Citat:
Ursprungligen postat av
Hundenmuhammed2
Så social kompetens innebär att sitta och snacka skit om andra och ljuga?
Tyvärr tror jag att många tror att det är social kompetens, men det är det ju inte utan ett efterblivet beteende!
Alla sitter ju inte och snackar skit om folk, men visst är det vanligt förekommande. Jag skulle tro att det är just den biten av "social kompetens" den tystlåtne ser igenom. Den personen lägger helt enkelt inget värde alls i det och uppfattas därför av andra som sur eller märklig.
Sen behöver man inte snacka skit om folk heller, det räcker med de vanliga samtalsämnena för att jag ska börja dra mig ur. Att folk inte får nog av att låta kaffesnacket gå i samma spår, år efter år, ser jag som en dålig sida. Att de andra vid bordet skrattar åt samma skämt, år efter år är också något jag inte ser något värde i. Ganska snabbt inser jag att jag har noll gemensamt med dom och väljer att sitta vid ett annat bord.
Jag kan vara meningslöst social och jag kan välja att vara för mig själv. Jag brukar hamna nånstans i mitten och sedan hålla ut så länge jag orkar. Att inte kunna umgås socialt på det sätt man föredrar kan vara påfrestande. Fick jag välja vem jag skulle sitta med, så skulle jag nog ta den som sitter för sig själv och muttrar sina svar och slutligen är helt tyst, än den där personen som är överdrivet social och skrattar högt åt precis allting.