle man i praktiken se till attt få en amerikansk marionett på plats för att administrera landet. Det är vad det handlar om.

USA:s agerande har i praktiken gjort regimen i Teheran ännu hårdare och starkare, man har hjälpt IRGC att flytta fram sina positioner.

Eftersom USA aldrig hade någon trovärdig plan för "making Iran safe for Democracy" så är det ett värdelöst argument att säga att "om du inte är helt för USA:s krig så står du på mullornas sida". För Washington handlar det här kriget mest om att få kontroll över rans väldiga reserver av olja och gas, precis som i Venezuela.
I Venezuela ser ju alla rätt glada ut. Skönt att slippa diktatorn. 80% känner framtidshopp. Spelar då anledningen så stor roll när utgången blir bra?
https://english.elpais.com/international/2026-05-11/venezuela-through-the-polls-venezuelans-trust-chevron-more-than-their-own-president.html#google_vign ette

Det är ju svårt att veta vad Trump tänker och planerar. Men uppenbart att hans första försök var att behålla regimen genom MOU.

Förhoppningsvis har han nu förstått att det inte kommer gå att komma överens med regimen och börjat samarbeta med oppisonella.

Det är ju omöjligt att veta, däremot skapar han uppmärksamhet runt avrättningar och att regimen dödar obeväpnade civila. Det såg ut som om många ville vända det Iranska folket ryggen, men det blir svårt när Trump hela tiden påminner oss om dem.

Det finns ju en anledning till att Iran inte attackerar Israel. Som ser ut att hela tiden prioriterat folkets frigöring.
Citera
2026-09-01, 10:55
Avstängd
Citat:
Det var Trump som gick in för att sabotera avtalet - och ett av hans skäl verkar ha varit att han ville riva upp allting som var förknippat med Obama som president.

jaha. trist att väst körde en tds och inte gick med på det, för de sa ju som jag sa till dig, usa lämnade ju avtalet, så de hade inget eller ja, de gjorde de när det blev för löjligt med irans konstant brott mot NPT, sent ska de TDS efterblivna vakna antar jag....

Citat:

Samma tjafs för hundrade gången, Siktar du på att bli varnad för trams/strunt, personangrepop eller för att spekulera kring andra deltagares möjliga identitet? (som du kanske vet är 1.06 en regel som tillämpas ganska brett)

ledsen att behöva säga det, men jduar är inte supervarelser som lever i en moralisk utopi där allt de tar sig för är mänsklighetens ledstjärna, det är precis som andra, man följer de avtal man ingått, inte de man inte ingått, du behöver altso inte inställa dig för sharia-domstol i de afghanska bergen, oavsett hur mycket kuk du tar.
Citera
2026-09-01, 10:58
Avstängd
Citat:
Om du går tillbaka i tråden så har jag vid upprepade tillfällen redan för ett halvår sen sagt att det inte går att bomba fram en demokrati i Iran och att USA:s invasion absolut inte kommer leda till någon folklig revolution. Folk sa då att jag var dum i huvudet men hittills har jag fått rätt.

de kanske bara konstaterade att du var dum i huvudet?

Citat:

Vet inte varför du återkommer till att kärnvapenbomba Iran när det aldrig har varit på kartan.

du tänker att israel skulle chansa på att nästa misil som iran skickade på en av deras skolor "nog inte har en kärnstridspets" för att iran vägrat bevisa att de upphört med sitt kärnvapenprogram, trots miljarder med pengar kastade på dem av amerikanska presidenter?

inte konstigt att du är dum i huvudet....
Citera
2026-09-01, 11:04
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Vet inte vilken värld du lever i. Trump sa gång på gång att de skulle bomba sönder den iranska regimen så att det iranska folket skulle kunna ta över landet. Att du missat detta är skrattretande.
Så du klarar inte av att ge ett riktigt citat utan du måste förändra det, varför blir man inte förvånad?

”When we are finished, take over your government. It will be yours to take. This will be probably your only chance for generations.”

Alltså inget med bomber att göra. Utan när han är klar. Tycker du att USA är klara eller? Sedan var det en möjlighet han berättade om, inte en anledning till bomberna.

Trump snackar mycket, samt vem vet vad han tänker. Hade Iran tagit chansen med MOU, hade regimen blivit kvar. Men för hur länge?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-01 kl. 11:07.
Citera
2026-09-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jaha. trist att väst körde en tds och inte gick med på det, för de sa ju som jag sa till dig, usa lämnade ju avtalet, så de hade inget eller ja, de gjorde de när det blev för löjligt med irans konstant brott mot NPT, sent ska de TDS efterblivna vakna antar jag...

ledsen att behöva säga det, men jduar är inte supervarelser som lever i en moralisk utopi där allt de tar sig för är mänsklighetens ledstjärna, det är precis som andra, man följer de avtal man ingått, inte de man inte ingått, du behöver altso inte inställa dig för sharia-domstol i de afghanska bergen, oavsett hur mycket kuk du tar.
Bara fortsätt hänga upp billiga halmgubbar för att fäktas mot dem, mannen.

