2026-02-23, 23:50
Medlem
infidels avatar
Det kryllar ju av bottar på flashback. Efter ett tag med bottar på andra forum så har jag lärt mig att känna igen den type av text de producerar och det är mängder med relativt nyreggade konton som har massor med inlägg som är uppenbara textrobotar. En textrobot producerar text utan tanke och det är på det viset man känner igen dem. Det är ingen där.

Det går inte att driva en BBS idag utan en captcha som håller borta bottar. Har flashback någon plan på att införa en captcha, eller är iden att låta forumet dö botdöden?
Citera
2026-02-23, 23:56
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det kryllar ju av bottar på flashback. Efter ett tag med bottar på andra forum så har jag lärt mig att känna igen den type av text de producerar och det är mängder med relativt nyreggade konton som har massor med inlägg som är uppenbara textrobotar. En textrobot producerar text utan tanke och det är på det viset man känner igen dem. Det är ingen där.

Det går inte att driva en BBS idag utan en captcha som håller borta bottar. Har flashback någon plan på att införa en captcha, eller är iden att låta forumet dö botdöden?

Jag bedömer inte att problemet är så stort, ännu, men ja, det är ett växande bekymmer.
Har du själv något förslag till lösning?
Citera
2026-02-24, 00:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag bedömer inte att problemet är så stort, ännu, men ja, det är ett växande bekymmer.
Bedömer det heller inte som något stort problem. Möjligen att de citerar från AI, men det har jag också gjort vid tillfällen.

Han föreslog ju captcha. Nu är jag inte riktigt hemma på IT säkerhet, men som jag förstått skyddar det även mot DDoS som vi blev utsatta för för någon vecka sedan. Ingen dålig ide, men captcha kostar en slant.
Citera
2026-02-24, 00:05
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Det är mycket allvarligare än vad du tror. Det formligen kryllar av dem. De har varit här i flera år, under corona så postade de oavbrutet om hur viktigt det var att vaccinera sig, efter att Ryssland anföll Ukraina så flippade de över en natt till att hata Putin. För skojs skull så beslöt jag mig för något år sedan att kolla upp vad som hänt med en av de mest uppenbara bottarna, en Goshawk någonting, men den hade gått och blivit raderad. Inte bannlyst. Raderad. Den botten körde på amerikanbaserad träning och använde någon form av automatisk översättningstjänst för att läsa och skriva inlägg. De bottar jag ser idag är lokalanpassade och går på svensk träning.

Det är uppenbart att det finns ett medvetande om problemet, men det enda som verkligen fungerar, captcha och filtrerandet eller bannandet av inlägg från IP som kommer från t.ex amazons eller microsofts datacenter, det görs inte. För att bekämpa bottar är shadowbanning det bästa sättet eftersom det tar ett tag innan deras ägare upptäcker att de är shadowbannade för botten genererar inte en felkod.

Alla bottar producerar inte vinklad text. En del bottar är bara till för att förstöra genom att producera hjärndöda skitinlägg. De här är svåra att skilja från normala användare med IQ 80.
Citera
2026-02-24, 00:17
Medlem
Psykadeliskquentins avatar
Citat:
Det är mycket allvarligare än vad du tror. Det formligen kryllar av dem. De har varit här i flera år, under corona så postade de oavbrutet om hur viktigt det var att vaccinera sig, efter att Ryssland anföll Ukraina så flippade de över en natt till att hata Putin. För skojs skull så beslöt jag mig för något år sedan att kolla upp vad som hänt med en av de mest uppenbara bottarna, en Goshawk någonting, men den hade gått och blivit raderad. Inte bannlyst. Raderad. Den botten körde på amerikanbaserad träning och använde någon form av automatisk översättningstjänst för att läsa och skriva inlägg. De bottar jag ser idag är lokalanpassade och går på svensk träning.

Det är uppenbart att det finns ett medvetande om problemet, men det enda som verkligen fungerar, captcha och filtrerandet eller bannandet av inlägg från IP som kommer från t.ex amazons eller microsofts datacenter, det görs inte. För att bekämpa bottar är shadowbanning det bästa sättet eftersom det tar ett tag innan deras ägare upptäcker att de är shadowbannade för botten genererar inte en felkod.

Alla bottar producerar inte vinklad text. En del bottar är bara till för att förstöra genom att producera hjärndöda skitinlägg. De här är svåra att skilja från normala användare med IQ 80.

Du förlora mig på ” under corona så postade de oavbrutet om hur viktigt det var att vaccinera sig” och ”efter att Ryssland anföll Ukraina så flippade de över en natt till att hata Putin”. Jämför med vad svenskar tyckte under dessa perioder så kan du nog se ett mönster.
Citera
2026-02-24, 00:21
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Gjorde misstaget att ta din trådstart på allvar, men detta inlägg antyder tydligt att detta egentligen hör hemma under "konspirationer och alternativa teorier".
Citera
2026-02-24, 00:24
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykadeliskquentin
Du förlora mig på ” under corona så postade de oavbrutet om hur viktigt det var att vaccinera sig” och ”efter att Ryssland anföll Ukraina så flippade de över en natt till att hata Putin”. Jämför med vad svenskar tyckte under dessa perioder så kan du nog se ett mönster.
Du har en poäng här.

