2026-02-20, 21:55
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Jasså? Är de etniskt svenska i överväldigande majoritet bland ingenjörer och administratörer?
"Volvo Sverige har fyllt sina industrigolv med Alibaba och de 40 kusinerna. Volvo som tidigare var en professionell modern arbetsplats för svenska välutbildade ingenjörer, administratörer och riktiga arbetare med hög arbetsmoral bemannas nu i hög grad av knarkande och/eller grälsjuka babbar som är raka motsatsen till sina etniskt svenska föregångare."

Jo du verkar visst blanda ihop kontor med bandet.
På bandet har du rätt, men i kontorsmiljö så är det lite blandade etniciteter men om man ska se utifrån vad du tror att du vet, så är det just Indier som sticker ut som större minoritet av ingenjörer och programmerare. Dom är motiverade och utbildade. Du har noll chans att flytta till Sverige och börja på Volvon utan det.

Alltså inga alibaba-araber på kontoren, som Indier inte heller tillhör, och särskilt inga i motsvarande personligheter i den gruppen Indier som är på kontoren.
Citera
2026-02-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är inte förtäckt på något sätt, de har öppet aviserat ett nytt sparpaket på fem miljarder efter en dålig kvartalsrapport. Så rimligen så går det inte att "tvinga" folk till mer kontorsjobb än 5 dar i veckan (vilket de redan gjort) och då får man försöka sabba motivationen för de anställda på andra sätt så folk slutar och de får ihop de där besparingarna.
Jaja och samtidigt brukar hemmafixare vara ganska ineffektiva. Ett lätt sätt att bli av med dom
Citera
2026-02-20, 22:01
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Då får dom leta
Nja. Det finns fördelar med Volvo, men de kompetenser de har är inte fastnålade mot bilindustrin, så helt klart hoppfullt att det dyker upp andra alternativ. Förstår faktiskt inte ditt rätt löjliga svar, är ju knappast så att någon på Volvo skulle vara beroende av att jobba just där.
Citera
2026-02-20, 22:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det handlar definitivt om ledarskap, att du varit chef i över 20 år och ändå inte begriper hur distansarbete kan vara mycket effektivt visar att distansarbete kräver något som ligger utanför din kompetensram. Ju snabbare du accepterar det desto snabbare kan du bli mottaglig för hur andra lyckas där du misslyckas.

Jag delar inte din uppfattning alls gällande distans, ej heller ditt kategoriska uttalande om "hur människor fungerar bäst". Det du beskriver är typiskt för ineffektiva möten samt svag ledning och verksamhetsstruktur. Dessa resursslukande möten är ett vanligt inslag oavsett om de sker på distans, på kontoret, eller om det är ett ledningsgruppsmöte eller annan mötesform.

Din personliga erfarenhet går emot både min erfarenhet och forskning. Arbetets effektivitet präglas av ledning, kultur och individens förmågor.
Jag har provat själv och för projektarbete kass.
Att göra avrapportering en och en funkar rätt bra men inte optimalt.
Där jag jobbade återinförde vi rätt snart i pandemin att vara på arbetsplatsen och återfick bra effektivitet.
Fått motsvarande erfarenheter från Volvo.
Citera
2026-02-20, 22:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Min erfarenhet är att alla som är yngre eller jobbar i mjukvaruteam klarar av att alldeles utmärkt arbeta och samarbeta över ex. Teams. Dessutom sitter kollegor på andra orter och till och med andra länder så några möten i något torrt konferensrum blir det inte ändå.

Oerhört mycket effektivare att arbeta ihop digitalt än att sitta och dricka kaffe till någon Powerpoint i ett ruttet konferensrum.

Tyvärr är det så enkelt att de som föredrar fysiska möten gör det för att de helt enkelt inte klarar av att samarbeta digitalt.

Och som vanligt. De unga och drivna har alternativ och det är de som tröttnar först och kvar har man boomers som helst bara dricker kaffe och skapar förvirring.
Hahaha
Idiot.
Baserar mina åsikter ifrån verkligheten och inte någon jävla kaffekopp.
Citera
2026-02-20, 22:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nja. Det finns fördelar med Volvo, men de kompetenser de har är inte fastnålade mot bilindustrin, så helt klart hoppfullt att det dyker upp andra alternativ. Förstår faktiskt inte ditt rätt löjliga svar, är ju knappast så att någon på Volvo skulle vara beroende av att jobba just där.
Håkan tror folk är det
Citera
2026-02-20, 22:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Genom ökad övervakning och att tvinga folk tillbaka till ett grått och tråkigt kontor?
Det gäller effektivitet och inte något jävla dagis.
Skaffa dig ett jobb din bidragstorsk.
Citera
2026-02-20, 22:25
Avstängd
Jag håller dock med

De som vill alla ska vara på plats är de som ska ta allt muntligen f2f och själva är de usla på Teams och svarar knappt på mail. Gärna bor de 5 min promenad från jobbet med å har inte småbarn.

Dessa idioter kommer dö ut snart dock, för om 15-20 år kommer det inte finnas idioter som Håkan i toppen som tycker likadant.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hahaha
Idiot.
Baserar mina åsikter ifrån verkligheten och inte någon jävla kaffekopp.
Citera
2026-02-20, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det gäller effektivitet och inte något jävla dagis.
Skaffa dig ett jobb din bidragstorsk.

Hur effektivt blir det om de anställda vantrivs? Vissa vill uppenbarligen jobba hemifrån. Bli en bättre VD i stället som lyssnar på sina anställda.
Citera
2026-02-20, 22:30
Medlem
Tradens avatar
Volvo är ett fallerade företag som gått fullständigt vilse och nu tar till desperata åtgärder, antagligen mest för att det ska se fint ut för aktieägarna.

Volvos 5 dagars policy kommer fungera lika bra som den svenska skolplikten: höjer den resultaten? Självklart inte. Men det ser bra ut på papperet.

Om 5 år när Volvo går ännu mer åt helvete kommer de bli jätteförvånade över att resultaten inte gick upp, trots ökad närvaro. För vem kunde ana det? De fokuserade på närvaro för anställda men kunderna brydde sig om kvalitet och resultat på produkterna?!?!
Citera
2026-02-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Haha då varför gnäller ni då Ni är pissrädda
Citera
2026-02-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag håller dock med

De som vill alla ska vara på plats är de som ska ta allt muntligen f2f och själva är de usla på Teams och svarar knappt på mail. Gärna bor de 5 min promenad från jobbet med å har inte småbarn.

Dessa idioter kommer dö ut snart dock, för om 15-20 år kommer det inte finnas idioter som Håkan i toppen som tycker likadant.
Trenden i Sverige är att man kallar tillbaka folket till kontoren igen. Det får bli a-kassa för er om ni bestämt måste vara hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in