Igår, 14:07
  #28213
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du ställer dig således bakom Iran och dess hantlangare Hamas, Hizbollah och Huthi m fl. Du väljer att baktala och ljuga om den part som har blivit anfallen av dessa satans mördare. Det säger allt som behöver sägas.

Nej. Men det ser ut som det när du på vanligt oärligt manér klipper ut en liten del av resonemanget.
Citera
Igår, 14:10
  #28214
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om det är okej för Israel att bomba Libanon så är det okej för Libanon att bomba Israel.
Om det är okej för israel att bomba Iran så är det okej för Iran att bomba Israel.

Du framlägger två huvudsakliga stöd för en syn som otvetydigt landar i ovanstående slutsatsen:
- att det råder krigstillstånd
- att det inte spelar nån roll hur många "baggar" som dödas när man hämnas nån fiendes attack

Allt jag säger är: okej, men då gäller det förstås BÅDA vägarna.

Du påstår alltså här och nu att du tycker att det är OK att Israel bombar Hizbollah efter att ha klagat över det i hur många inlägg som helst?
Citera
Igår, 14:19
  #28215
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det blir nog en avvägning för USA som fortfarande, och även efter mellanårsvalet, kommer ha politiska representanter finansierade av israellobbyn. jag är också lite inne på att det här är en tillfällig fred.

Säger inte emot, då det är en x-faktor hur stark lobbyn är i amerikansk politik. Det som talar emot det dock, är att Trump och Vance så tydligt börja sälja dealen och med det också mänskliggjort iranierna.

Tror inte dom hade gjort det om det fanns en dold agenda. Om republikanerna blir vingklippta i midterms så kan det förändra läget dock, för finns en del israeliska förespåkare även i demokraterna, Schumer och Schiff etc.

Citat:
om inte, kommer israel rikta in sig på ett nytt territorium, högst sannolikt västbanken. nåt svepskäl sen är det full etnisk rensning. de kan i vart fall inte stanna upp

Problemet är att de interna stridigheterna inte verkar räcka för att stimulera ekonomin. Det behövs en utomstående fiende också, och den funktionen fyller Turkiet perfekt.

Iran 2.0, antagligen utan amerikansk hjälp dock.
Citera
Igår, 14:23
  #28216
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du påstår alltså här och nu att du tycker att det är OK att Israel bombar Hizbollah efter att ha klagat över det i hur många inlägg som helst?

Skit i vad andra påstår hela tiden. Det är bara förvrängande summeringar i alla fall.

Uttryck vad du vill ha sagt istället. Att ständigt kritisera men aldrig komma med något eget är typiskt hasbara.

"Stämmer det att det kommer 1000 tyska bögar?
"Det är oklart"
"Jasså? Så du menar att det skulle kunna komma upp emot 10 000 tyska bögar!!??"
Citera
Igår, 14:42
  #28217
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du påstår alltså här och nu att du tycker att det är OK att Israel bombar Hizbollah efter att ha klagat över det i hur många inlägg som helst?

Nu är det inte fråga om mig, utan om DINA påståenden.

Det är du som hävdar att det är OK för Israel att bomba Libanon, och då måste det, rent logiskt, vara ok för Libanon att bomba Israel. Samma för Iran, samma för precis alla, också för Långbortistan och Fjärranland. Inga länder har några som helst specialregler.

Så då finns det två alternativ, antingen får de bomba varandra (det bruikar kallas "krig") eller så får de låta bli att bomba varandra (det brukar kallas "fred"). Vapenstillestånd har helt tydligt gått ur tiden, eftersom den nya tolkningen är att då får man bomba varandra "litet".

Det är också du som påstår att det råder krigstillstånd, vilket i så fall innebär att det är ok att bomba varandra. Det är förstås aldrig ok att bomba eller angripa civila, det finns andra regler för det. Men det är en annan fråga.

Om man följer din logik (utan att säga nåt om "rätt" eller "fel") så är det alltså ok för Israel att angripa Iran. Det behövs ingen förvarning, för länderna är (rent formellt) i krig. Men då är det förstås lika ok för Iran att utan förvarning angripa Israel. Utgående från samma grundläggande motivering.

Det enda du behöver göra är svara ungefär "ja, det är precis lika ok för Iran att bomba Israel som det är för Israel att bomba Iran [eftersom länderna formellt är i krig]". Det är allt du behöver göra, för att visa att du klarar av att tänka objektivt och logiskt. Klarar du det?
Citera
Igår, 14:56
  #28218
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nu är det inte fråga om mig, utan om DINA påståenden.

Det är du som hävdar att det är OK för Israel att bomba Libanon, och då måste det, rent logiskt, vara ok för Libanon att bomba Israel.

Men Hizbollah bombar ju Israel, så vad fan gnäller du om?
Citera
Igår, 15:03
  #28219
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nu är det inte fråga om mig, utan om DINA påståenden.

...

