2026-02-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Du vet att alla ingenjörer som konstruerar bilars hård och mjukvara är om möjligt ÄNNU viktigare nu än någonsin är tjänstemän va?
Dessa är så klart skyddade. Däremot, personalansvar, HR, telefonister, kontorist mfl kommer flyga all världens väg. Inte enbart på Volvo
Citera
2026-02-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Dessa är så klart skyddade. Däremot, personalansvar, HR, telefonister, kontorist mfl kommer flyga all världens väg. Inte enbart på Volvo
Scania skickade ju 700 låtsastjänster förra året, HR, people and culture och annat icke värdeskapande.
Citera
2026-02-20, 20:15
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Är så det skall vara då de självklart inte gör detta för att det är kul (tror jag, men faan vet...). Mest sannolikt har de en massa personal som utnyttjar deras tidigare lättja och vill nu stävja fusket - helt normalt, såklart!
Citera
2026-02-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Många millenials och gen. Z kan inte sköta "frihet under ansvar", så ja de har nog blivit söndercurlade av föräldrarna eller blivit söndriga p.g.a nåt annat. Jag vet inte.

Knappast många ingenjörer eller högutbildade som inte klarar av frihet under ansvar. Den grupp du tänker på jobbar på något pissjobb någonstans och sjukanmälde sig för de är bakfulla eller vill fika istället. Inte ens jämförbart.

Sen verkar ju detta inte direkt införas på individnivå så vad gör det för skillnad i slutändan så länge närmsta chef har en sund syn på saken? Noll och ingen alls. Ska de börja sparka några av de duktigaste ingenjörerna för att de jobbar 10 hårda timmar med fullt fokus hemma för att deras dator inte loggar in på wifi tillräckligt ofta? Ja då får de fan skylla sig själva.
Senast redigerad av kalleboool 2026-02-20 kl. 20:19.
Citera
2026-02-20, 20:21
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Knappast många ingenjörer eller högutbildade som inte klarar av frihet under ansvar. Den grupp du tänker på jobbar på något pissjobb någonstans och sjukanmälde sig för de är bakfulla eller vill fika istället. Inte ens jämförbart.

Jag refererar till säljare, inköpare, planeringspersonal osv. och även högutbildade som inte heller klarade av det där. Det finns "sådana" i alla kategorier.
Citera
2026-02-20, 20:21
Medlem
SwizzerNöts avatar
Kontor idag är typ 1-1.5 meters utrymme till nästa person. 50-100 man i rummet. Inte som hemma där man får lite lugn och ro.
Citera
2026-02-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo men jag skiter i studierna då jag har en hel del erfarenhet.

Har du försökt hålla projektmöten med typ teams?
När man diskuterar olika saker så blir det så att man pratar i mun på varandra och strax börjar medlemmarna hålla tyst.
Ingen dynamik alls.
Funkar bra för avrapportering eller när en person har föredrag om något.
Jag har provat åtskilliga gånger och det funkar dåligt.

I början av pandemin var det enda lösningen men funkade kass.
Åtskilliga möten med ineffektivt resultat.

Jag hade i förra veckan ett sådant möte och det blev sådär. Men för att förenkla då vi var från olika platser i Sverige så blev det via teams.

Jo det bästa är när man inte behöver resa men vi människor funkar bäst vid fysiska möten. Egen erfarenhet.

Det handlar inte om ledarskap. Varit chef i över 20 år men detta är något relativt nytt men funkar dåligt.

Min erfarenhet är att alla som är yngre eller jobbar i mjukvaruteam klarar av att alldeles utmärkt arbeta och samarbeta över ex. Teams. Dessutom sitter kollegor på andra orter och till och med andra länder så några möten i något torrt konferensrum blir det inte ändå.

Oerhört mycket effektivare att arbeta ihop digitalt än att sitta och dricka kaffe till någon Powerpoint i ett ruttet konferensrum.

Tyvärr är det så enkelt att de som föredrar fysiska möten gör det för att de helt enkelt inte klarar av att samarbeta digitalt.

Och som vanligt. De unga och drivna har alternativ och det är de som tröttnar först och kvar har man boomers som helst bara dricker kaffe och skapar förvirring.
Senast redigerad av kalleboool 2026-02-20 kl. 20:24.
Citera
2026-02-20, 20:23
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:

Sen verkar ju detta inte direkt införas på individnivå så vad gör det för skillnad i slutändan så länge närmsta chef har en sund syn på saken? Noll och ingen alls. Ska de börja sparka några av de duktigaste ingenjörerna för att de jobbar 10 hårda timmar med fullt fokus hemma för att deras dator inte loggar in på wifi tillräckligt ofta? Ja då får de fan skylla sig själva.

Problemet är väl att cheferna inte har möjlighet att förstå om anställda jobbat mycket eller lite. Finns inga direkta mått på mjukvara förrän den är färdig. Blir mycket småarbete för att försäkra sig om att de jobbar.

Kan chefen avgöra om det är den anställde eller Claude som skrivit koden? Många tar nog chansen när de sitter hemma att låta AI göra jobbet, vilket så klart läcker alla hemligheter till USA.
Citera
2026-02-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Problemet är väl att cheferna inte har möjlighet att förstå om anställda jobbat mycket eller lite. Finns inga direkta mått på mjukvara förrän den är färdig. Blir mycket småarbete för att försäkra sig om att de jobbar.

Kan chefen avgöra om det är den anställde eller Claude som skrivit koden? Många tar nog chansen när de sitter hemma att låta AI göra jobbet, vilket så klart läcker alla hemligheter till USA.

Du jobbar uppenbarligen inte med mjukvara. Om något så tror cheferna att det bara är att knappa lite på tangentbordet. Men så enkelt är det ju aldrig.

Mjukvaran är klar när alla krav och funktioner i specifikationen är implementerade. Så visst kan man mäta någons prestation. Dessutom granskar utvecklare varandras kod. Förespråkar inte AI personligen men om man nu vill använda det så uppmuntras det av många företag och då med en företagslicens som företaget anser är ok att använda. Den koden kommer dock kollegorna granska lika hårt om inte hårdare. Så nej, det fungerar inte riktigt som du skriver.

Om man konstant blir överöst med skit att göra och konstant löser allting så ser jag inte riktigt varför någon chef ska oroa sig över att man inte arbetar.

Prestation över sitta av tid med en kaffe i näven tack.
Citera
2026-02-20, 20:32
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Du jobbar uppenbarligen inte med mjukvara. Om något så tror cheferna att det bara är att knappa lite på tangentbordet. Men så enkelt är det ju aldrig.

Mjukvaran är klar när alla krav och funktioner i specifikationen är implementerade. Så visst kan man mäta någons prestation. Dessutom granskar utvecklare varandras kod. Förespråkar inte AI personligen men om man nu vill använda det så uppmuntras det av många företag och då med en företagslicens som företaget anser är ok att använda. Den koden kommer dock kollegorna granska lika hårt om inte hårdare. Så nej, det fungerar inte riktigt som du skriver.

Om man konstant blir överöst med skit att göra och konstant löser allting så ser jag inte riktigt varför någon chef ska oroa sig över att man inte arbetar.

Prestation över sitta av tid med en kaffe i näven tack.

Hur lång tid tar en funktion? Tror du chefen har koll på det?
Citera
2026-02-20, 20:45
Avslutad
Typiskt chefer och VD:ar, gör tvärtemot vad de anställda föredrar.
Citera
2026-02-20, 20:47
Medlem
Volvo Cars och andra företag som kör sån här skit kan köra upp något i röven. De ska de till resultat inte hur jag spenderar min tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in