2026-02-18, 13:52
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Aftonbladet kommer ta över NRJ:s tillstånd och frekvenser.

– Det finns bara tre tillstånd, och ska Aftonbladet sända radio så måste någon annan lämna. Då kom vi fram till att det är NRJ som måste ge plats eftersom frekvenserna ska användas på ett effektivt sätt, säger Ola Vigström, jurist på Mediemyndigheten.

Anledningen till att Aftonbladet får en av licenserna är att det erbjuder något nytt till radiolyssnarna.

– Aftonbladet vill sända ett innehåll som inte finns i kommersiell radio i dag. En nyhetsbaserad kommersiell radio. Det är någon form av chansning, men vi tror att Aftonbladet är en aktör som kan lyckas med en sådan satsning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k06rq9/aftonbladet-startar-radiokanal

Klicka på artikeln för mer information.

Jag är försiktigt nyfiken. Jag har en förkärlek för nyheter på radio men kan tänka mig att en hel del föredrar musikradio. Vad tror ni Aftonbladet Radio blir? Troligtvis en blandning va?

Gissar att mer och mer info kommer om detta desto närmare 1a augusti vi når. Fyll på tråden med denna info om du ser den i framtiden!

Vad tycker ni om denna nyhet?
Senast redigerad av WetCigarette 2026-02-18 kl. 13:57.
Citera
2026-02-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Kommer garanterat passa mig bättre än NRJ i alla fall. Sedan så händer det aldrig att jag lyssnar på linjär-radio. Men det kommer såklart gå att lyssna på som med deras (braiga) poddar i dag.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-18 kl. 14:06.
Citera
2026-02-18, 13:59
Medlem
Innebär detta att NRJ ska sluta sända? Är det så man ska tolka ”övertagandet”?
Citera
2026-02-18, 14:02
Medlem
Expressen skriver kort och gott (kan inte citera mer),
Radiostationen NRJ förlorar sändningstillståndet och tvinga släcka sina sändningar.
https://www.expressen.se/noje/nrj-blir-av-med-tillstand/

Ännu inte ett ord om Aftonbladet
Citera
2026-02-18, 14:03
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalansEffekten
Innebär detta att NRJ ska sluta sända? Är det så man ska tolka ”övertagandet”?
Ja, korrekt uppfattat.
Citera
2026-02-18, 14:06
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Expressen skriver kort och gott (kan inte citera mer),
Radiostationen NRJ förlorar sändningstillståndet och tvinga släcka sina sändningar.
https://www.expressen.se/noje/nrj-blir-av-med-tillstand/

Ännu inte ett ord om Aftonbladet
Haha man kan nog förstå varför. Deras största konkurrent.

Någon som vet hur det går till med utdelandet av radiolicens? Det finns alltså 3 radiolicenser. Att just Aftonbladet får det och ingen annan. Visst ger Mediamyndigheten sin förklaring i citatet i första inlägget här i tråden, men vadå, det är väl inte bara Aftonbladet som klarar av uppgiften att göra något nytt i radio.
Citera
2026-02-18, 14:06
Medlem
Sunimods avatar
Så fick vi en socialdemokratisk radiokanal.
Gissa om det blir massa sossereklam nu inför årets val.
Citera
2026-02-18, 14:10
Medlem
WetCigarettes avatar
Jag är nyfiken och taggad på hur nyhetsradio potentiellt kommer att utvecklas i och med det här. Jag hoppas att Aftonbladet kommer att livesända nyheter på plats i större utsträckning. Ekot gör det ibland, men det är ofta bara om det har hänt något riktigt stort.

Kan Aftonbladet Radios intåg på marknaden skapa en konkurrens mellan dem och Sveriges Radios nyheter vilket leder till att båda parter förbättrar sin nyhetsrapportering för att locka lyssnare?
Citera
2026-02-18, 14:11
Avstängd
skogsburkans avatar
Vilket chockbesked. NRJ är de enda lyssningsbara.
Citera
2026-02-18, 14:14
Medlem
WetCigarettes avatar
NRJ svarar:
Citat:
NRJ: ”Chockbesked”
I ett pressmeddelande uttrycker NRJ:s vd Richard Mazeret frustrationen över att ha förlorat radiolicensen.

– Det här är ett chockbesked som vi har svårt att ta in. Vi är både ledsna och upprörda. 1,5 miljoner lyssnare blir av med sin radiostation och våra medarbetare riskerar att bli av med sina jobb.
Citera
2026-02-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så fick vi en socialdemokratisk radiokanal.
Gissa om det blir massa sossereklam nu inför årets val.
Då det blivit förbjudet att använda politisk reklam i sociala medier så har man sett till att S får en lösning för det genom att ta bort en licens för att ge till Aftonbladet (S), inte första gången dom får speciallösningar, t ex lotteriet.
Citera
2026-02-18, 14:31
Medlem
BombaySaphires avatar
Kvällstidningsnyheter med en helvetes massa reklam mellan varven alltså. Nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in