2026-02-20, 12:31
Medlem
Lyssnar folk ens på reklamradio längre?
Citera
2026-02-20, 12:39
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centcom
Lyssnar folk ens på reklamradio längre?

Betydligt mindre sen jag anslöt Apple music till Sonos-systemet, men på morgnarna kan jag slå på Megapol för att börja dagen med Grys ljuva stämma.
Citera
2026-02-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Betydligt mindre sen jag anslöt Apple music till Sonos-systemet, men på morgnarna kan jag slå på Megapol för att börja dagen med Grys ljuva stämma.

Haha hon är fin iofs. Men lyssnar mest på reklamradio hos typ frisören eller i en taxi
Citera
2026-02-20, 12:59
Medlem
Vänsterpropaganda med en gräddfil ut till befolkningen är inte att erbjuda något nytt. Det är bara mer av det vi redan har för mycket av.
Citera
2026-02-20, 13:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Sist Sveriges Radio hade någon verklig konkurrens i etern var förra årtusendet.
Att Aftonbladet ska börja sända rikssänd radio är därför en god nyhet.
https://www.svd.se/a/M7LGpm/sveriges-radio-far-konkurrens-nar-aftonbladet-startar-radiokanal

Det är ju knappast någon konkurrens när SR får pengar av staten oavsett lyssningssiffror.
Citera
2026-02-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k06rq9/aftonbladet-startar-radiokanal

Klicka på artikeln för mer information.

Jag är försiktigt nyfiken. Jag har en förkärlek för nyheter på radio men kan tänka mig att en hel del föredrar musikradio. Vad tror ni Aftonbladet Radio blir? Troligtvis en blandning va?

Gissar att mer och mer info kommer om detta desto närmare 1a augusti vi når. Fyll på tråden med denna info om du ser den i framtiden!

Vad tycker ni om denna nyhet?
Bedrövligt, ska svensken behöva bli indoktrinerad med vänster media i radion också, det räcker inte med SVT alltså. Aftonbladet radio blir en propaganda kanal för Anders Lindberg där han kan sitta och kräkas över SD. Vilket som, så är det en riktigt dålig behandling av NRJ som har drivit sin kanal många år utan några större klagomål.
Citera
2026-02-20, 16:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Samtliga kommersiella nyhetskanaler består av 3-4 människor som varvar mellan att skrikskratta totalt utan anledning och att berätta "roliga" historier som genererar nämnda fejkade skrikskrattsalvor. Totalt olyssningsbart.

Det är så fortfarande alltså? Jag slutade lyssna på kommersiell radio strax efter millennieskiftet och morgonprogrammen har jag hatad sedan start.
Citera
2026-02-20, 16:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är fortfarande inte ok att sänka ett företag på det här sättet.

Inte nog med det så är det helt galet att ge ett företag på nyhetsmarknaden fullständigt monopol på nyheter som man gör. Andra aktörer har inte en vettig chans att konkurrera med Aftonbladet.
1) Finns det några andra företag på nyhetsmarknaden som ens bjudit på licensauktionen?
2) Kan inte eventuella utmanare sända regionalt? Täckningen bir i stort sett densamma men med möjlighet till regional anpassning om man så önskar.

Citat:
Det här är så principiellt odemokratiskt på så många vis att det är helt galet.
Varför är det odemokratiskt att den som bjuder högst och har det bästa erbjudandet får licensen? Hur tänker du att det annars skulle gå till?
Citera
2026-02-20, 17:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Varför är det odemokratiskt att den som bjuder högst och har det bästa erbjudandet får licensen? Hur tänker du att det annars skulle gå till?
Är det högstbjudande som gäller? Vad jag förstår är det bara en ansökningsavgift som är samma för alla och därefter en årsavgift för att täcka administration och liknande.

Jag fick uppfattningen att myndigheten bara valt 3 av de 10 sökande baserat på hur väl de trodde att de kunde utföra sändningarna.
Citera
2026-02-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Visst finns det en begränsning. Men den går inte vid 3 st radiokanaler. Vi skulle kunnat haft flera stycken till.

Med det i tanken så är det väldigt fel att sänka ett etablerat företag som är väldigt omtyckt av många på det sättet som görs. Både omoraliskt och korkat.

Visst kan man sända via internet. Men vad fan har det med detta att göra?
fast det skulle vi inte... för då måte du plocka bort annat.
folk verkar inte förstå det här med radio - det är visserligen old-school men ändå.
Frekvensenbandet är vad det är. Och bara för att de tre kanaler p1, p2 och p3 inte tar upp ALL bandbredd så betyder inte det att resten är ledig. De är primärt använda för regionala och lokala stationer. Det går inte att dela frekvens så p1 sänder rikstäckande och en lokalradion sänder lokalt på samma.
Så bara för att det är tomt på 102,2 i ditt område betyder inte det att det är tomt 85 mil längre bort.
Och det är något man kanske inte förstår som yngre streaminglyssanre - som aldrig åkt genom Sverige och europa och lyssnat på FM-radio och plötsligt upptäckt att en kanal försvinner ut i bruset eftersom den lokala sändaren inte räcker längre.
Citera
2026-02-20, 18:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
1) Finns det några andra företag på nyhetsmarknaden som ens bjudit på licensauktionen?
2) Kan inte eventuella utmanare sända regionalt? Täckningen bir i stort sett densamma men med möjlighet till regional anpassning om man så önskar.

2) Det är inte samma sak. Men i så fall så vore det väl mer korrekt att Aftonbladet börjar på det viset?

Citat:

För då handlar demokratin om att bara den som är rik kan ha möjlighet att etablera sig. Det kallar inte jag demokrati.
Citera
2026-02-20, 18:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
fast det skulle vi inte... för då måte du plocka bort annat.
folk verkar inte förstå det här med radio - det är visserligen old-school men ändå.
Frekvensenbandet är vad det är. Och bara för att de tre kanaler p1, p2 och p3 inte tar upp ALL bandbredd så betyder inte det att resten är ledig. De är primärt använda för regionala och lokala stationer. Det går inte att dela frekvens så p1 sänder rikstäckande och en lokalradion sänder lokalt på samma.
Så bara för att det är tomt på 102,2 i ditt område betyder inte det att det är tomt 85 mil längre bort.
Och det är något man kanske inte förstår som yngre streaminglyssanre - som aldrig åkt genom Sverige och europa och lyssnat på FM-radio och plötsligt upptäckt att en kanal försvinner ut i bruset eftersom den lokala sändaren inte räcker längre.

Yada yada yada... Det finns fortfarande plats utan problem för några fler kanaler. Eller som i det här fallet en kanal till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in