Jag upplever inte problemet med bottar på Flashback som särskilt stort. Det är betydligt värre på Reddit och på Metas plattformar. Den bistra sanningen är nog att det som upplevs som tomma förprogrammerade bottar snarare är den stora majoriteten av det svenska folket. Svenne Banan är inte särskilt klipsk och konsensuskulturen ligger som en våt kvävande filt över alla. Vi uppmanas inte att vara spiken som sticker upp, snarare att vara hammaren som bankar ner den (för att travestera ett japanskt talesätt). Därför kommer gemene mans tagningar på aktuella samhällsfrågor att vara likartad och stämma väl överens med vad staten och massmedia tycker. För det blir minst bråk då, och Svenne ogillar konflikter.
Citera
2026-02-24, 00:30
Medlem
Psykadeliskquentins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du har en poäng här.

Jag upplever inte problemet med bottar på Flashback som särskilt stort. Det är betydligt värre på Reddit och på Metas plattformar. Den bistra sanningen är nog att det som upplevs som tomma förprogrammerade bottar snarare är den stora majoriteten av det svenska folket. Svenne Banan är inte särskilt klipsk och konsensuskulturen ligger som en våt kvävande filt över alla. Vi uppmanas inte att vara spiken som sticker upp, snarare att vara hammaren som bankar ner den (för att travestera ett japanskt talesätt). Därför kommer gemene mans tagningar på aktuella samhällsfrågor att vara likartad och stämma väl överens med vad staten och massmedia tycker. För det blir minst bråk då, och Svenne ogillar konflikter.

Om du inte håller med om en majoritetsåsikt kan du inte dra slutsatsen att resterande svenskar är som tomma bottar. Alla har någon eller några åsikter som skiljer sig från massan. Man tycker olika. Och ja om du har en diskussion med massan som är mot din åsikt kommer du få mycket mothugg. Det är bara ren matematik
Citera
2026-02-24, 00:43
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykadeliskquentin
Om du inte håller med om en majoritetsåsikt kan du inte dra slutsatsen att resterande svenskar är som tomma bottar. Alla har någon eller några åsikter som skiljer sig från massan. Man tycker olika. Och ja om du har en diskussion med massan som är mot din åsikt kommer du få mycket mothugg. Det är bara ren matematik
Såklart, men du missar poängen. Min poäng är att svenska majoritetens åsikt i stort sett alltid stämmer överens med stat och massmedias åsikt. Så är det definitivt inte överallt i världen men här i Europas Nordkorea brukar det vara så. Därför blir det mycket mothugg för den som vågar ströva en bit från flocken. Då är det lätt att som TS tycka att det är en massa bottar överallt när det egentligen bara handlar om människor utan egna åsikter som anpassar sig till det rådande narrativet för att det inte ska bli obehagligt för dem själva.

Kulturkrigen förs alltid mellan en liten klick extremister på båda sidor och sedan anpassar sig den stora tysta massan efter den sida man upplever som starkast. Oftast då den som har stat och massmedia i ryggen. Vad som sedan är sant spelar mindre roll. Det såg vi både med mångkulturen och med Covidsprutorna.

Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Vilken tur då att du är den enda som så smart att du upptäckt det.
För övrigt heter det botar, inte "bottar".
TS stavar det bottar. Jag håller mig till topic (till skillnad från dig).
Citera
2026-02-24, 01:02
Medlem
Kundalinis avatar
Jag uppfattar inte att botar i dagsläget är ett problem. Nyreggade konton som spyr ut meningslösa, lågbegåvade inlägg är däremot ett reellt problem, åtminstone vad gäller i vilken grad man kan uppskatta själva läsandet här.
Citera
2026-02-24, 02:06
Medlem
trillians avatar
Det är mycket sorgligt.

Tyvärr ligger det i farans riktning att detta blir slutet för Flashback.

AI-drivna botar är sluga.
Det kommer kräva ett REJÄLT grepp för att lösa problemet.

Ett led i detta är att se på konton skapade efter ett visst datum och helt enkelt göra det krångligare för dem att alls posta.

Många många ggr tycker jag trådar blir helt oläsliga när de berör världspolitiken.

Medans andra subforum kan vara helt opåverkade av botar. Det känns.
Citera
2026-02-24, 02:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Alltid kul med lite sarkasm.
Tror han är en som har svårt för tuggmotstånd. "kilar du inte min rygg är du en bot"
Annars gillar jag "MissionImpossible2" som tuggmotstånd, typ frukost. Inte alls dåliga inlägg jämt.

Utan motståndare vore det ingen diskussion. Botarna kan dra åt helvete, men de är så få de stör mig inte. Vissa meningsmotståndare älskar jag. Typ Argaancelica. Både rolig och provokativ samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in