2026-02-23, 06:01
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Jag förstår att alla är olika. Alla har olika behov av att prata. Men att sitta i samma rum som en annan person och båda sitter helt tysta. Det behöver inte vara konstigt, men om den ena tar initiativ att prata så hör det till det sociala spelet att svara och kanske till och med prata en liten stund. Det är min personliga åsikt. För att man ska fungera i en arbetsgrupp så kan man inte sitta för sig själv och vara tyst och konstig. Det funkar inte. Då kanske man ska jobba med något helt annat än på en arbetsplats med andra människor.

Svara på tilltal, ja, annat vore konstigt.

Aktivt föra en konversation? Nä, inget som är ett måste.
Citera
2026-02-23, 07:06
Medlem
Finns många män som är lyhörda t ex. Men kvinnor tycker inte det. Män kan aldrig vara lika lyhörda som kvinnor är.
När det gäller dejting så tycker kvinnor att män är hopplösa. Antingen så inbillar han sig intresse hos kvinnan, eller missar det helt att hon är det.
Flirtanalfabeter kallas det.
Kvinnor tycker att män måste skaffa sig bättre känsla för vad hon som kvinna vill ha och behöver.
Det är självklart att han ska behandla henne med respekt. Hon är kvinna. Hon har känslor.
Glöm inte det, män.
Att hon själv kan säga vad som helst till honom, behandla honom respektlöst, är helt ok. Det är så könsrollerna ser ut. Hon är kvinna med känslor och hon måste ha rätt att uttrycka sina åsikter. Hon har social fingertoppskänsla och han har säkert gjort nåt för att förtjäna påhoppen. Han ser t ex inte ut som skådisen hon såg i den där filmen förra veckan. Jesus, vilken kropp.
Citera
2026-02-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Finns många män som är lyhörda t ex. Men kvinnor tycker inte det. Män kan aldrig vara lika lyhörda som kvinnor är.
När det gäller dejting så tycker kvinnor att män är hopplösa. Antingen så inbillar han sig intresse hos kvinnan, eller missar det helt att hon är det.
Flirtanalfabeter kallas det.
Kvinnor tycker att män måste skaffa sig bättre känsla för vad hon som kvinna vill ha och behöver.
Det är självklart att han ska behandla henne med respekt. Hon är kvinna. Hon har känslor.
Glöm inte det, män.
Att hon själv kan säga vad som helst till honom, behandla honom respektlöst, är helt ok. Det är så könsrollerna ser ut. Hon är kvinna med känslor och hon måste ha rätt att uttrycka sina åsikter. Hon har social fingertoppskänsla och han har säkert gjort nåt för att förtjäna påhoppen. Han ser t ex inte ut som skådisen hon såg i den där filmen förra veckan. Jesus, vilken kropp.

Hör verkligen dina vanföreställningar till topic?
Citera
2026-02-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Säkert inte. Män brukar inte få dela med sig av sina åsikter. Han ska tystas.

Sen så säger kvinnor att det är synd att män har svårt att prata om sina känslor.
Citera
2026-02-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Säkert inte. Män brukar inte få dela med sig av sina åsikter. Han ska tystas.

Sen så säger kvinnor att det är synd att män har svårt att prata om sina känslor.

Så som du gnäller och är martyr är det självklart att ingen kvinna orkar med dig.
Vems fel är det?
Ditt egna.

Börjar tro att du är en ondskefull kvinna som hakat upp dig på någon som inte vill ha dig. Och istället lägger fokus på att skrämmas.

Oavsett, lägg in dig på psyk.
Citera
2026-02-23, 21:41
Medlem
Cigrits avatar
Man sätter sig bland människor för att man vill sitta bland människor. Tyst eller inte. Alla är olika och har olika behov av det sociala.
Citera
2026-02-24, 08:38
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Det är så svårt att förstå hur man kan fastna så djupt - och ha så fel - i sina föreställningar. Jag skulle verkligen unna honom just terapi.
Citera
2026-02-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Varför inte bete sig bland andra människor? Inte hålla på och gömma sig mentalt men inte fysiskt. Det är helt retarderat.

