2026-02-24, 02:21
Medlem
Ilimitados avatar
Ska sägas att många människor är som botar också. Noll egen tanke och bara en upprapning av en systematisk tankegång. Man mår illa av det.
Citera
2026-02-24, 02:48
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Ska sägas att många människor är som botar också. Noll egen tanke och bara en upprapning av en systematisk tankegång. Man mår illa av det.
Det förekommer ju å ena sidan botar som marknadsför produkter, men å andra sidan missbrukar en del botar läsarnas godtrogenhet. Vill du att jag skapar en mind-map över olika sorters botar och deras vanligaste användningsområden?
Citera
2026-02-24, 03:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det kryllar ju av bottar på flashback. Efter ett tag med bottar på andra forum så har jag lärt mig att känna igen den type av text de producerar och det är mängder med relativt nyreggade konton som har massor med inlägg som är uppenbara textrobotar. En textrobot producerar text utan tanke och det är på det viset man känner igen dem. Det är ingen där.

Nej, det kryllar inte av botar på Flashback. Däremot så kryllar det av användare som googlar och får sin "kunskap" via Googles "AI-översikt". Därav att du tycker dig känna igen typ av text och/eller ordval.

Sökmotorn har blivit i det närmaste värdelös och svaren är dessutom färgade utifrån "värdegrund" och politiskt hemvist.

Även bl.a. journalister går den genvägen i brist på egen förmåga. Därav textvägg utan tanke. Dock, rätt använd ett bra komplement.
Citera
2026-02-24, 05:31
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Det kryllar ju av bottar på flashback. Efter ett tag med bottar på andra forum så har jag lärt mig att känna igen den type av text de producerar och det är mängder med relativt nyreggade konton som har massor med inlägg som är uppenbara textrobotar. En textrobot producerar text utan tanke och det är på det viset man känner igen dem. Det är ingen där.

Det går inte att driva en BBS idag utan en captcha som håller borta bottar. Har flashback någon plan på att införa en captcha, eller är iden att låta forumet dö botdöden?
Peka ut ett par stycken… eller ens en.
Citera
2026-02-24, 05:42
Medlem
Jag tycker nog det är ett större problem att ett flertal användare med mundiarré beter sig som bottar. Och att många av dem kör på som rena mobbare och hatare dessutom.

Tycker det verkar vara nerlusat med såna i de flesta avdelningar även om jag själv bara rör mig i ett fåtal. Vete fan om dom är betalda eller om dom bara älskar det dom gör, eller kanske både och.
Men jag tror denna typen av proffsanvändare är ett större hot än botar, mot det som en gång var ett vettigt diskussionsforum.

EDIT: Förresten ungefär 2/3 av modsen jag har haft kontakt med verkar köra samma makt-robotstil, så det är kanske inte så konstigt att forumet blir därefter heller. För det är knappast någon idé att försöka diskutera med makt- och mobbningsfixerade robotar. Oavsett om dom är användare eller moderatorer.
Senast redigerad av busy-signal 2026-02-24 kl. 05:46.
Citera
2026-02-24, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Det är mycket sorgligt.

Tyvärr ligger det i farans riktning att detta blir slutet för Flashback.

AI-drivna botar är sluga.
Det kommer kräva ett REJÄLT grepp för att lösa problemet.

Ett led i detta är att se på konton skapade efter ett visst datum och helt enkelt göra det krångligare för dem att alls posta.

Många många ggr tycker jag trådar blir helt oläsliga när de berör världspolitiken.

Medans andra subforum kan vara helt opåverkade av botar. Det känns.

Samma problematik i Facebooks grupper och på Reddit. Så jävla irriterande att se folk på Facebook diskutera med "intelligentäppelpaj285" och så är det uppenbart en bot?! Eller att se botar snacka med varandra, bara floskler, haha.
Citera
2026-02-24, 06:06
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Det är mycket allvarligare än vad du tror. Det formligen kryllar av dem. De har varit här i flera år, under corona så postade de oavbrutet om hur viktigt det var att vaccinera sig, efter att Ryssland anföll Ukraina så flippade de över en natt till att hata Putin. För skojs skull så beslöt jag mig för något år sedan att kolla upp vad som hänt med en av de mest uppenbara bottarna, en Goshawk någonting, men den hade gått och blivit raderad. Inte bannlyst. Raderad. Den botten körde på amerikanbaserad träning och använde någon form av automatisk översättningstjänst för att läsa och skriva inlägg. De bottar jag ser idag är lokalanpassade och går på svensk träning.

