2026-02-20, 19:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
2) Det är inte samma sak. Men i så fall så vore det väl mer korrekt att Aftonbladet börjar på det viset?
Ja och det gjorde de ju - de sände regionalt 2010-2015.

Citat:
För då handlar demokratin om att bara den som är rik kan ha möjlighet att etablera sig. Det kallar inte jag demokrati.
Det är väl därför licenserna delas ut efter att man bedömt en kombination av auktionsbud och vad intressenterna beskriver att de ska erbjuda. Och att överträffa dagens reklamkanalers erbjudande med generisk topplistemusik och tomt prat kan ju knappast vara svårt (sen är det förstås en annan sak om man kan leverera vilket jag inte tro Aftonbladet kommer kunna göra).
Citera
2026-02-20, 19:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Är det högstbjudande som gäller? Vad jag förstår är det bara en ansökningsavgift som är samma för alla och därefter en årsavgift för att täcka administration och liknande.

Jag fick uppfattningen att myndigheten bara valt 3 av de 10 sökande baserat på hur väl de trodde att de kunde utföra sändningarna.

Vad jag förstått är det en kombination av bud (ekonomiska insatser) och idé om vad de vill göra.
Citera
2026-02-20, 19:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja och det gjorde de ju - de sände regionalt 2010-2015.

Varför fortsatte de inte bara med det då om det nu skulle räcka?

Citat:
Det är väl därför licenserna delas ut efter att man bedömt en kombination av auktionsbud och vad intressenterna beskriver att de ska erbjuda. Och att överträffa dagens reklamkanalers erbjudande med generisk topplistemusik och tomt prat kan ju knappast vara svårt (sen är det förstås en annan sak om man kan leverera vilket jag inte tro Aftonbladet kommer kunna göra).

Ah så du menar att någon ska bedöma vad andra vill lyssna på? Låter inte speciellt demokratiskt.
Citera
2026-02-20, 19:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varför fortsatte de inte bara med det då om det nu skulle räcka?
De var ju usla så de fick det väl inte att gå ihop ekonomiskt antar jag.

Citat:
Ah så du menar att någon ska bedöma vad andra vill lyssna på? Låter inte speciellt demokratiskt.

Nej det menar jag inte. Varför tror du det? Tycker du det är bra som det är idag att alla 3 licenserna innehas av kanaler som sänder ungefär samma musik och pratar ”trivsamt” mellan låtarna?
Citera
2026-02-20, 21:01
Medlem
Citat:
Yada yada yada... Det finns fortfarande plats utan problem för några fler kanaler. Eller som i det här fallet en kanal till.
Du förstår verkligen inte det här... För du har fel.
Men det beror nog på att du aldrig växte upp med FM-radio.
Citera
2026-02-21, 01:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Du verkar vara mer pensionär än mig då du: A åker buss till jobbet, B inte har ett jobb att åka till, pga pensionärstatus?

Jag kan informera farbror om att P4 är ett överlevnadsverktyg på väg till jobbet. Uppdatering i realtid om trafikfaror, t ex älgar på fel sida av viltstängslet.

Jag slutade med radio för 10 år sedan. Du som lantis sitter fast i tiden.
Citera
2026-02-21, 03:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
De var ju usla så de fick det väl inte att gå ihop ekonomiskt antar jag.

Men du säger ju att det räcker? Så varför ska vissa ha gräddtårta (som du bedömer som usla)? Låter som mygel.

Citat:
Nej det menar jag inte. Varför tror du det? Tycker du det är bra som det är idag att alla 3 licenserna innehas av kanaler som sänder ungefär samma musik och pratar ”trivsamt” mellan låtarna?

Fast det är ju så du beskriver det. Det verkar som att du dömer ut aktörer pga hur det faller dig i smaken.

Jag tycker som sagt inte att dagens system är bra. Jag tycker att fler borde kunna få. I just detta fallet så anser jag att det enda rätta skulle vara att antingen neka Aftonbladet eller utöka det till ytterligare en licens.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du förstår verkligen inte det här... För du har fel.
Men det beror nog på att du aldrig växte upp med FM-radio.

Varför har jag fel. Beskriv gärna på ett vettigt sätt istället.

Jag har växt upp med FM-radio. Sluta skriv trams.
Citera
2026-02-21, 03:31
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Håller med, det är helt jävla otroligt att de bara verkar acceptera det här.

Acceptera att ett företag startar en radiokanal? Ja? Varför skulle de inte det?
Citera
2026-02-21, 10:57
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Vad jag förstått är det en kombination av bud (ekonomiska insatser) och idé om vad de vill göra.
Inte vad jag har läst, däremot påstår man att man väger in om de sökande har ekonomiska möjligheter att driva radiostationen på ett bra sätt.

Har du någon källa?
Citera
2026-02-21, 11:01
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Acceptera att ett företag startar en radiokanal? Ja? Varför skulle de inte det?
Acceptera att en socialdemokratisk generaldirektör ger en ”oberoende socialdemokratisk” tidning en fördel framför andra kommersiella aktörer. Du ser inga som helst problem med det?
Citera
2026-02-21, 12:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Inte vad jag har läst, däremot påstår man att man väger in om de sökande har ekonomiska möjligheter att driva radiostationen på ett bra sätt.

Har du någon källa?

Det ändrades tydligen från anbudsförfarande till urvalsförfarande i april 2025 - så du har rätt, det sker inte längre genom auktioner för kommersiell radio. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/04/regeringen-foreslar-nya-villkor-for-kommersiell-radio/

(Andra frekvenser auktioneras dock fortfarande ut: https://pts.se/radio/auktioner/pagaende-auktioner/ )
Citera
2026-02-21, 15:00
Medlem
Citat:
Men du säger ju att det räcker? Så varför ska vissa ha gräddtårta (som du bedömer som usla)? Låter som mygel.

Fast det är ju så du beskriver det. Det verkar som att du dömer ut aktörer pga hur det faller dig i smaken.

Jag tycker som sagt inte att dagens system är bra. Jag tycker att fler borde kunna få. I just detta fallet så anser jag att det enda rätta skulle vara att antingen neka Aftonbladet eller utöka det till ytterligare en licens.

Varför har jag fel. Beskriv gärna på ett vettigt sätt istället.

Jag har växt upp med FM-radio. Sluta skriv trams.
Du har fått det förklarat i en massa inlägg, jag kan inte beskriva det för någon som inte förstår...
du har inte växt upp med FM-radio så det verkar oerhört svårt för dig att ta in vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in