(svar på bägge dina korkade textbitar)

Det är f ö ingen som kräver att judar ska uppträda som några moraliska "övermänniskor", det skulle räcka bra med att israeler/sionister följde samma moraliska måttstockar som de flesta andra. Och då syftar jag med "de flesta andra" INTE på Hezbollah, talibanerna eller något annat nonsenssvar du kan komma med härnäst.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-09-01 kl. 11:19.
Citera
2026-09-01, 11:12
Medlem
Citat:

Det är f ö ingen som kräver att judar ska uppträda som några moraliska "övermänniskor", det skulle räcka bra med att israeler/sionister följde samma moraliska mpåttstockar som de flesta andra. Och då syftar jag med "de flesta andra" INTE på Hezbollah, talibanerna eller något annat nonsenssvar du kan komma med härnäst.

Sånt snömos. Du kan inte ge några exempel på hur andra länder skulle kriga för civilbefolkningen mer skonsamt i Gaza.
Citera
2026-09-01, 11:18
Avstängd
Citat:
Bara fortsätt hänga upp billiga halmgubbar för att fäktas mot dem, mannen.

svårt att hantera verkligheten?

så tragiskt och patetiskt....

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44049532

Citat:
France's Foreign Minister Jean-Yves Le Drian says the Iranian nuclear deal is "not dead" despite US President Donald Trump's decision to withdraw.

Citat:
But Mr Trump argued that the deal was "defective at its core", saying he would pull out and reimpose sanctions.

Other signatories to the nuclear accord say they remain committed to it.

The deal was agreed between Iran and the five permanent members of the UN Security Council - the US, UK, France, China and Russia - plus Germany. It was struck under Mr Trump's predecessor, Barack Obama.

du vet att det där itne är okej enlgit NPT?

Citat:
Iran said it would try to salvage the agreement, but would restart uranium enrichment if it could not.

Citat:

(svar på bägge dina korkade textbitar)y

Det är f ö ingen som kräver att judar ska uppträda som några moraliska "övermänniskor", det skulle räcka bra med att israeler/sionister följde samma moraliska mpåttstockar som de flesta andra. Och då syftar jag med "de flesta andra" INTE på Hezbollah, talibanerna eller något annat nonsenssvar du kan komma med härnäst.

Så att israel inte är medlem i NPT är inte längre ett problem, för du har insett att de inte är övermänskliga gudaliknande varelser som ska tillfredställa alla dina bizzara fantasier? skönt för dig att du inte behöver inställa dig i afghanistan för att ta ditt straff, antar jag...
Citera
2026-09-01, 11:28
Medlem
[
Citat:
Ursprungligen postat av slö
svårt att hantera verkligheten?

så tragiskt och patetiskt....

[url]https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44049532

Så att israel inte är medlem i NPT är inte längre ett problem, för du har insett att de inte är övermänskliga gudaliknande varelser som ska tillfredställa alla dina bizzara fantasier? skönt för dig att du inte behöver inställa dig i afghanistan för att ta ditt straff, antar jag...

Bla bla bla från killen som ständigt suger av Trumps och Bibis kukar (den bilden betyder bara att du får smaka din egen medicin, det är en spegling av din egen hopplöst billiga retorik).

Kom in matchen en minut i stället för att sjtta och hänga upp en massa snurrande mobiler från taket, eller att uppfinna vad du "tror" att andra i tråden hjar för argument.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-09-01 kl. 11:49.
Citera
2026-09-01, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det har sagts gång på gång att krigets huvudmål är att Iran inte skall få ha kärnvapen. Allt annat är bara sidomål. Du verkar inte helt stabil där uppe när du skriver att regimskifte är krigsmålet.

Klassisk efterkonstruktion för att skademinimera. Trump sa gång på gång i början av invasionen att ett av målen med kriget var att störta regimen och bana väg för en folklig revolution.
Citera
2026-09-01, 11:38
Medlem
Citat:
Klassisk efterkonstruktion för att skademinimera. Trump sa gång på gång i början av invasionen att ett av målen med kriget var att störta regimen och bana väg för en folklig revolution.

Nej. Du sitter och fantiserar. USA driver dessutom inte kriget på egen hand. Israels överordnade utrikespolitiska mål är att inga fientliga stater skall tillåtas ha massförstörelsevapen; den så kallade Begindoktrinen. Israel har under 45 års tid agerat utifrån denna doktrin och t ex bombat kärnvapenprogram i både Irak 1981 och Syrien 2007. Samt förstås i Iran 2024/2025, och nu 2026.

Det är häpnadsväckande hur du kan sitta och kalla målet för Israels krigföring i Iran regimförändring, när krigföringen till punkt och pricka uppfyller riktlinjerna i den 45 år gamla Begindoktrinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in