Det enda du behöver göra är svara ungefär "ja, det är precis lika ok för Iran att bomba Israel som det är för Israel att bomba Iran [eftersom länderna formellt är i krig]". Det är allt du behöver göra, för att visa att du klarar av att tänka objektivt och logiskt. Klarar du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men Hizbollah bombar ju Israel, så vad fan gnäller du om?

Det är inte fråga om mig, utan om dig.

Du klarar inte ens av en så enkel och objektiv sak som att det som gäller för Israel också gäller för "Israels fiender" och vice versa, inte sant?

Du representerar "renodlad sionism" i tråden, och nu är frågan inte vad jag tycker eller om Hizbollah bombar Israel, utan om du som sionist anser att samma regler och samma logiska bedömning gäller alla stridande parter, eller om du anser att Israel har egna speciella rättigheter som andra inte har.

Och visst, fortsätt att slingra dig. Det är ju ett klart och tydligt svar det med...
Citera
Igår, 15:07
  #28220
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är inte fråga om mig, utan om dig.

Du klarar inte ens av en så enkel och objektiv sak som att det som gäller för Israel också gäller för "Israels fiender" och vice versa, inte sant?

LIBANON har rätt att använda militärt våld mot Israel enligt Genevekonventionen ja, inte Hizbollah eftersom Hizbollah inte är en statsknuten militär. Men du har många gånger skrivit att Israels krig i Libanon är olagligt. Nu skriver du att det inte är det. Det är jävligt svårt att hänga med nu.
Citera
Igår, 15:11
  #28221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tror att fler röstar på dem om fler israeler dör i krig?

Har dårhögern gått tillbaka nämnvärt eller bara befäst sig själva i Israelisk politik genom åren?

Och sluta gråthyckla om att åtta biljoner Israeler dör varje gång Hizbollah skjuter en raket över gränsen.
Citera
Igår, 15:14
  #28222
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Har dårhögern gått tillbaka nämnvärt eller bara befäst sig själva i Israelisk politik genom åren?

Den har inte gått fram nej. Anledningen att Netanyahu sitter vid makten är att det är för låg spärr för att komma in i Knesset, d.v.s det finns för många småpartier och folk i Israel röstar höger när orcherna slår på krigstrumman för de kommer ihåg vad som händer annars.
Citera
Igår, 15:20
  #28223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Tycker det låter osannolikt. Inte för att dom inte har det i sig, utan för atr det finns så oerhört lite för Trump och USA att vinna på det.

Vad skulle vara det önskade utfallet av nästa omgång tänker du? Hur troligt skulle det vara att få till det utfallet?

Hade köpt argumentet om allt detta fortfarande skedde på ideologiska grunder, men nu är det realpolitik och verkliga konsekvenser som styr agerandet.

Trump skiter i vad som är bra för det amerikanska folket. De har ingen talan. När Bush höll på som värst på 2000-talet så sket han i opinionen (som han bara hade med sig ett kort tag efter elfte September) också. Folk har dåligt minne. Folk var minst lika kritiska mot Israel då som nu. Folk tror bara att det har blivit mer av den varan idag bara för att bilden förstärks utav sociala mer idag.

Den enda anledningen han avbröt kriget nu är att de strategiska oljereserverna börjat sina. Så nu kör han en massa teater medans han står vid pumpen och försöker tanka. Det är vad som pågår.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Bifalles. Israel kommer absolut börja ögna mot Turkiet. Dom är nästa man till rakning för mellanösterns militärindustriella komplex.

Tror den kan bli tuff dock. Turkarna är väldigt speciella i sitt mindset. En sällsynt förmåga att kunna slå av hjärnan och gå in helt i våldet.

Finns en anledning till att så få inresta huliganer mopsar upp sig i Istanbul exempelvis.

Om Israel ger sig på Turkiet (eller provocerar Turkiet till att ge sig på dem) så är det för att upplösa NATO. Det är det mest väsentliga som kommer ske i ett sådant scenario. Vare sig Turkiet självmant lämnar NATO eller blir utsparkade. USA kommer få grav schizofreni av ett krig mellan Israel och Turkiet men kommer välja att stödja Israel i slutändan.
Citera
Igår, 15:21
  #28224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Problemet är att de interna stridigheterna inte verkar räcka för att stimulera ekonomin. Det behövs en utomstående fiende också, och den funktionen fyller Turkiet perfekt.

Iran 2.0, antagligen utan amerikansk hjälp dock.

Jag har sagt det förr och jag behöver säga det igen (gång på gång): Du kan inte något alls om det du skriver om.

Israels ekonomi stimuleras inte av nya krig eftersom israelerna är som folk är mest och slutar konsumera vid oroligheter. Således backade ekonomin stort både när Hamas invaderade Israel 2023 och när Iran startade krig mot Israel 2026.

Jag är storligen imponerad över med vilken säkerhet du spyr upp dina ihopfantiserade åsikter och påhittade fakta. Du är en god parhäst till turkiske nyfascisten Gråa vargarna, som ju agerar på samma sätt: skriver stora sjok text med avsevärd självsäkerhet men utan grund i fakta utan baserat på fria fantasier med målet att baktala Israel.
__________________
Senast redigerad av Petronius Igår kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in