Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Jag bedömer inte att problemet är så stort, ännu, men ja, det är ett växande bekymmer.
Har du själv något förslag till lösning?
Det är mycket allvarligare än vad du tror. Det formligen kryllar av dem. De har varit här i flera år, under corona så postade de oavbrutet om hur viktigt det var att vaccinera sig, efter att Ryssland anföll Ukraina så flippade de över en natt till att hata Putin. För skojs skull så beslöt jag mig för något år sedan att kolla upp vad som hänt med en av de mest uppenbara bottarna, en Goshawk någonting, men den hade gått och blivit raderad. Inte bannlyst. Raderad. Den botten körde på amerikanbaserad träning och använde någon form av automatisk översättningstjänst för att läsa och skriva inlägg. De bottar jag ser idag är lokalanpassade och går på svensk träning.
Det är uppenbart att det finns ett medvetande om problemet, men det enda som verkligen fungerar, captcha och filtrerandet eller bannandet av inlägg från IP som kommer från t.ex amazons eller microsofts datacenter, det görs inte. För att bekämpa bottar är shadowbanning det bästa sättet eftersom det tar ett tag innan deras ägare upptäcker att de är shadowbannade för botten genererar inte en felkod.
Alla bottar producerar inte vinklad text. En del bottar är bara till för att förstöra genom att producera hjärndöda skitinlägg. De här är svåra att skilja från normala användare med IQ 80.