2026-02-20, 07:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Visst finns det en begränsning. Men den går inte vid 3 st radiokanaler. Vi skulle kunnat haft flera stycken till.

Med det i tanken så är det väldigt fel att sänka ett etablerat företag som är väldigt omtyckt av många på det sättet som görs. Både omoraliskt och korkat.

Visst kan man sända via internet. Men vad fan har det med detta att göra?

Sänka ett etablerat företag? De har ju kvar Mix Megapol och RIX som - precis som NRJ - ägs av tyska Bauer Media.
Dvs alla tre tillstånden för rikstäckande kommersiell radio har haft samma tyska bolag som ägare, och NRJ har dessutom antytt att de planerar fortsätta sända men med regionalt tillstånd (vilket kan användas för att nå i stort sett lika många som ett rikstäckande tillstånd - bara det att man har olika frekvenser över delar av landet, precis som t.ex Bandit eller P4).

Även om jag inte själv hade valt just Aftonbladet så tycker jag ändå det är välkommet att åtminstone ett av de tre tillstånden ges till en annan ägare..
Citera
2026-02-20, 07:51
Medlem
Moobs avatar
Skitkanal ersätts av annan skit.

Undviker alla reklamkanaler.

SR är det enda som jag rattar in i bilen, och i bilen är det enda stället radion står på.
Citera
2026-02-20, 07:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Sänka ett etablerat företag? De har ju kvar Mix Megapol och RIX som - precis som NRJ - ägs av tyska Bauer Media.
Dvs alla tre tillstånden för rikstäckande kommersiell radio har haft samma tyska bolag som ägare, och NRJ har dessutom antytt att de planerar fortsätta sända men med regionalt tillstånd (vilket kan användas för att nå i stort sett lika många som ett rikstäckande tillstånd - bara det att man har olika frekvenser över delar av landet, precis som t.ex Bandit eller P4).

Även om jag inte själv hade valt just Aftonbladet så tycker jag ändå det är välkommet att åtminstone ett av de tre tillstånden ges till en annan ägare..
Men det finns ingen sådan motivering i beslutet. Det finns inga sådana riktlinjer i underlaget.

Nu har alltså en tidigare statssekreterare hos S tagit licensen från ett etablerat företag och gett till en annan del av rörelsen på väldigt oklara grunder (det går inte att komma runt).

Nu skulle det varit ärligare och rakare om man bara gav licenserna till den som betalade mest.

Sedan kommer naturligtvis innehållet att vara mest skit. Om kändisar och musik. Men också fullt av tendentiösa artiklar och anders lindberg (en annan tidigare statssekreterare från s)

Men är man sosse så är ju sossepolitik enbart objektiv "konsumentinformation"
Citera
2026-02-20, 08:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Men det finns ingen sådan motivering i beslutet. Det finns inga sådana riktlinjer i underlaget.
Det har jag aldrig påstått heller - jag skrev bara om att jag tycker det är positivt att inte alla svenska nationella kommersiella sändningstillstånd innehas av samma tyska bolag.

Edit: jag hade fel - RIX ägs INTE av Bauer..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-02-20 kl. 08:19.
Citera
2026-02-20, 08:40
Medlem
Glödskals avatar
Jag är lite nyfiken på vilken sorts musik som kommer att spelas.

Blir det samma top 20 låtar som loopas i andra reklamkanaler eller blir "mångfald" i form av ghettorap, där den kommersiella musiken kommer från slampor som Zara L och Sabrina C?

Kanske det blir något annat, inte så extremt, som ovan?
Citera
2026-02-20, 09:00
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du vet att det är så, ska du naturligtvis berätta vilka sossar det är som bestämt att Aftonbladet ska få tillstånd.

Om du bara tror, så ska du berätta det.

Ingen tjänar på att du eller någon annan bara drar saker ur röven.
Den ansvariga sossen är Jan-Olof Lind, generaldirektör för mediamyndigheten. Tidigare statssekreterare hos Peter Hultqvist 2019-2023.
Citera
2026-02-20, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Den ansvariga sossen är Jan-Olof Lind, generaldirektör för mediamyndigheten. Tidigare statssekreterare hos Peter Hultqvist 2019-2023.

Just det. Ganska extremt det hela. Uppenbart hot mot demokratin. Den här myndighetsaktivismen. Jan Olof borde sparkas utan avgångsvederlag och beslutet rivas upp.

