2026-02-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Hur lång tid tar en funktion? Tror du chefen har koll på det?

Man planerar såklart gemensamt och följer planen. Inte så komplicerat. Följer den anställde planen och sköter sitt arbete så är allt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha
Så bitter. Det finns ett uttryck att ett tecken på låg intelligens är underskatta andra intelligens

Det var väl absolut ingenting i mitt inlägg som ens rörde ämnet intelligens eller? Exalt vad antyder att någons intelligens var lägre? Jag förklarade helt enkelt att vissa inte klarar av att arbeta på ett digitalt sätt. De som däremot behärskar det upplever jag vara betydligt effektivare än de som slöar runt I korridorerna mellan diverse möten där man diskuterar saker som inte hade behövts.
Senast redigerad av kalleboool 2026-02-20 kl. 22:36.
Citera
2026-02-20, 22:34
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Haha då varför gnäller ni då Ni är pissrädda
Ni? Släpp flaskan nu.
Citera
2026-02-20, 22:35
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Håkan tror folk är det
Det där tror jag är ett relativt vanligt misstag för beslut som tas angående anställda.
Citera
2026-02-20, 22:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Hur effektivt blir det om de anställda vantrivs? Vissa vill uppenbarligen jobba hemifrån. Bli en bättre VD i stället som lyssnar på sina anställda.
Vi (där jag jobbade) vantrivdes knappast. Man kunde fika ihop och ha ett socialt liv på jobbet.
Och framgången kom snabbt då kunderna uppfattade att vi var ett företag de kunde lita på. Det är många företag i andra länder som inte gillar slapphet och hemarbete där folk göra annat än vad de ska göra.
Har du skaffat jobb än eller är du bidragspucko?
Citera
2026-02-20, 22:37
Avstängd
Citat:
Trenden i Sverige är att man kallar tillbaka folket till kontoren igen. Det får bli a-kassa för er om ni bestämt måste vara hemma
Trenden är sån för att boomers ännu är med i styret på stora företag. De klarar inte av annat än möte å telefonsamtal. De kan inte teknologi och det är alla andras fel. Precis som du skulle säga.
Citera
2026-02-20, 22:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det där tror jag är ett relativt vanligt misstag för beslut som tas angående anställda.
Och det stämmer kanske för vissa. Men är det den personalen som är viktigast, dvs de desperata? Knappast
Citera
2026-02-20, 22:38
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har provat själv och för projektarbete kass.
Att göra avrapportering en och en funkar rätt bra men inte optimalt.
Där jag jobbade återinförde vi rätt snart i pandemin att vara på arbetsplatsen och återfick bra effektivitet.
Fått motsvarande erfarenheter från Volvo.

Kan kanske vara så om man har samma arbetsplats, jag har ingen erfarenhet. Regler för närvaro hos en arbetsgivare brukar dock gälla alla anställda. På många arbetsplatser sitter kollegorna man arbetar med utspritt över landet eller kanske världen. Har svårt att se att man är mer effektiv av att sitta i Teams i ett kontorslandskap än hemmakontoret. Samma sak gäller individuellt arbete.
Citera
2026-02-20, 22:40
Medlem
Citat:
Vi (där jag jobbade) vantrivdes knappast. Man kunde fika ihop och ha ett socialt liv på jobbet.
Och framgången kom snabbt då kunderna uppfattade att vi var ett företag de kunde lita på. Det är många företag i andra länder som inte gillar slapphet och hemarbete där folk göra annat än vad de ska göra.

Hur svårt är det att förstå att vi andra inte går till jobbet för att aha ett socialt liv? Du utstrålar så mycket meningslös chef som går och fikar och snackar strunt med folk så det är inte klokt.

Vi förstår. Du klarar inte av att kommunicera på distans. Du har hela ditt sociala umgänge på jobbet. Absolut, ha det. Men dra inte in mig i det.

För din info så arbetar jag en hel del på distans och hör och häpna nu: framgången kommer snabbt då kunderna uppfattar att vi är ett företag att lita på. Hur ihåligt är det i huvudet om man tror att kunderna är intresserade av hur vi jobbar internt? De skiter väl i det. De vill se resultat och de kommer oberoende av plats.
Senast redigerad av kalleboool 2026-02-20 kl. 22:42.
Citera
2026-02-20, 22:41
Avslutad
Citat:

Varför sluta alla argument med meningslösa personpåhopp? Är det en härskarteknik du lärt dig på ditt perfekta företag? Låter som att du är en sån som får energi av att träffa och umgås med kollegor men långt ifrån alla fungerar så och många jobbar bättre hemifrån.

Och hur mycket koll har en VD på företagets anställda? Han har nog mer koll på siffror och statistik.
Citera
2026-02-20, 22:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Kan kanske vara så om man har samma arbetsplats, jag har ingen erfarenhet. Regler för närvaro hos en arbetsgivare brukar dock gälla alla anställda. På många arbetsplatser sitter kollegorna man arbetar med utspritt över landet eller kanske världen. Har svårt att se att man är mer effektiv av att sitta i Teams i ett kontorslandskap än hemmakontoret. Samma sak gäller individuellt arbete.
Ofta enbart från samma kontor.
Hopplöst med att prata i mun på varandra vilket gör diskussioner hopplösa.
I början av pandemin var det ett krav att köra distans men vi var rätt ineffektiva.
Finns tillfällen man har möten med i vårt fall Kina och då är det självklart bra.
Men att köra möten över teams när en del är hemma och passar barnen är skit.
Citera
2026-02-20, 22:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Hur svårt är det att förstå att vi andra inte går till jobbet för att aha ett socialt liv? Du utstrålar så mycket meningslös chef som går och fikar och snackar strunt med folk så det är inte klokt.

Vi förstår. Du klarar inte av att kommunicera på distans. Du har hela ditt sociala umgänge på jobbet. Absolut, ha det. Men dra inte in mig i det.
Kan visst kör distans och har gjort det en hel del med vårt företag i Kina men finns begränsningar.
Har deltagit i flera forskningsprojekt och när man bara ska avrapportera saker funkar det bra.

Nej jag snackar inte skit utan av egen erfarenhet. Fått samma från projektgrupper inom Volvo (lastbil)
Citera
2026-02-20, 22:45
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Och det stämmer kanske för vissa. Men är det den personalen som är viktigast, dvs de desperata? Knappast
Många är desperata på den nivå vi nu diskuterar. Felet som många bolagsstyrningar gör är att utgå i sitt resonemang att alla är det. Och då börjar nyckelpersoner att droppa. Kostar sjukt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in