2026-02-19, 12:50
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Vet inte vad du lägger in i begreppet normal!
Enligt mig så bara för att något är vanligt förekommande så är det in nödvändigtvis friskt beteende!
Social kompetens handlar om att kunna sitta bland andra människor och prata om absolut ingenting, typ snacka skit om andra ljuga för varandra och andra meningslösa saker!
Inte i många sammanhang det går att prata om verkligheten för folk vet inget om något,
Folk bara tror och tycker en massa och folk har ingen ryggrad så dom står inte för något, bara tycker som alla andra.
Du har nog en (enligt mig) felaktig bild om människor. Folk ljuger inte nödvändigtvis? Folk talar väl sanning generellt? Jag sitter inte och ljuger inte fikarummet. Jag säger mina åsikter även om jag är den enda som tycker som jag tycker (det beror på åsikt såklart). Man kan inte sitta i ett rum fullt med sossar och yttra vad jag tycker om sossarna. Då blir det dålig stämning.
Citera
2026-02-19, 12:51
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Hälften av befolkningen är hopplösa.
Den andra halvan, kvinnor, är bättre på sånt här.
Varför tror du att det är så? Föds kvinnor med någon gen som män inte har?
Citera
2026-02-19, 12:53
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Att vara normal innebär att inte tro att just man själv "förstår verkligheten" och behöva orera om den på jobbet. I denna tråds kontext betyder normal att agera enligt de sociala normerna som finns på en arbetsplats, där man till exempel finner en lämplig och lagom nivå av samtal med kollegor på raster.
Exakt. Social kompetens är enligt mig att kunna föra sig bland folk på ett sätt så att du är omtyckt utan att vara för mycket eller för lite. Du vet när du ska säga vad. Det finns folk som sitter för sig själva och stirrar ner i bordet för att de anser att alla andra är ointressanta. Det är väldigt kufigt beteende och är inte en person med social kompetens.
Senast redigerad av Ledsensomfan 2026-02-19 kl. 12:59.
Citera
2026-02-19, 12:57
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Vem sätter dessa normer? De som vill prata på rasten eller de som inte vill? Majoritet? Då måste det ju skilja från arbetsplats till arvetspl

Svara på tilltal känns som en norm i samhället. Men är det norm att fortsätta driva en diskussion om något man inte önskar diskutera? Det beror på relation och samtalsämne.

Många har undrat varför TS fått backlash. Tror det handlar om formuleringen "fungerar" som får det låta som att en person som inte önskar aktivt delta i småprat på sin rast är "trasiga/ofungerande" människor.

Fenomenet som TS upplever är I mina ögon att människor har olika sociala behov och olika inställningar till att hålla sig till en "norm" gällande det.

Samma sak går att fråga om vilka normer som helst och de flesta kan besvaras med samma svar.
Håriga armhålor? Olika smak, eller att man inte bryr sig om att man bryter normen. Dessa människor är allt som oftast inte ofungerande även om det såklart finns exempel.
Jag förstår att alla är olika. Alla har olika behov av att prata. Men att sitta i samma rum som en annan person och båda sitter helt tysta. Det behöver inte vara konstigt, men om den ena tar initiativ att prata så hör det till det sociala spelet att svara och kanske till och med prata en liten stund. Det är min personliga åsikt. För att man ska fungera i en arbetsgrupp så kan man inte sitta för sig själv och vara tyst och konstig. Det funkar inte. Då kanske man ska jobba med något helt annat än på en arbetsplats med andra människor.
Citera
2026-02-19, 12:58
Medlem
Hamsterbolls avatar
Undrar samma. Händer att man t.ex. på lunchen vill äta sin mat och ladda batterierna och så börjar nån kollega småprata om vädret. Värsta jag vet. Hur svårt kan det vara att avläsa rummet och förstå att man vill vara ifred? När man äter dessutom! Låt maten tysta mun hette det förr.
Citera
2026-02-19, 13:01
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Undrar samma. Händer att man t.ex. på lunchen vill äta sin mat och ladda batterierna och så börjar nån kollega småprata om vädret. Värsta jag vet. Hur svårt kan det vara att avläsa rummet och förstå att man vill vara ifred? När man äter dessutom! Låt maten tysta mun hette det förr.
Hur ska man veta att det är så du känner innan man pratat med dig?
Citera
2026-02-19, 13:39
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Hur ska man veta att det är så du känner innan man pratat med dig?

