2026-02-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Driva Raspberry på batteri är drygt, den drar relativt mycket tyvärr.

Finns det inget stöd för sleep, alltså att dra ner batterinivån rejält när MCUn inte används? För att få det att bli som en telefon, gällande att vara snål på ström, så måste man också ha mycket kontroll över strömtillförsel. Moduler ska dra stöm endast när de används.
Citera
2026-02-22, 14:52
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Den är enbart för skolbarn. Teamet bakom PI skriver det själva.

Nej.

Jag förstår du nu vill lämna diskussionen kring de ursprungliga målen de hade från början, då jag kunna visa att du hade fel där. Då går vi över till hur det är idag då.

Idag har man brutit ut utveckling, tillverkningslogistik och försäljningen av Raspberry Pi i ett eget bolag, och utbildningsdelen för sig i en stiftelse. Du har säkert varit inne och läst utbildningsstiftelsens mål nu, på www.raspberrypi.org.

Går man in på bolagets webbplats, www.raspberrypi.com, hittar man snabbt kategorierna "For home" och "For industry". Så det är ännu mera tydligt idag, att de inte tillverkar dessa smådatorer enbart för skolbarn.

Ge dig nu.
Citera
2026-02-22, 15:02
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kan man ha den som en liten dator, för musik, osv ?

Ja. Men du kanske inte kan köra någon stor virtuell studio i den. Låta den agera enstaka instrument, eller enstaka musikaliska uppgifter, inga problem. Vill du köra en komplett DAW, och inte har några jättehöga krav, är det nog bättre du hittar en fläktlös PC med Intel Core I5 eller något i den stilen.
Citera
2026-02-22, 15:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanZzZ
Finns det inget stöd för sleep, alltså att dra ner batterinivån rejält när MCUn inte används? För att få det att bli som en telefon, gällande att vara snål på ström, så måste man också ha mycket kontroll över strömtillförsel. Moduler ska dra stöm endast när de används.

Jag har inte full koll på detta. Men skulle tro de olika årsmodellerna är lite olika bra på detta, att spara ström.

Värt att notera är att de flesta saknar RTC. Så därför gissar jag att om du inte har någonting externt i din konstruktion som väcker den då och då, så går det inte lägga den i sleep, för då vaknar den aldrig igen.
Citera
2026-02-22, 15:09
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Min Xbox original klarar det. Kostar typ 200 spänn.

Annars vilken dator som helst ända tillbaka till mitten av 90-talet.

En gammal Androidtelefon kan du få på tradera för en femtiolapp. Datorer (typ core2) kan du få i princip gratis. Och även Pi behöver setup med noobs och så ska man dessutom få sakerna att fungera, vilket inte är det lättaste med Linux.

Vad drar en paj? Kopplade elmätare på min ThinkPad X230i och den ligger runt 10 watt vid enklare surfning, inklusive skärm och andra tillbehör.
En Xbox original drar ungefär dubbelt så mycket som en paj - när den är avstängd.

Avstängd Xbox orginal - 5W
Min Raspberry Pi 2, säkerhetskamera som spelar in vid behov - 2,5W
Citera
2026-02-22, 15:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ja. Men du kanske inte kan köra någon stor virtuell studio i den. Låta den agera enstaka instrument, eller enstaka musikaliska uppgifter, inga problem. Vill du köra en komplett DAW, och inte har några jättehöga krav, är det nog bättre du hittar en fläktlös PC med Intel Core I5 eller något i den stilen.

Nu menar jag lyssna på musik och kolla nät samtidigt typ.
Citera
2026-02-22, 15:31
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Dom är kanske inga fartmonster. Men ja, det går... om du kopplar till skärm och sånt.
Citera
2026-02-24, 03:37
Medlem
Citat:

Nej, använd ett riktigt operativsystem som Windows för det. Rasberry Pi är en leksak för barn och incels.
Senast redigerad av rtlkertkerjterk5 2026-02-24 kl. 03:44.
Citera
2026-02-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har inte full koll på detta. Men skulle tro de olika årsmodellerna är lite olika bra på detta, att spara ström.

Värt att notera är att de flesta saknar RTC. Så därför gissar jag att om du inte har någonting externt i din konstruktion som väcker den då och då, så går det inte lägga den i sleep, för då vaknar den aldrig igen.

Åh, i så fall får man nog använda andra utvecklingskort om man exempelvis ska göra något som liknar en riktig produkt. De ska nog helst stödja RTC och wakeup.
Citera
2026-02-24, 08:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej, använd ett riktigt operativsystem som Windows för det. Rasberry Pi är en leksak för barn och incels.

OK har NUC dator nu så ja skillnaden är väl inte så mycket i storlek ändå, men men.
De verkar ha en eget Operativsystem med ett hallon... kanske är ett å simpelt system, om datorn ändå ä ganska klen. Om det nu görs för främst spela gamla TV spel
Citera
2026-02-24, 08:56
Medlem
Citat:
OK har NUC dator nu så ja skillnaden är väl inte så mycket i storlek ändå, men men.
De verkar ha en eget Operativsystem med ett hallon... kanske är ett å simpelt system, om datorn ändå ä ganska klen. Om det nu görs för främst spela gamla TV spel

En Raspberry Pi är extremt klen mot vilken Windows-PC som helst.
Citera
2026-02-24, 09:03
Medlem
Citat:

Raspberry PI verkar vara en pryl som ligger mitt emellan allting. Du har dagens datorer med relativt kraftfull prestanda, och du har dagens industri som utvecklar prototyper till elektronik till exempelvis bilar. Raspberry PI skulle nog egentligen inte vara det ena eller det andra utan den har vissa funktioner som liknar en dator och vissa funktioner som liknar ett kort som företag gör elektronik med.

Nu använder nog företag andra kort för dessa prototyper och en datoranvändare använder helst en stationär dator eller en laptop. Så Rpi var till att börja med en pryl för utbildning och den räcker till för att göra diverse hobbyprojekt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in