Citat:
Ursprungligen postat av
Arneweisskorrv
Än idag kan jag nog vara lite småbitter.
I min stad fanns det flera högstadium att välja på, men sosse-morsan (med en övertro på skolsystemet) skulle promt sätta mig på den med sämst rykte, "problemskolan" i stan, eftersom den låg närmast och man automatiskt skulle gå där om man bodde där vi bodde.
Hade jag aldrig gått med barn från pundarfamiljer och svarting-as, så hade jag nog fått en bättre start i livet, ja kanske till och med fått gymnasiebehörighet och sluppit mobbing.
Kom du inte ens in på gymnasiet pga dåliga förhållanden i grundskolan? Det låter surt... Fast även på skolor i finare områden kan det finnas problem...
Min skola låg ju i ett till synes nära idylliskt och naturnära område och de flesta eller många kom från välbärgade eller åtminstone medelklass-familjer.
Trots detta blev jag mobbad och det var kanske främst lite på låg- men åtminstone på mellanstadiet. Det var mest något äldre elever som kallade mig öknamn.
Varför? Jag har inte den minsta aning men kanske för att jag inte höll så låg profil. Jag pratade mycket med och skojade med mina kompisar...
Detta avtog dock senare och efter en eller några tyngre incidenter i början på högstadiet, ebbade det mestadels ut. Möjligen var det redan något bättre i 6:an då vi ju då var äldst på skolan...
En incident i början av högstadiet innefattade två äldre killar jag nämnt tidigare. Jag minns att jag stod och skulle ta ut saker ur mitt skåp. Jag var lite stolt över detta eftersom man inte haft något sådant på mellanstadiet.
Då utan anledning, så slår den ene store killen mig rakt i huvudet med armbågen. Sen hörde jag hur han skröt om det till sin kompis...
Dessa killar försvann senare från skolan...