Social fingertoppskänsla. Man känner av sånt. Ja inte alla då tydligen.
Citera
2026-02-19, 15:27
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag är själv litet introvert ibland och kan tycka om att sitta ensam och äta lunch, ibland samtidigt läsandes något. Men en sak har jag lärt mig apropå social kompetens: det är väldigt ovanligt att någon försöker inleda en social konversation för att djävlas. Det är vanligare med människor som vill småprata; att de försöker inleda en konversation beror oftast på att de helt enkelt vill vara vänliga. Det är inte så svårt att ge ett vänligt svar: får de inte mer respons än att man svarar på frågor utan att själv säga mera brukar de gå vidare efter någon replik av typen ”- Ja, smaklig måltid då” när de förstått att man vill sitta i fred, varpå man enkelt svarar ”Tack, och tack detsamma”. Svårare är det inte.

De flesta inläggen i den här tråden verkar vara skrivna av idioter eller eremiter. Hur svårt är det att visa litet hyfs?
Citera
2026-02-19, 15:46
Avstängd
Matadhamsters avatar
Fast social fingertoppskänsla handlar inte om huruvida folk är introverta eller extroverta utan hur väl de avläser men också anpassar sig till ek situation.

Jag är extremt skicklig på att avläsa andra. Min sociala kompetens är hyfsat (mycket) hög men blir till inkompetens snabbt särskilt när jag är lite stressad och då menar jag inte stress som i mycket att göra utan att inte hinna med tankarna.

Introverta människor upplever extroverta som extremt dränerande. Att inte känna av den temperaturen är också att missa känslan.

Sedan så är det som så att alla människor inte får lära sig från att de är barn, att interagera med andra människor. Barn som haft vuxna som skrikit i deras ansikten eller som behövt gå på nålar för att inte störa eller orsaka ett itbrott, kommer givetvis inte vara den som på jobbet tar för sig mest. Att somliga blir mer hårdhudade än andra stämmer, men de flesta blir inbundna av oberäkneliga vuxna eller utbrott de upplever som skrämmande.

Alla människor kan helt enkelt inte konversera med andra lite smått för kallpratets skull.

Om du är socialt kompetent kommer du ändå lära dig att dra in introverta eller ge dem snabb, positiv uppmärksamhet och sedan låta dem vara ifred. För sådana personer kan faktiskt känna sig alldeles överväldigade av alla intryck och bara behöva vila tankarna på lunchrasten.

Alla är inte bekväma kring extroverta människor och det räcker inte med att vara "lite" introvert för att förstå upplevelsen av att kastas in i något lika svårt för en vuxen person på jobbet, som för ett barn som någon står över och skriker som en tok på.
Citera
2026-02-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Att vara normal innebär att inte tro att just man själv "förstår verkligheten" och behöva orera om den på jobbet. I denna tråds kontext betyder normal att agera enligt de sociala normerna som finns på en arbetsplats, där man till exempel finner en lämplig och lagom nivå av samtal med kollegor på raster.

Och hur kan en lämplig och lagom nivå ytra sig!
Citera
2026-02-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Vilken tråkig inställning till socialt samspel😂

Kanske det, kan inte hjälpa att man är så mycket mer intellektuellt beskaffad att man ligger på en högre nivå än genomsnittet.
Vill bara att diskussioner ska ha något meningsfullt innehåll.
Citera
2026-02-19, 17:35
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Social fingertoppskänsla. Man känner av sånt. Ja inte alla då tydligen.
Du har ingen social kompetens alls om du tror att det är så det fungerar. Men jag fattar ju att du trollar. För ingen är så dum 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in