Men varför måste du snoka i andras liv för?
Varför är det så viktigt för dig att få veta alla detaljer i människors liv?
Varför måste du få reda på vad alla gör på sin fritid?

Känner man varandra och har en bra kontakt så kan man ju självklart fråga olika saker, men ofta handlar det om rena förhör, folk är så äckligt nyfikna.

Går det verkligen inte att jobba med någon bara för att du inte får reda på personens privatliv?
Citera
2026-02-25, 11:59
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är EXAKT detta du ska göra. Man pratar för att skapa en trevlig atmosfär i lunchrummet. Inte för att du kanske egentligen bryr dig. Det är detta som kallas social kompetens.
Social kompetens är att kunna förstå vilken typ av människor man har omkring sig. Har man en som inte gillar det meningslösa jiddret vid lunchbordet på jobbet, så inleder man inte en konversation med den personen. Gör man det ändå, för att man inbillar sig att det är så man visar social kompetens, då har man misslyckats. Likaså saknar du social kompetens om du dömer en person som inte gillar småprat.

Man är i fika och lunchrummet av en orsak, för det är så företaget vill ha det. Man är inte där för att skapa en trevlig atmosfär för andra, du är där för din egen skull.
Senast redigerad av Radikalexorcist 2026-02-25 kl. 12:01.
Citera
2026-02-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cigrit
Man sätter sig bland människor för att man vill sitta bland människor. Tyst eller inte. Alla är olika och har olika behov av det sociala.

I ett lunchrum så finns det ju ofta flera kategorier av anställda.
Jag har ju jobbat som konsult i minst 20 år och kan vara på en arbetsplats en vecka eller ett år.
Man har inte samma vilja och ork att vara social med nya människor hela tiden.
Inte behov heller. Är jag inte hå humör så brukar det ofta räcka med att säga: Jag är inhyrd på xxxx
avdelningen.
Men många är genuint trevliga och har helt normala frågor kring jobbet och socialt/privat.
Citera
2026-02-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Vet inte vad du lägger in i begreppet normal!
Enligt mig så bara för att något är vanligt förekommande så är det in nödvändigtvis friskt beteende!
Social kompetens handlar om att kunna sitta bland andra människor och prata om absolut ingenting, typ snacka skit om andra ljuga för varandra och andra meningslösa saker!
Inte i många sammanhang det går att prata om verkligheten för folk vet inget om något,
Folk bara tror och tycker en massa och folk har ingen ryggrad så dom står inte för något, bara tycker som alla andra.

Så social kompetens innebär att sitta och snacka skit om andra och ljuga?
Tyvärr tror jag att många tror att det är social kompetens, men det är det ju inte utan ett efterblivet beteende!
Citera
2026-02-25, 14:49
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Så social kompetens innebär att sitta och snacka skit om andra och ljuga?
Tyvärr tror jag att många tror att det är social kompetens, men det är det ju inte utan ett efterblivet beteende!
Alla sitter ju inte och snackar skit om folk, men visst är det vanligt förekommande. Jag skulle tro att det är just den biten av "social kompetens" den tystlåtne ser igenom. Den personen lägger helt enkelt inget värde alls i det och uppfattas därför av andra som sur eller märklig.

Sen behöver man inte snacka skit om folk heller, det räcker med de vanliga samtalsämnena för att jag ska börja dra mig ur. Att folk inte får nog av att låta kaffesnacket gå i samma spår, år efter år, ser jag som en dålig sida. Att de andra vid bordet skrattar åt samma skämt, år efter år är också något jag inte ser något värde i. Ganska snabbt inser jag att jag har noll gemensamt med dom och väljer att sitta vid ett annat bord.

Jag kan vara meningslöst social och jag kan välja att vara för mig själv. Jag brukar hamna nånstans i mitten och sedan hålla ut så länge jag orkar. Att inte kunna umgås socialt på det sätt man föredrar kan vara påfrestande. Fick jag välja vem jag skulle sitta med, så skulle jag nog ta den som sitter för sig själv och muttrar sina svar och slutligen är helt tyst, än den där personen som är överdrivet social och skrattar högt åt precis allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in