Det är uppenbart att det finns ett medvetande om problemet, men det enda som verkligen fungerar, captcha och filtrerandet eller bannandet av inlägg från IP som kommer från t.ex amazons eller microsofts datacenter, det görs inte. För att bekämpa bottar är shadowbanning det bästa sättet eftersom det tar ett tag innan deras ägare upptäcker att de är shadowbannade för botten genererar inte en felkod.

Alla bottar producerar inte vinklad text. En del bottar är bara till för att förstöra genom att producera hjärndöda skitinlägg. De här är svåra att skilja från normala användare med IQ 80.

Problemet är att 50% av befolkningen är som bottar. Programmerade av massmedia.
Citera
2026-02-24, 06:34
Medlem
Tror jag inte på.

Om det var botar så hade inte så många inlägg varit idiotiska, motsägelsefulla och lögnaktiga.
Citera
2026-02-24, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 65535
Tror jag inte på.

Om det var botar så hade inte så många inlägg varit idiotiska, motsägelsefulla och lögnaktiga.

Äh, botar ljuger för varandra hela tiden. Varför skulle ohederlighet vara förbehållet oss människor?
Citera
2026-02-24, 07:42
Medlem
Möjligt att det finns botar här men det vanligaste är nog att kalla någon annan för bot när denne inte håller med i ett resonemang. Efter ett tag så kryllar det av sådana "botar", tycker man.
Den som säger emot mig i detta är en bot..
Citera
2026-02-24, 07:47
Medlem
Citat:
Det är mycket allvarligare än vad du tror. Det formligen kryllar av dem. De har varit här i flera år, under corona så postade de oavbrutet om hur viktigt det var att vaccinera sig, efter att Ryssland anföll Ukraina så flippade de över en natt till att hata Putin. För skojs skull så beslöt jag mig för något år sedan att kolla upp vad som hänt med en av de mest uppenbara bottarna, en Goshawk någonting, men den hade gått och blivit raderad. Inte bannlyst. Raderad. Den botten körde på amerikanbaserad träning och använde någon form av automatisk översättningstjänst för att läsa och skriva inlägg. De bottar jag ser idag är lokalanpassade och går på svensk träning.

Det är uppenbart att det finns ett medvetande om problemet, men det enda som verkligen fungerar, captcha och filtrerandet eller bannandet av inlägg från IP som kommer från t.ex amazons eller microsofts datacenter, det görs inte. För att bekämpa bottar är shadowbanning det bästa sättet eftersom det tar ett tag innan deras ägare upptäcker att de är shadowbannade för botten genererar inte en felkod.

Alla bottar producerar inte vinklad text. En del bottar är bara till för att förstöra genom att producera hjärndöda skitinlägg. De här är svåra att skilja från normala användare med IQ 80.
Jag har ett annat förslag för att reda ut vilka som är äkta människor. Kan du samla ihop er genuina människor i Sveriges land som hejar på Putin och inte tror på virus eller vaccin nånstans, varför inte på bygdegården i Grästorp eller i kyrkan i Västerås, Heliga Guds Moder av Kazan?

Så kan ni ta ett gruppfoto där alla tar ett hopp för att symbolisera världens hopp, Vladimir Vladimirovich Putler. Ni som inte redan gjort det ska sen tatuera in Z på båda ögonlocken. Var inte orolig det gör inte alls så ont som det låter och jag kommer förstås inte att ringa vare sig mentalvården, Must eller GUR.

Sen tycker jag ni ska unna er en fin fest såhär fyra år in av fantastiska framgångar på den speciella tredagars militära operationen. Där i Västerås finns det smuggelsprit och cigg. Ryska luder kan nog Raissa fixa fram men det lär ni ju inte behöva kalla in specifikt, eftersom det ju är just vad ni är själva.
Citera
2026-02-24, 08:05
Medlem
För anonyma forum som Flashback är AI botar ett reellt hot, det finns inte så många verktyg att använda för att hålla dem borta från forumet.

Ett som jag sett ett par gånger är att man inte kan posta så många inlägg i minuten, det hindrar i vart fall att en AI-bot trycker in tiotusentals inlägg i minuten.

Men där finns inte samma hinder mot att en ai-bot skapar många olika konton och sedan växlar mellan kontona för att manipulera diskussionerna i en viss önskad riktning.

I framtiden däremot så kommer human-only forum att överleva tack vare identifiering såsom bankid och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in