Citat:
Ursprungligen postat av
paltbalt90
Mobbing tar ju så många olika former. Det kan vara den klassiska, stereotypiska mobbningen där några dumma killar alltid trackar en "outsider", i form av verbala och fysiska övergrepp. Det är den enklaste mobbningen att upptäcka och i viss mån också motverka. Ett seriöst snack med berörda parter brukar ha ganska god effekt.
Sen finns ju den som är lite knepigare och det är den lite mer diskreta typen, där någon tex blir utfryst och ignorerad. Den är svårare att råda bot på då den inte är lika synlig. Denna är också mycket vanligare bland tjejer.
Smartphones och internet har ju verkligen gjort det mycket värre för folk som blir mobbade då de inte ens kan känna sig trygga hemma pga nätmobbning. Vuxna är i största grad ansvariga för att bryta dessa mönster innan de eskalerar till något riktigt allvarligt. Barn spenderar mycket av sin tid på skolan och därför blir det just där man enklast kan ta tag i problemet, där lärare och rektorer måste jobba aktivt för att se till att inga barn i deras närhet råkar illa ut.
När jag gick i grundskolan hade vi en fantastisk mentor i högstadiet som alla elever hade respekt för och som tog fram släggan så fort han fick reda på att någon behandlats dåligt. Blev man ombedd att stanna kvar efter lektionen kunde man se även de kaxigaste killarna bli bleka i ansiktet för de visste att de skulle få en utskällning utan dess like. Ingen vågade fortsätta med eventuella trakaserier efter ett sånt samtal.
Jag tror det är vanligare än man tror med mobbning då det ser så olika ut och inte alltid är helt svart och vitt. Ens mobbare kan ju tex även vara ens vän, något jag själv har upplevt. En person man ena dagen umgås med och har kul, men plötsligt när man är i andra sammanhang med fler människor börjar de bete sig helt annorlunda och antingen ignorera en eller säga nedvärderande kommentarer i ett försök att höja deras egna status.
Människor är konstiga varelser.
Precis det du beskriver på slutet känner jag igen från en kille jag kände för några år sen. Det var inte direkt en vän men jag brukade ibland hålla honom sällskap på ett ställe där han var på kvällen. Då var han närmast underdånig då han gärna ville jag skulle komma igen...
Sen när han var i sällskap med andra så började han lite småretas eller bete sig lite taskigt. Han kom från ett annat land och jag kände också dessa andra människor men de kom mer från hans kultur.
Jag tyckte detta var helt rubbat och undrade om han inte trodde jag märkte han började bete sig annorlunda. Tydligen så är han inte den ende som beter sig så...