Ska gemensamt ägda kanaler tas över av politiska aktörer? Öppet politiska som aftonhoran. Svt/SR är såklart inte objektiva alls men låtsas.
Citera
2026-02-20, 09:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Just det. Ganska extremt det hela. Uppenbart hot mot demokratin. Den här myndighetsaktivismen. Jan Olof borde sparkas utan avgångsvederlag och beslutet rivas upp.

Ska gemensamt ägda kanaler tas över av politiska aktörer? Öppet politiska som aftonhoran. Svt/SR är såklart inte objektiva alls men låtsas.
Det är egentligen helt otroligt att det inte blir mer snack kring det här. Hade till exempel Riks eller 100% fått ett sändningstillstånd istället för Aftonbladet hade det varit en helt annan debatt.
Citera
2026-02-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Visst finns det en begränsning. Men den går inte vid 3 st radiokanaler. Vi skulle kunnat haft flera stycken till.

Med det i tanken så är det väldigt fel att sänka ett etablerat företag som är väldigt omtyckt av många på det sättet som görs. Både omoraliskt och korkat.

Visst kan man sända via internet. Men vad fan har det med detta att göra?
Vad är omoraliskt och korkat med att inte låta de nationella sändningstillstånden ha begränsad tid för sina kontrakt? Vad vet du om problemen som uppstår när det är för många signaler som börjar gå i det nationella ”nätet”? Skulle gissa att det nu i beredskapstider till och med börjar ifrågasättas om det ens ska vara 3 kommersiella bolag som finns där.
Poängen med att det går att sända på andra vis än så är att NRJ som företag inte bara upphör. De kan sända både lokalt och via internet. Sen är det såklart en skitkanal också som är en lite sämre version av RIX och MiX Megapol så tillför noll och ingenting i utbudet därför ryker de.
Citera
2026-02-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k06rq9/aftonbladet-startar-radiokanal

Klicka på artikeln för mer information.

Jag är försiktigt nyfiken. Jag har en förkärlek för nyheter på radio men kan tänka mig att en hel del föredrar musikradio. Vad tror ni Aftonbladet Radio blir? Troligtvis en blandning va?

Gissar att mer och mer info kommer om detta desto närmare 1a augusti vi når. Fyll på tråden med denna info om du ser den i framtiden!

Vad tycker ni om denna nyhet?

Vi behöver inte mer desinformation i samhället. Aftonbladet kom till som en tidning som skulle behaga arbetarklassen. Deras hemsida/tidning följer fortfarande den mallen. De outbildade i samhället gillar skvaller, sex samtidigt som det blandas med journalistik. Sån dynga behöver ingen anser jag. Men men. De outbildade förblir outbildade av smörja.
Citera
2026-02-20, 10:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Det är fortfarande inte ok att sänka ett företag på det här sättet.

Inte nog med det så är det helt galet att ge ett företag på nyhetsmarknaden fullständigt monopol på nyheter som man gör. Andra aktörer har inte en vettig chans att konkurrera med Aftonbladet.

Det här är så principiellt odemokratiskt på så många vis att det är helt galet.
Citera
2026-02-20, 11:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Vad är omoraliskt och korkat med att inte låta de nationella sändningstillstånden ha begränsad tid för sina kontrakt? Vad vet du om problemen som uppstår när det är för många signaler som börjar gå i det nationella ”nätet”? Skulle gissa att det nu i beredskapstider till och med börjar ifrågasättas om det ens ska vara 3 kommersiella bolag som finns där.
Poängen med att det går att sända på andra vis än så är att NRJ som företag inte bara upphör. De kan sända både lokalt och via internet. Sen är det såklart en skitkanal också som är en lite sämre version av RIX och MiX Megapol så tillför noll och ingenting i utbudet därför ryker de.

Men vi pratar inte om att det är "för många signaler" för att vi har 3 eller 4 privata radiokanaler. Det är ju bara trams.

Men man hör också på slutet av ditt inlägg att du resonerar som typiskt vänstersnusk. Du gillar det inte och då är det skit och den som inte håller med dig har fel.

Att du trampar i ansiktet på alla de människor som tycker det är bra och förgyller deras liv bryr du dig inte ett dugg om. De begriper enligt dig inte det du begriper, för du är "lite mer" än dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in